Wystawa fotografii DYWERS 2.0 stanowi kontynuację pierwszej odsłony ekspozycji zaprezentowanej na Fotofestiwalu 2024 (przejdź do aktualności z wernisażu). Serię portretów wykonanych przez Bartosza Kałużnego, fotografa z Uniwersytetu Łódzkiego, tworzą prace odkrywające historie związane z zagrożeniami powodowanymi przez stereotypizację. Bartosza interesuje zarówno brak zrozumienia w codziennych spotkaniach ludzi, jak i bariery instytucjonalne, które utrudniają osobom uczestniczącym w projekcie wyjście poza przyjęte schematy i wpasowanie się w ramy oczekiwań społecznych.
Wystawa DYWERS 2.0 (Galeria Muzeum Kinematografii w Łodzi, Plac Zwycięstwa 1) będzie otwarta dla zwiedzających:
- w czasie trwania Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu (10–13 października) w godz. 11.00–21.00
- po zakończeniu Festiwalu (od 13 października do 3 listopada) w dniach:
- śr–pt w godz. 9.00–16.00
- sb–nd w godz. 11.00.18.00
Uniwersytet Łódzki i Muzeum Kinematografii w Łodzi prezentując DYWERS 2.0, włączają się w dyskusję o neuroróżnorodności, tożsamości seksualnej, zdrowiu psychicznym, niepełnosprawności. Kryzysy zbyt często są przeżywane w ciszy. DYWERS przypomina, że od naszej wrażliwości, empatii i chęci zrozumienia drugiego człowieka zależy ogólnospołeczny dobrostan i jednostkowe szczęście.
W skład ekspozycji wchodzą prace wcześniej niepublikowane oraz kilka fotografii znanych z pierwszej odsłony. Są to fotografie inscenizowane, poprzedzone wywiadem z osobą, która do projektu się zgłosiła lub została do niego zaproszona.
Bartosz jest z wykształcenia doktorem nauk politycznych, więc patrzy na obraz odmiennie niż inni artyści. Widzi w nim medium, które jest nośnikiem informacji. To istotne w przypadku projektów zaangażowanych społecznie. Te fotografie mają duży potencjał wywrotowy, pokazują nam sieci powiązań władzy i wiedzy
zauważa kurator wystawy prof. Marek Domański z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
DYWERS to projekt artystyczno-edukacyjny, który jest pomyślany przede wszystkim tak, by wszyscy oglądający mogli poznać historie portretowanych – odważnych osób, które zgodziły się podzielić ze mną swoimi opowieściami i pozwoliły, by przełożyć je na język fotografii. Portretom towarzyszą opisy zaczerpnięte przeze mnie z rozmów z uczestnikami. I choć całość dotyczy współcześnie istotnych, choć nieograniczających się przecież do współczesności zagadnień, to wnikliwi widzowie odnajdą na fotografiach nawiązania do sztuk wizualnych z ubiegłych wieków
wyjaśnia autor wystawy.
Więcej informacji nt. projektu oraz pełen tekst kuratorski można znaleźć stronie DYWERSU (przejdź do strony projektu).