Link do spotkania.
Prof. Aneta Pawłowska o spotkaniu:
Wystąpienie będzie miało na celu ukazanie współczesnej sztuki z kontynentu afrykańskiego z podkreśleniem jej dystynktywnych cech, a jednocześnie ze wskazaniem formy równorzędnego dialogu, jaki współcześni twórcy nawiązują ze światem zachodnim. Warto przywołać tu kontekst fenomenologii Emmanuela Lévinasa analizującego relację „twarzą w twarz” z Innym, który powinien zostać wysłuchany i przyjęty. Podobnie współczesna sztuka z Afryki powinna być przez zachodnich odbiorców obejrzana i przyjęta oraz przeanalizowana. Przeanalizowana uważanie, bowiem jak twierdzi jeden z najbardziej uznanych malarzy kongijskich – Chéri Samba – „Artyści muszą skłonić ludzi do myślenia”.
Ale współczesny twórca na kontynencie afrykańskim ma również inne role do odegrania. Czasem jest strażnikiem dawnych wzorów i tradycji, nie tylko zachowując je w pamięci nowych pokoleń (jak rzeźbiarze Makonde), lecz kreatywnie przenosząc ich zmodyfikowane wersje w XXI wiek.
Taką drogę realizacji swych wizji twórczych wybrali np. południowoafrykańska abstrakcjonistka i artystka ludowa Esther Mahlangu oraz rzeźbiarz beniński Romuald Hazoumè. Ten ostatni wykonuje maski z odpadów cywilizacyjnych, takich jak plastikowe zużyte kanistry, rury, słuchawki telefoniczne.
Kolejnym zagadnieniem podjętym w wykładzie będzie kwestia współczesnej promocji i rosnącego znaczenia sztuki z Afryki, o czym świadczą jej ekspozycje w takich muzeach jak paryskie Musée d’Orsay czy londyńska Modern Tate.