Opis zadań
Nasza Pracownia zajmuje się badaniem
współczesnych i bieżących zjawisk kulturowych oraz szeroko pojętej
rzeczywistości semiotyczno-materialnej. Główna obszary badań, które prowadzimy
to teoria i metodologia współczesnej antropologii oraz antropologia mobilności,
antropologia wiedzy, antropologia środowiskowa antropologia religii i antropologia
ciała.
Teren badań
Geograficzny teren, gdzie prowadzimy
nasze badań jest bardzo różnorodny: Polska, Niemcy, Włochy; Azja Centralna ( Tadżykistan, Kirgistan; Rosja), Kaukaz Południowy (Gruzja),
Ameryka Środkowa (Kuba) oraz Ameryka Południowa (Argentyna, Peru, Paragwaj)
Badamy
● Procesy wytwórcze w rozmaitych kontekstach
społecznych: wytwarzanie wiedzy antropologicznej; Problematykę wytwarzania wiedzy w tym wiedzy
eksperckiej oraz konstruowania praktyki i tożsamości badawczej w nurtach
antropologii krytycznej i zaangażowanej
● Eksplorujemy perspektywę post-kolonialną w badaniach
terenowych oraz antropologii jako nauce; badamy a ntropologię
neoliberalizmu: zajmujemy się krytyczną analizą neoliberalizmu jako technologii
rządzenia, która kształtuje zachowania jednostek i wspólnot w duchu
odpowiedzialności jednostkowej
● Historię myśli etnologicznej, zgłębiamy metodologiczne
problemy antropologii i dyscyplin pokrewnych (w tym zagadnienie etyki w
badaniach etnograficznych), tożsamość antropologii jako nauki, oraz język pojęć
współczesnej antropologii
● Problemy z nurtu antropologii środowiskowej i
etnografii wielogatunkowej, przemiany dyskursu o naturze w ujęciach
antropologii, ontologiczne wymiary relacji międzygatunkowych, ponadto, tradycyjną wiedzę
ekologiczną (TEK) i etnobotanikę
● Transformację
postsocjalistyczną na Kubie poprzez analizę nowych form przedsiębiorczości,
zarówno w kontekście kubańskim jak i w kontekście migracyjnym; karaibskie
dziedzictwo ze szczególnym naciskiem na powstawanie i performowanie dziedzictwa
z perspektywy oddolnej w odniesieniu do produkcji tożsamości płciowej i
rasowej; praktyki związane z tańcem analizowane jako część kompleksowych,
alternatywnych sieci wymiany ekonomicznej i emocjonalne j ;
praktyki cielesne w połączeniu z życiem
społecznym i kulturalnym Kuby
● Doświadczenia graniczne i transformacyjne:
doświadczenie śmierci klinicznej w ujęciu antropologicznym, ontologie oparte na
doświadczeniu, praktyki deidentyfikacji wśród osób, które doświadczyły
transformacji duchowej, zjawiska nadprzyrodzone i paranormalne
● Społeczno-polityczne problemy Azji Centralnej i Kaukazu, w
tym islam ze szczególnym naciskiem na obszar post-radziecki; badania dotyczące
infrastruktury religijnej Ormian i Azerbejdżan w Gruzji
● Stosowanie antropologicznej perspektywy do badań
biograficznych
Projekty badawcze
dr Ruxandra Ana
Stypendystka NAWA w ramach Programu Bekkera na Wydziale
Antropologii Społecznej, Uniwersytet w St Andrews
(BPN/BEK/2023/1/00123/U/00001), w okresie 01.10.2024-01.08.2026
The
Pain of Cuba: women, emotions, and embodied memories (Cierpienie Kuby: kobiety, emocje I
ucieleśnione wspomnienia)
Projekt koncentruje się na historiach i ciałach kobiet, badając, w
jaki sposób krytyczne momenty z przeszłości są nie tylko opowiadane, ale także
ucieleśniane w czasach niepokojów społecznych i politycznych. Projekt bada, za
pomocą narzędzi antropologii feministycznej, ucieleśnione i umiejscowione
doświadczenia kobiet, które mówią o przemianach projektu rewolucyjnego, w
wyraźnym kontraście z oficjalnymi narracjami o ciągłości. Projekt stosuje
pojęcie pracy ciałem (rozumianej jako praca wykonywana na ciele lub poprzez
ciało), aby odnieść się do różnych ucieleśnionych praktyk i uzyskać wgląd w
cielesność i podmiotowość kobiet, a także ich doświadczenie pracy, czy to
poprzez tradycyjnie przypisywane obowiązki opieki nad rodziną, czy też
doświadczenie zatrudnienia.
dr hab. Anna Cieślewska
Projekt badawczy Opus NCN, pt. Religijne domeny infrastruktury i jej rola
wśród Ormian i Azerbejdżan w Gruzji (2023/51/B/HS1/01893), okres
realizacji: 07.2024-07.2027, funkcja: kierownik projektu.
Głównym
celem projektu jest analiza tego, w jaki sposób dwie największe mniejszości:
Ormianie i Azerbejdżanie tworzą, wykorzystują i utrzymują infrastrukturę w
kontekście religii. Zagadnienie to będzie rozpatrywane na różnych poziomach:
relacji lokalnych, relacji z państwem gruzińskim i powiązań ponadnarodowych.
dr hab. Monika Kujawska, prof UŁ
Projekt badawczy Opus NCN, pt. Splątane światy ludzko-roślinne w nizinnej
Ameryce Południowej (2023/51/B/HS3/00205), okres realizacji:
01.10.2024-30.09.2028, funkcja: kierownik projektu
W ramach projektu proponuję rozwinąć
etnografię ludzkich relacji z roślinami w ramach etnografii wielogatunkowej i
pokazać szerokie spektrum interakcji i współzależności ludzi i roślin w dwóch
biomach: Amazonii i L esie Atlantycki m . Interakcje lokalnych społeczności
z roślinami obejmują wymiar społeczny, materialny i (chemo)ekologiczny,
częściowo wynikają z określonych ram ontologicznych, w których dane
społeczności działają. Zatem badanie relacji ludzko-roślinnych jest
przedsięwzięciem interdyscyplinarnym. Drugim celem jest przeprowadzenie nowych
badań we wschodnim Paragwaju w ramach
etnografii wielogatunkowej i etnobotaniki wśród trzech społeczności: ludności
metyskiej paragwajskiej i potomków słowiańskich i japońskich
imigrantów. Projekt wypełni istotną lukę w badaniach z zakresu etnografii
wielogatunkowej w Ameryce Południowej i dodatkowo w badaniach etnobotanicznych
społeczności nierdzennych w Paragwaju.
Dane kontaktowe
Pracownia Antropologii Współczesności
- Williama H. Lindleya 3 90-136 Łódź