GENDER EQUALITY PLAN – PLAN NA RZECZ RÓWNYCH SZANS NA UŁ
28 czerwca 2022 roku Uniwersytet Łódzki przyjął pierwszy Gender Equality Plan (Plan na rzecz równych szans). GEP jest formalnym wymogiem Komisji Europejskiej dla instytucji publicznych, jednostek badawczych i szkół wyższych z krajów Unii Europejskiej i krajów stowarzyszonych, które ubiegają się o środki na badania naukowe z Unii Europejskiej.
GEP 2.0, CZYLI PLAN NA LATA 2025-2027
Wdrażamy drugą, zaktualizowaną i rozszerzoną edycję Planu na rzecz równych szans Uniwersytetu Łódzkiego, czyli GEP 2.0 na lata 2025-2027. Niezmiennie zależy nam na tym, by wspierać, monitorować i analizować działania administracyjne, edukacyjne i badawcze zmierzające do promowania równości płci oraz różnorodności na Uniwersytecie Łódzkim. Celem bieżącego Planu na rzecz równych szans jest także obserwacja, jaki wpływ na naszą społeczność akademicką i jej otoczenie wywierają podejmowane inicjatywy.
Działania zaplanowane w ramach GEP 2.0 są wieloaspektowe i skierowane do wszystkich członkiń i członków społeczności Uniwersytetu Łódzkiego – niezależnie od zajmowanego stanowiska, rodzaju umowy czy charakteru wykonywanej pracy, w tym także do osób studiujących oraz słuchaczek i słuchaczy szkół doktorskich. Żywimy przekonanie, że rzeczywistą poprawę warunków pracy i jakości kształcenia można osiągnąć jedynie poprzez systematyczne usprawnianie wszystkich aspektów funkcjonowania Uczelni, a zatem procesów badawczych, edukacyjnych i administracyjnych.
Wierzymy, że druga edycja Planu na rzecz równych szans pozwoli na jeszcze głębszą niż dotychczas analizę i krytyczną ocenę, a w efekcie usprawnienie procesów wpływających na codzienne funkcjonowanie Uniwersytetu Łódzkiego.
Uniwersytet Łódzki, wprowadzając GEP, dąży do podnoszenia standardów równego traktowania we własnej społeczności poprzez wieloaspektowe i przekrojowe podejście do zjawisk dyskryminacji i wykluczenia występujących zarówno w środowisku akademickim, jak i poza nim. Plan na rzecz równych szans został opracowany w zgodzie z oficjalnie zatwierdzoną w 2021 roku strategią Uniwersytetu Łódzkiego (na lata 2021-2030).
Główne cele GEP obejmują:
- wskazanie tych obszarów, w których Uniwersytet Łódzki podjął już starania mające wspierać równość i różnorodność,
- wytypowanie najważniejszych wyzwań dotyczących równości i różnorodności w Uniwersytecie Łódzkim, nakreślenie planu pokonywania tych wyzwań,
- zaproponowanie rozwiązań i działań, które umożliwią rozpoznanie, ocenę i monitorowanie tych zagadnień oraz przeciwdziałanie im,
- zaangażowanie kluczowych interesariuszy z całej wspólnoty akademickiej,
- wprowadzanie odpowiednich zasad postępowania i praktyk, które będą sprzyjać równości i różnorodności oraz przyczynią się do poprawy równego traktowania wszystkich osób pracujących i studiujących w uczelni,
- podejmowanie działań prowadzących do równości w rozmaitych obszarach życia społecznego poprzez opracowanie mechanizmów zapobiegających dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, tożsamość seksualną, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, wyznanie religijne, niepełnosprawność, status ekonomiczny itp.,
- podnoszenie wśród wspólnoty akademickiej wiedzy na temat znaczenia równości i różnorodności poprzez organizowanie kampanii informacyjnych i edukacyjnych oraz rozmaitych szkoleń, a także poprzez rozwijanie zakresu dotychczasowych działań poświęconych tej problematyce.
GEP realizowany jest w ramach 4 priorytetowych obszarów:
GEP został opracowany w ramach finansowanego z programu Horyzont 2020 projektu Redesigning Equality and Scientific Excellence Together (RESET) przy udziale Rady ds. Równego Traktowania UŁ.
RESET – REDESIGNING EQUALITY AND SCIENTIFIC EXCELLENCE TOGETHER
Plan na rzecz równych szans Uniwersytetu Łódzkiego na lata 2025-2027 został przygotowany w ramach finansowanego przez Komisję Europejską projektu RESET: Redesigning Equality and Scientific Excellence Together (Horyzont 2020, CSA, 2021–2024). Jak podkreślają uniwersytety partnerskie, RESET „analizuje zagadnienia związane z polityką równouprawnienia w instytucjach badawczych z perspektywy różnorodności i zmierza do wypracowania i realizacji wizji doskonałości naukowej w konstruktywny sposób godzącej potrzeby jednostki z ambicjami wspólnoty”.
RESET jest projektem finansowanym przez Unię Europejską w ramach programu Horyzont 2020. RESET angażuje siedem dużych multidyscyplinarnych uniwersytetów z całej Europy (University of Bordeaux, Aristotle University of Thessaloniki, University of Łódź, University of Porto, Ruhr-University Bochum, University of Oulu, Sciences Po Paris) i ma na celu podjęcie wyzwania, jakim jest równość płci w instytucjach badawczych w perspektywie różnorodności, w celu zaprojektowania i wdrożenia zorientowanej na użytkownika, ukierunkowanej na wpływ i inkluzywnej wizji doskonałości naukowej.
Projekt koncentruje się na działaniach umożliwiających realne wyrównanie szans kobiet i mężczyzn w instytucjach badawczych. Jego celem jest stworzenie przestrzeni, w ramach której badaczki i badacze będą mogli w pełni realizować swój potencjał naukowy i organizacyjny. RESET wykorzystuje intersekcjonalne (krzyżowe) podejście do koncepcji (nie)równości i zmierza do wypracowania Planów na rzecz Równości Płci (GEP – Gender Equality Plan), które zostaną wcielone w instytucjach partnerskich projektu, w oparciu o analizę potrzeb i doświadczeń każdej z nich.
RESET na UŁ
Projekt RESET na naszej uczelni realizowany był w latach 2021-2024. Dzięki temu w tym okresie podjętych zostało wiele kluczowych działań, między innymi:
-
powołano Radę ds. Równego Traktowania, której celem jest promowanie i monitorowanie równości w środowisku akademickim,
-
opracowano Gender Equality Plan (Plan na rzecz równych szans) dla UŁ na lata 2022-2024, którego celem było promowanie, monitorowanie i ocena równości oraz różnorodności w obrębie wspólnoty akademickiej, a także włączenie tych kwestii do podstawowych zasad funkcjonowania Uniwersytetu Łódzkiego,
-
przeprowadzono kampanię Faces on Campus, której celem było zwrócenie uwagi na rolę osób wspierających doskonałość naukową uczelni, które bardzo często są mniej widoczne w procesach badawczych,
- wprowadzono cykl szkoleń: W drodze do doskonałości i zrównoważonego rozwoju. Od wyzwań dyskryminacji i uprzedzeń do włączenia i różnorodności.