ZADANIA ZESPOŁU
Do głównych zadań Zespołu powołanego na mocy zarządzenia nr 166 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 29.09.2023 r. należy w szczególności:
- analiza trendów związanych z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji i ocena ich znaczenia dla sektora edukacyjnego i prowadzenia badań naukowych;
- ścisła współpraca z zewnętrznymi ekspertami i instytucjami działającymi na rzecz odpowiedzialnego i etycznego rozwoju generatywnej AI, w tym w szczególności w sektorze edukacyjnym i naukowym;
- identyfikacja szans i możliwości wykorzystania narzędzi generatywnej AI w Uniwersytecie Łódzkim, a także potencjalnych zagrożeń wynikających z ich rozwoju dla procesów naukowo-badawczych, dydaktycznych i administracyjnych realizowanych w Uczelni;
- analiza potrzeb i oczekiwań związanych z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji wszystkich członków społeczności akademickiej (studentów, pracowników naukowych, pracowników dydaktycznych, pracowników administracyjnych);
- propagowanie wiedzy o narzędziach generatywnej AI i uwarunkowaniach ich wykorzystania (prawnych, etycznych, kulturowych itp.) w procesie dydaktycznym, naukowo-badawczym i administracyjnym wśród członków społeczności akademickiej oraz rekomendowanie form i narzędzi podnoszenia umiejętności i kompetencji w tym zakresie;
- promowaniem dobrych praktyk krajowych i zagranicznych wykorzystania narzędzi generatywnej AI w procesie dydaktycznym, naukowo-badawczym i administracyjnym;
- opiniowanie szczegółowych zasad wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla poszczególnych wydziałów;
- gromadzenie danych dotyczących współpracy jednostek UŁ z instytucjami i uczelniami krajowymi i zagranicznymi w zakresie realizacji wspólnych przedmiotów, inicjatyw oraz projektów dydaktycznych i badawczych związanych ze sztuczną inteligencją, w tym w szczególności generatywną AI.
Interdyscyplinarny Zespoł ds. generatywnej sztucznej inteligencji (generative AI) realizuje swoje zadania od 1 października 2023 r.
KOORDYNATOR
CZŁONKOWIE
ZASADY KORZYSTANIA Z SYSTEMÓW SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W PROCESIE KSZTAŁCENIA I DYPLOMOWANIA W UŁ
W celu zapewnienia jakości prac pisemnych w Uniwersytecie Łódzkim wprowadza się zasady korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania. Zasady te dotyczą wszelkich prac pisemnych wykonywanych w procesie kształcenia.
- Zakazuje się korzystania z systemów sztucznej inteligencji podczas egzaminów oraz kolokwiów, chyba że polecenia lub treści zadań określają sposób korzystania z tych systemów i ich zasadność.
- W procesie przygotowywania prac pisemnych korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji jest możliwe jedynie po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia, a w przypadku prac dyplomowych z nauczycielem akademickim, pod kierunkiem którego przygotowywana jest praca, celu, zakresu oraz sposobu takiego użytku.
- Cel, zakres i sposób wykorzystania systemów sztucznej inteligencji w pracach pisemnych nie może w szczególności:
- naruszać obowiązujących przepisów prawa,
- naruszać powszechnie uznawanych wartości etycznych,
- prowadzić do naruszenia praw osób trzecich,
- prowadzić do powielenia i/lub utrwalenia informacji wprowadzających w błąd lub stanowiących element dezinformacji.
- Wykorzystanie w pracy pisemnej materiałów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, poza oznaczeniem określonym powyżej wymaga dodatkowo jednoznacznego wskazania, we wstępie pracy lub rozdziale dotyczącym metod badawczych, celu, zakresu oraz sposobu takiego wykorzystania, zgodnie z formułą: „W pracy wykorzystano system/narzędzie sztucznej inteligencji … (jego nazwa), do … (wskazany zakres wykorzystania)”.
- Materiały wygenerowane przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, wprowadzone bezpośrednio w pracy jako jej fragment, należy wyraźnie oznaczyć, wskazując nazwę systemu/narzędzia sztucznej inteligencji, datę dostępu, a jeśli jest to możliwe także oryginalnych źródeł ich pochodzenia np. ChatGPT, chat.openai.com [data dostępu:...].
- Cel, zakres oraz sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w przygotowaniu pracy dyplomowej powinien uwzględniać poziom studiów, specyfikę danego programu oraz charakter pracy.
- Przepisy dotyczące prac dyplomowych, stosuje się odpowiednio do rozpraw doktorskich, prac zaliczeniowych i innych form weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się, w tym m.in. prezentacji, raportów, sprawozdań.
- Prace studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych oraz uczestników innych form kształcenia mogą być wyrywkowo weryfikowane za pomocą detektorów sztucznej inteligencji, a autor pracy zobowiązany jest do poddania się tej procedurze.
- Praca dyplomowa na każdym etapie przygotowania może podlegać weryfikacji w systemie JSA lub innym posiadającym funkcję wykrywania prawdopodobieństwa współpracy z systemami sztucznej inteligencji.
- Do weryfikacji samodzielności pracy dyplomowej pod kątem wykorzystania przy jej tworzeniu systemów sztucznej inteligencji stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia nr 130 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 14.04.2021 r.
- W przypadku rażącego wykroczenia lub nagminnych wykroczeń poza uzgodnienie, z prowadzącym zajęcia, a w przypadku prac dyplomowych z nauczycielem akademickim, a także wykorzystania w pracy systemów sztucznej inteligencji w sposób niezgodny z przepisami niniejszego zarządzenia, dziekan – na wniosek kierującego pracą – kieruje wniosek do Rektora UŁ o wszczęcie procedury dyscyplinarnej wobec autora pracy zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- Dziekan, w porozumieniu z odpowiednią Wydziałową Komisją ds. jakości kształcenia, może ustalić szczegółowe zasady wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla określonego programu/programów studiów, z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
- Te szczegółowe zasady muszą uzyskać pozytywną rekomendację Zespołu ds. generatywnej sztucznej inteligencji działającego w Uniwersytecie Łódzkim.
Zasady te wprowadzone zostały zarządzeniem nr 106 Rektora UŁ z dnia 19 lipca 2024 r. dotyczącym korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania w Uniwersytecie Łódzkim.