INFORMACJE OGÓLNE
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwerystetu Łódzkiego zaprasza na nowe studia podyplomowe: "Zarządzanie dostępnością w praktyce".
Podstawowym celem studiów jest przekazanie wiedzy i wykształcenie w słuchaczach umiejętności z zakresu dostosowania instytucji do wymogów Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) oraz Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz. U. 2019 poz. 848).
Zadaniem nadrzędnym jest przygotowanie słuchaczy do pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności, zarówno w jednostkach finansów publicznych, jak i w innych sektorach. Ponadto uczestnicy studiów otrzymają kompendium wiedzy oraz umiejętność korzystania z narzędzi do przeprowadzania audytów dostępności w ramach samooceny instytucji.
Uczestnicy studiów mają szansę pozyskać wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie: audytowania barier dostępności w instytucji, tworzenia planów poprawy stanu dostępności, opracowywania raportu o stanie dostępności i innych zadań wynikających z Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ponadto nabędą wiedzę o wymogach prawa w zakresie różnych dziedzin dotyczących dostępności (prawo budowlane, standardy unijne, Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych, Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się, zamówienia publiczne itp.). Zajęcia obejmować będą też tematykę wiedzy o niepełnosprawności/szczególnych potrzebach oraz praktycznego wdrażania dostępności w instytucji we wszystkich obszarach wymaganych Ustawą (dostępność architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna, usług i procedur).
Osoby prowadzące zajęcia to wieloletni praktycy w zakresie wdrażania dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, eksperci w poszczególnych obszarach dostępności, specjaliści w zakresie niepełnosprawności, wśród nich również osoby z niepełnosprawnościami. Studia prowadzone będą metodami aktywnymi, warsztatowymi, gdzie wiodącą rolę pełnić będzie dyskusja z uczestnikami oraz praca na studiach przypadków z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
Studia obejmują 190 godzin zajęć i trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym, podczas dwudniowych sesji. Przedmioty są zaliczane na podstawie weryfikacji efektów uczenia się metodami wybranymi przez prowadzących. Studia kończą się pracą pisemną o charakterze praktycznym, przygotowaną pod kierunkiem wybranego prowadzącego. Słuchacze uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych "Zarządzanie dostępnością w praktyce”.
ORGANIZACJA STUDIÓW
Studia obejmują 190 godzin zajęć i trwają dwa semestry.
Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym, podczas dwudniowych sesji (soboty, niedziele).
Projekt dyplomowy odbywa się w formie indywidualnych konsultacji zdalnych z wykładowcami.
Zajęcia powadzone są na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 3/5, 90-255 Łódź
Przedmioty
Przedmioty są zaliczane na podstawie weryfikacji efektów uczenia się metodami wybranymi przez prowadzących.
Praca końcowa
Studia kończą się pracą pisemną o charakterze praktycznym, przygotowaną pod kierunkiem wybranego prowadzącego.
Po otrzymaniu wszystkich zaliczeń, słuchacze uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE.
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z pracy końcowej (50%),
- średnia ocen ze studiów (50%).
Opłata za całe studia (dwa semestry) wynosi 4500 zł. Opłatę należy wnieść do 31 października (harmonogram zostanie podany w umowie). W przypadku nieuruchomienia studiów nastąpi zwrot środków.
Opłatę należy wykonać po otrzymaniu informacji o przyjęciu na studia oraz podpisaniu umowy.
Studia zostaną uruchomione w przypadku zebrania co najmniej 20 słuchaczy.
Maksymalny limit miejsc wynosi 25 osób.
O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele.
Terminy zjazdów:
Zjazd 1:
12.10.2024, godz. 9:45 - 17:15
13.10.2024, godz. 9:00 - 14:00
Zjazd 2:
26.10.2024, godz. 9:45 - 16:00
27.10.2024, godz. 9:00 - 13:15
Zjazd 3:
16.11.2024, godz. 9:45 - 17:15
17.11.2024, godz. 9:00 - 15:45
Zjazd 4:
30.11.2024, godz. 9:45 - 17:15
01.12.2024, godz. 9:00 - 14:45
Zjazd 5:
14.12.2024, godz. 9:45 - 17:15
15.12.2024, godz. 9:00 - 14:00
Zjazd 6:
18.01.2025, godz. 9:45 - 17:15
19.01.2025, godz. 9:00 - 14:00
Zjazd 7:
01.02.2025, godz. 9:45 - 17:15
02.02.2025, godz. 9:00 - 16:30
Zjazd 8:
15.03.2025, godz. 9:45 - 15:30
16.03.2025, godz. 9:00 - 14:00
Zjazd 9:
29.03.2025, godz. 9:45 - 16:30
30.03.2025, godz. 9:00 - 14:00
Zjazd 10:
12.04.2025, godz. 9:45 - 17:15
13.04.2025, godz. 9:00 - 15:45
Zjazd 11:
10.05.2025, godz. 9:45 - 17:15
11.05.2025, godz. 9:00 - 15:45
Zjazd 12:
24.05.2025, godz. 9:45 - 17:15
25.05.2025, godz. 9:00 - 14:00
Zjazd 13:
14.06.2025, godz. 9:45 - 17:15
Zajęcia odbywają się na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Rewolucji 1905 r. 39, budynek T.
Plan zajęć na rok akademicki 2024 / 2025 zostanie udostępniony wkrótce.
REKRUTACJA
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE są ukończone studia wyższe (magisterskie, inżynierskie, licencjackie).
Rekrutacja na studia została wstrzymana. Zapraszamy za rok.
Rekrutacja w 3 krokach:
- Wypełnienie formularza online oraz dołączenie do niego skanów następujących dokumentów:
- Kwestionariusza osobowego
- Podania o przyjęcie na studia
- Zobowiązania do pokrycia kosztów uczestnictwa
- Skanu dyplomu studiów wyższych
- Po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia i zawarciu umowy pomiędzy Uniwersytetem Łódzkim, a słuchaczem studiów podyplomowych należy dokonać opłaty na wskazane konto.
- Oryginały dokumentów należy dostarczyć na uczelnię. Dostarczenie dokumentów możliwe jest w trakcie pierwszego zjazdu lub wcześniej.
Przed zgłoszeniem na studia prosimy o zapoznanie się z:
oraz
Regulaminem studiów podyplomowych w Uniwersytecie Łódzkim.
KONTAKT
dr Anisa Wykin - kierownik studiów podyplomowych "Zarządzanie dostępnością w praktyce"
tel. 502 108 731
Uwaga: w dniach 18 czerwca - 21 lipca preferowany jest kontakt telefoniczny (ze względu na sezon urlopowy).
PROGRAM STUDIÓW
Moduł 1 - Społeczne aspekty dostępności w praktyce (15 godz.)
- Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności i szczególnych potrzeb
- Założenia Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych i ich zastosowanie w tworzeniu dostępności
- Polityka senioralna a dostępność. Polityka edukacyjna a dostępność
Moduł 2 - Przeciwdziałanie dyskryminacji (10 godz.)
- Pojęcia: stereotypu, uprzedzenia, dyskryminacji; mechanizm dyskryminacji
- Sposoby przeciwdziałania dyskryminacji
- Wiedza z zakresu prawa antydyskryminacyjnego w zatrudnieniu
Moduł 3 - Prawne aspekty dostępności (10 godz.)
- Analiza Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240) oraz innych aktów prawnych kluczowych dla zapewnienia dostępności, m.in. ustaw:
- o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 82, 511),
- o języku migowym i innych środkach komunikowania się ( Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1243).
Moduł 4 - Podstawy dostępności cyfrowej (20 godz.)
- Prawidłowa budowa i działanie strony internetowej i aplikacji mobilnej
- Teksty alternatywne
- Specyfikacja materiałów (w tym multimediów) osadzanych na stronie
- Zasady współpracy z wykonawcami
Moduł 5 - Audyt dostępności cyfrowej (10 godz.)
- Zasady i narzędzia audytu dostępności cyfrowej
Moduł 6 - Dostępne materiały (10 godz.)
- Zasady tworzenia i publikowania dostępnych dokumentów (dokument tekstowy; prezentacja; materiał filmowy)
- Zasady tworzenia tekstu łatwego do czytania
Moduł 7 - Alternatywne formy komunikacji (30 godz.)
- Zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej
- Sposoby i urządzenia do zapewniania alternatywnych form komunikacji
Moduł 8 - Audyt dostępności informacyjno-komunikacyjnej (10 godz.)
- Zasady i narzędzia audytu dostępności informacyjno-komunikacyjnej
Moduł 9 - Uniwersalne projektowanie i dostępność architektoniczna (25 godz.)
- Zasady uniwersalnego projektowania
- Racjonalne usprawnienie i dostęp alternatywny
- Osoba ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni publicznej
- Zasady odbiorów technicznych
Moduł 10 - Audyt dostępności architektonicznej (10 godz.)
- Zasady i narzędzia audytu dostępności architektonicznej
Moduł 11 - Finansowanie dostępności (10 godz.)
- Źródła i zasady finansowania dostępności
Moduł 12 - Zarządzanie dostępnością w instytucji (20 godz.)
- Monitorowanie dostępności
- Tworzenie planu poprawy dostępności
- Opracowanie raportów o stanie dostępności
- Tworzenie deklaracji dostępności
- Edukacja pracowników
- Rozwiązywanie sytuacji trudnych
Moduł 13 - Projekt dyplomowy (10 godz. )
- Praca końcowa o charakterze aplikacyjnym
W planie studiów podyplomowych ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE praktyki nie są przewidziane.
NASI WYKŁADOWCY
O prowadzącej:
Aktywistka, badaczka i doświadczona managerka, ekspertka rynku pracy i w zakresie dostępności. Swoje ponad 20- letnie doświadczenie we wsparciu osób z niepełnosprawnościami zdobywała zarówno w instytucjach publicznych, jak i w licznych organizacjach pozarządowych. Przez wiele lat zarządzała Fundacją Aktywizacja tworząc jej struktury w całej Polsce i realizując wiele projektów aktywizacyjnych, z których największy obejmował ponad 2000 osób- mieszkańców wsi i małych miasteczek.
Od kilku lat aktywnie wspiera podmioty publiczne w zakresie wdrażania dostępności. Realizowała i nadal realizuje działania doradcze w projekcie „Procedury bez barier”, który realizuje KPRM.
Od wielu lat pisze artykuły, publikacje dotyczące rynku pracy osób z niepełnosprawnościami oraz dotyczące dostępności. Realizuje wiele badań i analiz dotyczących osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy i w zakresie dostępności podmiotów publicznych.
Zasiadała w wielu ciałach doradczych m.in. w Komitecie Umowy Partnerstwa, w Radzie Działalności Pożytku Publicznego oraz w Krajowej Radzie Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych czy w zespole ds. osób z niepełnosprawnościami przy Rzeczniku Praw Obywatelskich.
Byłą jedną z założycielek Sieci Pozarządowych Instytucji Rynku Pracy zrzeszającej blisko 100 organizacji z całej Polski i jej przewodniczącą przez 2 kadencje.
Tworzyła Grupę ON Inclusion, która zrzesza ekspertów pozarządowych i akademickich, a jej celem jest włączanie tematyki osób z niepełnosprawnościami do nurtu polityki publicznej. Największym sukcesem Grupy jest wprowadzenie Programu Dostępność Plus oraz doprowadzenie do stworzenia i wprowadzenia przepisów dot. dostępności.
W roku 2022 jako wolontariuszka stworzyła kuchnię w punkcie dla Uchodźców z Ukrainy zlokalizowanym w Arenie Ursynów. Kuchnia, którą zarządzała, codziennie wydawała kilkaset posiłków. Posiłki tworzone były, w znakomitej większości, z produktów pozyskanych od lokalnej społeczności oraz pozyskanych z restauracji. W niespełna 3 miesiące wraz z zespołem wolontariuszy nakarmiła 4000 Uchodźców i setki wolontariuszy.
Prowadzone moduły i ich wizja
Zarządzanie dostępnością w instytucji
- Ustawa o dostępności, a zadania koordynatora, w tym:
- Pożądane kompetencje koordynatora- co warto wiedzieć i umieć?
- Gdzie szukać dobrych informacji o dostępności?
- Zarządzanie dostępnością w praktyce, w tym:
- Miejsce koordynatora ds. dostępności w strukturze podmiotu.
- Szczegółowe zdania koordynatora ds. dostępności.
- Współpraca wewnątrz podmiotu.
- Współpraca z innymi podmiotami publicznymi.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i ekspertami.
- Plan działania na rzecz poprawy dostępności, w tym:
- Plan jako kluczowy element zarzadzania dostępnością.
- Założenia dobrego planu, w tym analiza stanu zastanego.
- Przygotowanie planu dla swojej instytucji.
Finansowanie dostępności
- Możliwe źródła finansowania dostępności.
- Finansowanie dostępności jako element realizowanych działań stałych/czasowych, w tym projektowych.
- Możliwe działania do podjęcia przez urząd bez lub z niskimi nakładami finansowymi.
O prowadzącym:
Adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się m. in. socjologicznymi aspektami polityki społecznej wobec osób z niepełnosprawnościami ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnych i koncepcji niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. W kręgu jego zainteresowań znajduje się deinstytucjonalizacja wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami (w tym mieszkalnictwa oraz asystencji osobistej).
Od wielu lat działa w organizacjach pozarządowych wspierających osoby z niepełnosprawnościami w ich działaniach na rzecz poprawy jakości własnego życia. Współpracował m. in. z Polskim Forum Osób z Niepełnosprawnościami, Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Fundacją Aktywizacja, Stowarzyszeniem Instytut Niezależnego Życia.
Prowadzone moduły i ich wizja
Społeczne aspekty dostępności w praktyce
Zajęcia wprowadzające w tematykę specjalnych potrzeb. Ich celem jest pokazanie społecznych aspektów (w tym trudności, obaw, wyzwań) związanych z wdrażaniem założeń dostępności dla osob ze szczególnymi potrzebami. Obejmują m. in. zagadnienia takie jak:
- Założenia Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) i ich zastosowanie w tworzeniu dostępności.
- Komentarze generalne Komitetu ONZ ds. Osób z Niepełnosprawnościami do KPON w kontekście dostępności.
- Polityka senioralna, a dostępność.
- Polityka edukacyjna a dostępność.
- Dostępność jako realizacja praw człowieka.
O prowadzącym:
Badacz społeczny, studia doktoranckie ukończył na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Zakład Badań Problemów Społecznych i Pracy Socjalnej). Zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki funkcjonowania społecznego osób głuchoniewidomych, a także analizy sytuacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną w edukacji i na rynku pracy w Polsce. Autor i współautor wielu raportów badawczych i artykułów naukowych, z tych obszarów, opublikowanych w czasopismach i pracach naukowych. Autor publikacji "Świat społeczny osób głuchoniewidomych. Analiza socjologiczna" (Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022). W 2022 roku zajął I miejsce w XVIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu PFRON "Otwarte Drzwi" na najlepsze prace magisterskie i doktorskie dotyczące niepełnosprawności. Odbył kilka staży naukowych i wizyt studyjnych w zagranicznych uniwersytetach (m. in. w Kanadzie, Czechach i na Węgrzech). Współpracuje z Sekcją Socjologii Niepełnosprawności PTS, a także z innymi grupami eksperckimi w zakresie badań o niepełnosprawności.
Prowadzone moduły i ich wizja
Alternatywne formy komunikacji
W programach realizowanych w ramach funduszy Unii Europejskiej, dostępność definiowana jest jako "własność środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami [...]." Akcent położony na system komunikacji w definicji dostępności jest niezmiernie ważny i związany jest m.in. z obsługą korzystania ze środków wspierających komunikowanie się, instalacją urządzeń (pętli indukcyjnych, systemów FM).
W trakcie zajęć słuchacz studiów podyplomowych zdobędzie m.in. wiedzę o:
- komunikacji językowej, komunikacji wspomagającej i alternatywnej (definicje pojęć, funkcje, klasyfikacja systemu AAC),
- historii powstania alternatywnego systemu komunikacji,
- metodyce doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach użytkowników,
- diagnozie potencjalnych użytkowników komunikacji alternatywnej,
- wybranych metodach AAC.
O prowadzących:
Specjaliści w zakresie dostępności architektonicznej. Pracownicy Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Współautorzy opracowań w zakresie wytycznych do zapewniania dostępności, m.in. „Standardów dostępności architektonicznej w budynkach oraz przestrzeni AGH”. Członkowie zespołów audytorskich oraz opracowujących rekomendacje w zakresie poprawy dostępności budynków użyteczności publicznej (w ponad 100 obiektach). Prowadzą konsultacje dla inspektorów budowlanych, architektów, wykonawców robót budowlanych oraz producentów i dystrybutorów produktów dedykowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Trenerzy szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego i dostępności architektonicznej.
Prowadzone moduły i ich wizja
Uniwersalne projektowanie i dostępność architektoniczna;
Audyt dostępności architektonicznej
Celem zajęć jest zdobywanie kompetencji w zakresie:
- koordynacji procesu zapewniania dostępności architektonicznej w instytucji.
- realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.
- poszukiwania, krytycznej oceny i wdrażania: wytycznych, standardów, dobrych praktyk.
- zasad tworzenia i funkcjonowania zespołów odpowiedzialnych za dostępność w organizacji.
- kreowania roli koordynatora dostępności architektonicznej na etapach: projekt, budowa, rady techniczne, odbiory.
- doboru środków zapewniających dostępność: zasad projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnień.
- stosowania dostępu alternatywnego oraz prowadzenia racjonalnej polityki odstępstw.
- analizy stanu dostępności: zasad i narzędzi przeprowadzania audytów dostępności; oceny audytów zleconych.
- krytycznej oceny stanu zastanego, analizy proponowanych rozwiązań, produktów mających na celu zapewnienie/poprawę dostępności.
- trafnej analizy potrzeb: instytucji oraz użytkowników przestrzeni publicznej.
- tworzenia długofalowej polityki organizacyjnej bazującej na zasadach projektowania uniwersalnego.
O prowadzącej:
Ekspert-praktyk w obszarze dostępności instytucji. Od ponad 18 lat wdraża i monitoruje dostępność we wszystkich jej obszarach w jednej z największych instytucji publicznych w Łodzi – Politechnice Łódzkiej. Trener dostępności z bogatym doświadczeniem szkoleniowym w kształceniu koordynatorów dostępności (ponad 700 godzin).
Współpracuje z Centrum Projektów Polska Cyfrowa i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako ekspert i konsultant w obszarze dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Członek Komisji ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
Adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, dr nauk społecznych, psycholog. Autorka wielu publikacji z dziedziny socjologii niepełnosprawności i dostępności instytucji szkolnictwa wyższego.
Prowadzone moduły i ich wizja
Audyt dostępności informacyjno-komunikacyjnej
W trakcie zajęć uczestnicy poznają zasady i narzędzia przeprowadzania audytu dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Otrzymają także praktyczne narzędzie do przeprowadzenia audytu dostępności informacyjno-komunikacyjnej, po użyciu którego dostaną informację zwrotną o stanie dostępności audytowanej jednostki. Omówione zostaną także przykłady „z życia” i dobre praktyki w zakresie wdrażania tego obszaru dostępności.
O prowadzącej:
Adiunkt w Katedrze Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, tutorka, autorka i współautorka publikacji z zakresu prawa własności intelektualnej, prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawa reklamy, praw osób z niepełnosprawnościami. Kierownik grantu badawczego „Granice pluralizmu ochrony prawa własności intelektualnej a sytuacja prawna osób niepełnosprawnych w prawie własności intelektualnej – analiza prawnoporównawcza” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Jest też polskim rzecznikiem patentowym (wice dziekanem Okręgu Łódzkiego) i pełnomocnikiem przed Urzędem Unii Europejskiej do Spraw Własności Intelektualnej.
Prowadzone moduły i ich wizja
Prawne aspekty dostępności
Kurs koncentruje się na analizie prawnego kontekstu i regulacji dotyczących dostępności. Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi problemami związanymi z dostępnością oraz przedstawienie przepisów prawnych, które mają na celu zapewnienie równych szans i pełnego uczestnictwa wszystkim członkom społeczeństwa. Podczas kursu omawiane zostaną akty prawa międzynarodowego m.in. konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, unijnego i polskiego, w celu rozwijania umiejętności analizy i interpretacji prawa. Uczestnicy będą analizować przypadki prawne związane z dostępnością i wezmą udział w dyskusjach na temat oceny skuteczności rozwiązań prawnych.
O prowadzącym:
Jest ekspertem do spraw dostępności. Dostępnością cyfrową zajmuje się od 1998 roku. Jest autorem wielu publikacji poświęconych dostępności cyfrowej i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. Był członkiem Rady Dostępności, Rady do spraw Cyfryzacji, Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Polska Cyfrowa, a od maja 2023 roku – grupy roboczej
„Sztuczna inteligencja w dostępności”. Obecnie pracuje w Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju, a wcześniej w Ministerstwie Cyfryzacji, Polskim Związku Głuchych i wielu innych.
Prowadzone moduły i ich wizja
Podstawy dostępności cyfrowej
- Objaśnienie podstawowych pojęć
- Technologie asystujące i ich użytkownicy
- Standardy dostępności cyfrowej (WCAG, EN 301549)
- Kategorie treści cyfrowych i zapewnianie ich dostępności
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w dostępności
Audyt dostępności cyfrowej
- Podstawowe informacje o przeprowadzaniu audytu cyfrowej dostępności
- Metodyka badania WCAG-EM
- Narzędzia wspomagające badanie dostępności cyfrowej
- Badanie z użytkownikami
- Tworzenie raportu i rekomendacji
O prowadzącym:
Informatyk, specjalista ds. dostępności cyfrowej w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych PŁ.
Ukończył Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki uzyskując tytuł magistra inżyniera na kierunku informatyka na Politechnice Łódzkiej. Ukończył również studia podyplomowe pod nazwą Zarządzanie dostępnością – specjalista ds. dostępności na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Obecnie pracuje na stanowisku specjalisty ds. dostępności w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych Politechniki Łódzkiej oraz przewodniczy Radzie Studentów z Niepełnosprawnościami PŁ.
Prowadzone moduły i ich wizja
Dostępne materiały
Podczas zajęć omówimy oraz zastosujemy w praktyce zasady tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych oraz prezentacji multimedialnych. Porozmawiamy także o sposobach publikacji dostępnych materiałów tak, aby zachowały swoją dostępność. W ramach zajęć poruszmy także kwestie związane z materiałami filmowymi oraz szeroko pojętymi multimediami, w tym napisami, transkrypcją oraz audiodeskrypcją.
Kolejnym poruszanym tematem będzie tekst łatwy do czytania (ang. ETR). Po zapoznaniu się z zasadami tworzenia takich tekstów podejmiemy próbę skonstruowania przykładowych informacji.
O prowadzącej:
kierownik studiów podyplomowych "Zarzadządzanie dostępnością w praktyce".
Zainteresowania naukowe: zarządzanie zasobami ludzkimi, determinanty efektywności szkoleń dla osób z niepełnosprawnościami fizycznymi oraz zarządzanie strategiczne, w szczególności: kierowanie najwyższą kadrą kierowniczą, motywowanie pracowników, rozwijanie umiejętności zawodowych. Udział w ogólnopolskim projekcie jako ekspert audytorski, ekspert szkoleniowy i trener w kształceniu koordynatorów dostępności, dotyczący wymagań nakładanych na podmioty publiczne w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej przez ustawę o zapewnianiu dostępności dla osób o szczególnych potrzebach (z dnia 19 września 2007 r. 2019). Opracowywanie i wdrażanie programów szkoleniowych (w tym dla osób ze szczególnymi potrzebami); autorka wielu akcji społecznych. Trener z 16 letnim stażem.
Autorka publikacji naukowych związanych z tematyką zatrudniania i motywowania do pracy osób z niepełnosprawnościami fizycznymi.
Prowadzone moduły i ich wizja
Przeciwdziałanie dyskryminacji.
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności temat wybranych aspektów przeciwdziałania dyskryminacji.
W ramach zajęć będą poruszane następujące treści:
- Pojęcia: stereotypu, uprzedzenia, dyskryminacji; mechanizm dyskryminacji; sposoby przeciwdziałania dyskryminacji.
- Wiedza z zakresu prawa antydyskryminacyjnego w zatrudnieniu.
- Definicje (ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami).
Uczestnik po zakończeniu zajęć:
- ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dyskryminacji i procesu przeciwdziałania jej, zna aspekty dyskryminacji społecznej
- posiada umiejętności w zakresie identyfikacji dyskryminacji w miejscu pracy,
- ma świadomość na temat dyskryminacji społecznej w miejscu pracy osób z niepełnosprawnościami.