Pracownia Antropologii Współczesności

Opis zadań

Nasza Pracownia zajmuje się badaniem

współczesnych i bieżących zjawisk kulturowych oraz szeroko pojętej

rzeczywistości semiotyczno-materialnej. Główna obszary badań, które prowadzimy

to teoria i metodologia współczesnej antropologii oraz antropologia mobilności,

antropologia wiedzy, antropologia środowiskowa antropologia religii i antropologia

ciała.

Teren badań

Geograficzny teren, gdzie prowadzimy

nasze badań jest bardzo różnorodny: Polska, Niemcy, Włochy; Azja Centralna ( Tadżykistan, Kirgistan; Rosja), Kaukaz Południowy (Gruzja),

Ameryka Środkowa (Kuba) oraz Ameryka Południowa (Argentyna, Peru, Paragwaj)

Badamy

●      Procesy wytwórcze w rozmaitych kontekstach

społecznych: wytwarzanie wiedzy antropologicznej; Problematykę wytwarzania wiedzy w tym wiedzy

eksperckiej oraz konstruowania praktyki i tożsamości badawczej w nurtach

antropologii krytycznej i zaangażowanej

●      Eksplorujemy perspektywę post-kolonialną w badaniach

terenowych oraz antropologii jako nauce; badamy a ntropologię

neoliberalizmu: zajmujemy się krytyczną analizą neoliberalizmu jako technologii

rządzenia, która kształtuje zachowania jednostek i wspólnot w duchu

odpowiedzialności jednostkowej

●       Historię myśli etnologicznej, zgłębiamy metodologiczne

problemy antropologii i dyscyplin pokrewnych (w tym zagadnienie etyki w

badaniach etnograficznych), tożsamość antropologii jako nauki, oraz język pojęć

współczesnej antropologii

●      Problemy z nurtu antropologii środowiskowej i

etnografii wielogatunkowej, przemiany dyskursu o naturze w ujęciach

antropologii, ontologiczne wymiary relacji międzygatunkowych, ponadto, tradycyjną wiedzę

ekologiczną (TEK) i etnobotanikę

●      Transformację

postsocjalistyczną na Kubie poprzez analizę nowych form przedsiębiorczości,

zarówno w kontekście kubańskim jak i w kontekście migracyjnym; karaibskie

dziedzictwo ze szczególnym naciskiem na powstawanie i performowanie dziedzictwa

z perspektywy oddolnej w odniesieniu do produkcji tożsamości płciowej i

rasowej; praktyki związane z tańcem analizowane jako część kompleksowych,

alternatywnych sieci wymiany ekonomicznej i emocjonalne j ;

praktyki cielesne w połączeniu z życiem

społecznym i kulturalnym Kuby

●      Doświadczenia graniczne i transformacyjne:

doświadczenie śmierci klinicznej w ujęciu antropologicznym, ontologie oparte na

doświadczeniu, praktyki deidentyfikacji wśród osób, które doświadczyły

transformacji duchowej, zjawiska nadprzyrodzone i paranormalne

●      Społeczno-polityczne problemy Azji Centralnej i Kaukazu, w

tym islam ze szczególnym naciskiem na obszar post-radziecki; badania dotyczące

infrastruktury religijnej Ormian i Azerbejdżan w Gruzji

●      Stosowanie antropologicznej perspektywy do badań

biograficznych  

 

Projekty badawcze

dr Ruxandra Ana

Stypendystka NAWA w ramach Programu Bekkera na Wydziale

Antropologii Społecznej, Uniwersytet w St Andrews

(BPN/BEK/2023/1/00123/U/00001), w okresie 01.10.2024-01.08.2026

The

Pain of Cuba: women, emotions, and embodied memories (Cierpienie Kuby: kobiety, emocje I

ucieleśnione wspomnienia)

Projekt koncentruje się na historiach i ciałach kobiet, badając, w

jaki sposób krytyczne momenty z przeszłości są nie tylko opowiadane, ale także

ucieleśniane w czasach niepokojów społecznych i politycznych. Projekt bada, za

pomocą narzędzi antropologii feministycznej, ucieleśnione i umiejscowione

doświadczenia kobiet, które mówią o przemianach projektu rewolucyjnego, w

wyraźnym kontraście z oficjalnymi narracjami o ciągłości. Projekt stosuje

pojęcie pracy ciałem (rozumianej jako praca wykonywana na ciele lub poprzez

ciało), aby odnieść się do różnych ucieleśnionych praktyk i uzyskać wgląd w

cielesność i podmiotowość kobiet, a także ich doświadczenie pracy, czy to

poprzez tradycyjnie przypisywane obowiązki opieki nad rodziną, czy też

doświadczenie zatrudnienia.

 

dr hab. Anna Cieślewska

Projekt badawczy Opus NCN, pt. Religijne domeny infrastruktury i jej rola

wśród Ormian i Azerbejdżan w Gruzji (2023/51/B/HS1/01893), okres

realizacji: 07.2024-07.2027, funkcja: kierownik projektu.

Głównym

celem projektu jest analiza tego, w jaki sposób dwie największe mniejszości:

Ormianie i Azerbejdżanie tworzą, wykorzystują i utrzymują infrastrukturę w

kontekście religii. Zagadnienie to będzie rozpatrywane na różnych poziomach:

relacji lokalnych, relacji z państwem gruzińskim i powiązań ponadnarodowych.

 

dr hab. Monika Kujawska, prof UŁ

Projekt badawczy Opus NCN, pt. Splątane światy ludzko-roślinne w nizinnej

Ameryce Południowej (2023/51/B/HS3/00205), okres realizacji:

01.10.2024-30.09.2028, funkcja: kierownik projektu

W ramach projektu proponuję rozwinąć

etnografię ludzkich relacji z roślinami w ramach etnografii wielogatunkowej i

pokazać szerokie spektrum interakcji i współzależności ludzi i roślin w dwóch

biomach: Amazonii i L esie Atlantycki m . Interakcje lokalnych społeczności

z roślinami obejmują wymiar społeczny, materialny i (chemo)ekologiczny,

częściowo wynikają z określonych ram ontologicznych, w których dane

społeczności działają. Zatem badanie relacji ludzko-roślinnych jest

przedsięwzięciem interdyscyplinarnym. Drugim celem jest przeprowadzenie nowych

badań we wschodnim Paragwaju w ramach

etnografii wielogatunkowej i etnobotaniki wśród trzech społeczności: ludności

metyskiej paragwajskiej i potomków słowiańskich i japońskich

imigrantów. Projekt wypełni istotną lukę w badaniach z zakresu etnografii

wielogatunkowej w Ameryce Południowej i dodatkowo w badaniach etnobotanicznych

społeczności nierdzennych w Paragwaju.

 


Dane kontaktowe

Pracownia Antropologii Współczesności

  • Williama H. Lindleya 3 90-136 Łódź
Leaflet | © OpenStreetMap contributors

Skład osobowy