PROFIL PRACOWNIKA: Anna Cieślewska
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
BIOGRAM
Nazywam się Anna Cieślewska. Jestem antropolożką społeczną. Od 2006 roku prowadzę badania antropologiczne w Tadżykistanie, Kirgistanie, Rosji, a ostatnio w Gruzji. Pracowałam dla organizacji międzynarodowych w charakterze koordynatora projektów i konsultanta, a także robiąc ewaluacje w Tadżykistanie, Kirgistanie, Gruzji, Armenii, Rosji, Libanie, Autonomii Palestyńskiej i Ukrainie.
Obecnie prowadzę projekt OPUS NCN „ Religijne domeny infrastruktury i jej rola wśród Ormian i Azerbejdżan w Gruzji. Projekt dotyczy mniejszości ormiańskiej i azerbejdżańskiej w Gruzji oraz ich infrastruktury w kontekście religii. Zajmuję się też migrantami z Azji Centralnej w Polsce i Unii Europejskiej.
ZAINTERESOWANIA
W zakresie moich zainteresowań badawczych są: islam ze szczególnym naciskiem na obszar post-radziecki, społeczno-polityczne problemy Azji Centralnej i Kaukazu, migracje i stosunki międzyetniczne, jak również działalność organizacji międzynarodowych i humanitarnych. Interesuje mnie perspektywa post-kolonialna w badaniach terenowych oraz antropologii jako nauki.
OSIĄGNIECIA
Projekty badawcze:
1. 2021-2023, kierownik projektu: „Mobilność konfliktu: konsekwencje wojny w Górskim Karabachu w 2020 r. – Azerbejdżanie i Ormianie w Gruzji” (badania terenowe w Gruzji) finansowany z programu „granty interwencyjne”, Agencja Wymiany Akademickiej NAWA, Instytut Slawistyki, PAN
2. 2021 - badania wstępne = archiwum profesor Antoniny Pisarczyk, radzieckiej etnografki Azji Centralnej, Zakład Iranistyki, Instytut Orientalistyki, Uniwersytet Jagielloński
3. 2017-2020 Kierownik projektu badawczego: "Przemiany w tradycji religijnej migrantów z Tadżykistanu w Federacji Rosyjskiej" (badania terenowe w Moskwie), Zakład Iranistyki, Instytut Orientalistyczny, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
4. 2013-2016 Kierownik projektu badawczego: "Społeczna rola kobiecych liderek religijnych w Tadżykistanie i Kirgistanie" (badania terenowe w Tadżykistanie i Kirgistanie), Zakład Iranistyki, Instytut Orientalistyczny, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
5. 2009-2011 Badania w ramach projektu: Analiza relacji między władzą samorządową, tradycyjnymi instytucjami nieformalnymi a międzynarodowymi i lokalnymi organizacjami pomocowo-rozwojowymi w Tadżykistanie (badania terenowe w Tadżykistanie), Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski
6. 2012 Badanie komitetów użytkowników wody pitnej, Wschodnio-Europejskie Centrum Demokratyczne (badania terenowe w Tadżykistanie i Kirgistanie)
7. 2006 Badania nad nieformalną gospodarką na rynkach w Kirgistanie, School of Oriental and African Studies.
Ważniejsze publikacje:
1. Cieślewska A. (2013) From Shuttle Trader to Businesswomen: the Informal Bazaar Economy in Kyrgyzstan, [in] ‘The Informal Post-Socialist Economy. Embedded practices and livelihoods’, Morris J., Polese A., (eds.), London and New York: Routledge. p. 121-34.
2. Cieślewska A. (2014) Challenges and Controversies of International Assistance in Tajikistan and Kyrgyzstan, [in] ‘Economy and Growth from the Asian states' perspective’, Marszałek-Kawa. J. (ed.) Toruń. p. 209-26.
3.Cieślewska A. (2015) Female Religious Practitioners in the Context of Contemporary Transformations of Islam in Tajikistan [in] ‘Studies on the Iranian World II: Medieval and Modern’, Krasnowolska A., Rusek-Kowalska R. (eds.), Krakow: Jagiellonian University Press.p. 129-48.
4. Cieślewska A. (2015) Turkmenistan, The SAGE Encyclopedia of World Poverty (II) Mehmet Odekon (ed.)
5. Cieślewska A. (2015) Uzbekistan, The SAGE Encyclopedia of World Poverty (II) Mehmet Odekon (ed.)
6. Cieślewska A. (2015) Community, the State and Development Assistance: Transforming the Mahalla in Tajikistan, Księgarnia Akademicka: Krakow (book). p. 239.
7. Cieślewska A. (2016) Transforming the Social Role of Female Religious Professionals in Tajikistan [in] a speciale issue: ‘Studying Female Islamic Authority: From Top-Down to Bottom-Up Modes of Certification’, 40/4 Asian Studies Review. p. 510-26.
8. Cieślewska A. (2016) Islamskii faktor (discussion), Antropologicheskii forum. 2016/28, European University St. Petersburg p .118-20.
9. Cieślewska A. (2017) Chelnoki, T he Global Encyclopaedia of Informality, Understanding Social and Cultural Complexity, Ledeneva A. (ed.) Vol. 2.
10.Cieślewska A. (2017) Islam with a Female Face: How Women are Changing the Religious Landscape in Tajikistan and Kyrgyzstan, Księgarnia Akademicka: Krakow (book). p. 275
11. Cieślewska A. (2017) Local Development in Practice: a Case Study – Mahalla Committees in their Interaction with a Foreign NGO in the Vakhsh Valley in Tajikistan (In Russian and English), Antropologicheskii forum. 2017/35, European University St. Petersburg. p. 169-88.
12. Cieślewska A. (2018) Bibi Otun – tradicionnye zhenskie religioznye lidery v Tadzhikistane (Mezhdu tradiciej i sovremennostju) [in] ‘Oazisy Shelkovogo puti. Sovremennye problemy etnografii, istorii i istochnikovedenija Centralnoj Azii’, Abbiazov R. (ed.), Islamskaja kniga, Moskwa 2018, p. 756-62.
13. Cieślewska A. (2019) Religious Practices: Preaching and Women Preachers: Tajikistan [in] Encyclopedia of Women & Islamic Cultures, General Editor Suad Joseph. First published online: 2019.
14. Cieślewska A., Błajet Z. (2020) The spiritual industry of Central Asian migrants in Moscow Laboratorium-Russian Review of Social Research (a special issue) 12.1 . p. 106-126.
15. Cieślewska A. (2021) Spiritual Mobility: Alternative practices of healing among migrants from Central Asia in Moscow [in] Labour, Mobilities and Informal Practices: Power, Institutions and Mobile Actors in Transnational Space, Turaeva R., Urinboyev, R. (eds.), the Routledge BASEES series. p. 133-148.
16. Cieślewska A. (2021) Second Wife, Second Life: Polygyny among migrants from Central Asia in Moscow , a special issue: Marriage quandaries in Central Asia, Cleuziou, J., McBrien, J (eds.), Oriente Moderno 100.2. p. 225-47.
17. Cieślewska A. (2021) Praying in Moscow-migrants’ city - a religious experience of female migrants from Central Asia [in] “ Cultures Of Islam: Vernacular Traditions and Revisionist Interpretations across Russia, Laruelle, M. i Schmoller, J (eds.), Central Asia Program, Washington. p.113-128.
18. Cieślewska, A., Khutsishvili, K. (2023) Armenians and Azerbaijanis of Georgia in the context of the 2020 war, The Research and Media Report, Institute of Slavic Studies, The Polish Academy of Sciences.
19. Cieślewska, A. (2023), Armenians and Azerbaijanis in Georgia: the role of religion and religious leaders in the second Karabakh war, Caucasus Analytical Digest 134.
20. Cieślewska, A., Błajet, B. Seitov, E. Islam w Azji Centralnej, (report), Office for Foreigners in Poland, In Polish and English languages.
21. Cieślewska A., Kosicińska K. “ Navigating Turbulence: Azerbaijani-Armenian Relations in Georgia Post-2020 Nagorno-Karabakh Conflict [w] “From Multi-ethnic Societies to Homogeneous States: Collective Memory and Fiction on Emergence of Modern Nations, Armenia and Azerbaijan, Mamedov. M, (red.) Routledge, forthcoming.
KONTAKT I DYŻURY
Williama H. Lindleya 3 90-136 Łódź