Fińskie spojrzenie na edukację wyznacza standardy i stanowi ogólnoświatowy przykład właściwie prowadzonej polityki oświatowej państwa. Mają na to jednak wpływ nie tylko decyzje polityczne, ale także określony sposób myślenia, filozofia kraju i codzienne funkcjonowanie fińskiej społeczności.
Jak na tym tle jawi się Polska? Czy jest u nas możliwa druga Finlandia? Czy fińskie rozwiązania mogą pomóc w kształtowaniu polskiej polityki oświatowej? I czy Finowie mogliby nauczyć się czegoś od polskich nauczycieli i nauczycielek?
Spotkanie wokół książki „Państwo, które działa. O fińskich politykach publicznych” autorstwa dr. hab. Wojciecha Woźniaka to świetna okazja na poszukanie odpowiedzi na powyższe pytania, a także możliwość do głębszego przyjrzenia się fińskiej szkole i wprowadzanym w niej rozwiązaniom.
Prowadzenie: Marta Szymczyk .
prof. Wojciech Woźniak – autor pięciu książek oraz ponad 70 recenzowanych prac naukowych. W 2022 wydał w Wydawnictwie UŁ „Państwo, które działa. O fińskich politykach publicznych”. W 2024 r. w wydawnictwie Routledge ukazała się książka pod jego współredakcją “Football, Fandom and Collective Memory. Global Perspectives”. Jest członkiem Polskiego i Fińskiego Towarzystwa Socjologicznego: Westermarck Society. Prowadził wykłady na uczelniach w Niemczech, Finlandii, Estonii, Francji i Czechach.
W roku akademickim 2022/2023 pracował na Uniwersytecie w Helsinkach w ramach stypendium im. Bekkera Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, gdzie kontynuował badania fińskich polityk publicznych.
Marta Szymczyk — absolwentka Wydziału Nauk o Wychowaniu na Uniwersytecie Łódzkim, pedagożka szkolna, nauczycielka etyki, aktywistka edukacyjna i społeczna, studentka V roku psychologii. Prowadzi fanpage „Nieszablonowa pedagożka” poświęcony wychowaniu, edukacji antydyskryminacyjnej, przepisom prawa oświatowego oraz sprawdzonym działaniom w pracy z dziećmi i młodzieżą.