O książce
On – potomek trójmiejskiej międzywojennej „arystokracji”, syn inspektora celnego Wolnego Miasta Gdańska. Ona – córka urzędnika gminnego z białoruskiego Poczapowa. W czasie wojny on był starszym strzelcem w Powstaniu Warszawskim, a później więźniem obozu Altengrabow. Ona, jak sama wspomina, pasała krowy i toczyła bitwy na szyszki i patyki z synami okolicznych chłopów. Spotkali się na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Daniel Olędzki i Danuta Sorgowicka (Olędzka) stanowili jedną z najbardziej niezwykłych par w świecie polskiej architektury. Ich wyjątkowość polegała na tym, że w odróżnieniu od Kardaszewskich, Piechotków czy nawet Brukalskich, oboje odnieśli znaczące sukcesy nie rezygnując przy tym z własnej indywidualności.
Zapisali się na trwałe w historii architektury powojennej Polski oraz w przestrzeni Trójmiasta. Daniel Olędzki projektował szereg gmachów użyteczności publicznej – Teatr Wybrzeże, Teatr Muzyczny czy Opera Bałtycka. Dorobek Danuty to przede wszystkim budynki mieszkalne (słynne „falowce” na Przymorzu), ale także Dom Technika w Gdańsku. Żyli razem, ale rzadko projektowali wspólnie („przeważnie konkursy” – wspominała Danuta Olędzka), bo współpraca dwóch tak silnych osobowości wymagałaby od nich zbyt daleko posuniętych kompromisów. Tymczasem skala i jakość ich architektury oraz związane z nią historie dowodzą ponad wszelką miarę, że architekci Olędzcy niechętnie rezygnowali z własnych koncepcji i pomysłów.
Publikacja ma charakter naukowy, a zarazem dzięki przejrzystemu językowi oraz elementom narracji jest bardzo ciekawa i wciągająca.
Prowadzenie: Grzegorz Piątek
Wstęp bezpłatny
Podczas spotkania będzie można nabyć publikacje wraz z autografem autora!