Uczelnia jak inkubator
Zdaniem studentów uczestniczących w badaniach dr Małgorzaty Dzimińskiej z Katedry Pracy i Polityki Społecznej UŁ, idealny uniwersytet charakteryzować się powinien m.in. koncentracją na człowieku, wysokim stopniem sprawczości studentów (tu: wpływu ich zainteresowań i opinii na proces kształcenia), aktywnymi metodami nauczania i uczenia się i elastycznymi ścieżkami studiów.
Od idealnego uniwersytetu studenci oczekują, że profesjonalnie pokieruje ich rozwojem, pełniąc rolę swoistego inkubatora. Chcą zdobyć bogate i zindywidualizowane doświadczenia uczelniane, które pozytywnie wpłyną na ich transformację. Doceniają rolę nauczycieli w tym procesie i oczekują od nich przywództwa w procesie transformacji, a także wskazówek, wsparcia, inspiracji, wiedzy eksperckiej; traktują ich jako wzór do naśladowania.
Badania i anglojęzyczna publikacja
Syntezę oczekiwań polskich studentów i model ich uczelni marzeń dr Dzimińska przedstawiła na łamach „Journal of Further and Higher Education” w artykule pt. „An Ideal University: A Student Growth Incubator” („Uczelnia idealna: Inkubator rozwoju studenta”). Znaleźć go można na otwartej platformie czasopism brytyjskiego wydawnictwa Taylor&Francis.
Pełna wersja artykułu dr Małgorzaty Dzimińskiej
Zdaniem autorki artykułu, opinie studentów na temat ich potrzeb i oczekiwań związanych ze szkolnictwem wyższym są zbyt rzadko brane pod uwagę. Stąd m.in. pomysł badań. Naukowczyni UŁ przeprowadziła je z wykorzystaniem grup fokusowych złożonych ze studentów studiów licencjackich na jednej z największych uczelni w Polsce.
Materiał: Centrum Promocji UŁ