Dr hab. inż. arch. Bartosz Hunger jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, gdzie pracuje od 2005 r. i gdzie zorganizował Pracownię Wzornictwa w Architekturze. Swoją działalność twórczą koncentruje wokół architektury i architektury wnętrz. Jest szczególnie związany z Uniejowem, gdzie realizuje kilkanaście projektów.
Pośród prezentowanych na wystawie prac architektonicznych znajdziemy wizualizacje koncepcji, projektów i gotowych realizacji. Wszystkie one są efektem wieloletniej działalności, która obrazuje obrazującej proces przemian miasta.
Ekspozycja dowodzi wiecznej trwałości tez zawartych w dziele Witruwiusza z I w.p.n.e – „De Architektura” - Utilitias, Firmitas, Venustas (Trwałość, Użyteczność I Piękno). Żywy dowód, iż triada ta nic nie straciła na aktualności.
– tłumaczy prof. Aneta Pawłowska kuratorka wystawy.
Początkiem współpracy projektowej Bartosza Hungera z władzami Uniejowa była idea powstania Domu Pracy Twórczej dla Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w budynku po byłym kinie, w bezpośrednim sąsiedztwie uniejowskiego zamku. Skuteczna realizacja pomysłu stała się punktem odniesienia dla kolejnych inicjatyw projektowych.
Głównym wyzwaniem było znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy historycznym kontekstem miejsca, wymogami teraźniejszości a przede wszystkim pomysłami na dalszy rozwój Uniejowa i okolic.
– przyznaje sam artysta.
W zaproponowanych przez Bartosza Hungera rozwiązaniach niezwykle istotne są projekty ratusza miejskiego w Uniejowie. Koncepcja powstała pierwotnie w dwóch wersjach. Pierwsza nawiązuje do historycznego charakteru sąsiadujących z ratuszem budynków oraz drugiej całkowicie nowoczesnej propozycji. Obie wizualizacje stanowią próby odpowiedzi na pytanie o odpowiedni typ architektoniczny dla obiektów użyteczności publicznej wznoszonych w niewielkim mieście, które ma wielowiekową tradycję urbanistyczną.
Szybki rozwój Uniejowa (atrakcyjnej turystycznie miejscowości położonej w centralnej Polsce) generuje potrzebę tworzenia wielu inwestycji komercyjnych, których realizacja zazwyczaj wyznacza kierunek dalszego rozwoju miasta. Przedstawione dwie wersje budynku kawiarni przy rynku, próbują zdefiniować charakter tego rozwoju i przywodzą na myśl pytanie o sposób tworzenia nowych treści i (nie)możliwość odcięcia się od tradycji.
Wyjątkowym i szczególnie ważnym projektem prezentowanym na wystawie jest realizowane obecnie muzeum dla sąsiadującego z Uniejowem Spycimierza – niewielkiej miejscowości położonej w powiecie poddębickim. Spycimierz znajduje się pod ścisła ochroną konserwatorską, co wymaga wielkiej troski i namysłu w trakcie wznoszenia nowych budowli, które powinny konweniować z pozostałościami średniowiecznej przeszłości miasteczka.
Ideą wznoszonego muzeum jest upamiętnienie niematerialnej tradycji pochodzącej z czasów napoleońskich, czyli układania spektakularnych kwietnych dywanów, które są elementem corocznych obchodów Bożego Ciała. Ten intrygujący zwyczaj został wpisany w 2021 roku na listę UNESCO – niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości.
Czy można utrwalić niematerialne dziedzictwo? Projekty Bartosza Hungera dowodzą, że tak!
- Tekst: Aneta Pawłowska (kuratorka)
- Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Promocji UŁ)