O projekcie
W dzisiejszym coraz bardziej zdigitalizowanym świecie trasa dom-szkoła to niekiedy jedyna szansa dla dzieci na bliski kontakt z dziką przyrodą. Jak wskazują dotychczasowe badania zespołu, opublikowane w czasopiśmie Environmental Science and Policy, nie wszystkie dzieci mają takie same szanse korzystać z jej dobrodziejstw.
Niniejszy projekt umożliwi poszerzenie możliwości rozumienia systemów miejskich poprzez zaproponowanie kompleksowego, interdyscyplinarnego podejścia, łączącego badania struktury zieleni z usługami ekosystemów oraz preferencjami i potrzebami mieszkańców. Dzięki projektowi możliwe będzie określenie roli zieleni w wyborze drogi dzieci z domu do szkoły. W szczególności zespół zbada w jakim stopniu zieleń towarzysząca drodze dzieci do szkół:
-oczyszcza powietrze
-poprawia mikroklimat
-chroni przed hałasem
-umożliwia kontakt z dziką przyrodą
Badania realizowane będą w Łodzi.
Kierownikiem projektu jest dr Edyta Łaszkiewicz z Zakładu Analiz Systemów Społeczno-Ekologicznych z Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego. W Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie projekt prowadzi dr inż. Daria Sikorska z Katedry Teledetekcji i Badań Środowiska (Instytutu Inżynierii Środowiska).
Nabór doktorantów do projektu
Zakład Analiz Społeczno-Ekologicznych (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki) poszukuje dwóch osób do pracy w trzyletnim projekcie finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki w ramach OPUS20 pt. „Dostęp dzieci do terenów zieleni w trakcie drogi do szkoły: od operacjonalizacji do aplikacji dynamicznej przestrzennie koncepcji sprawiedliwości środowiskowej”.
Realizacja projektu rozpocznie się w grudniu 2021. Osoby zatrudnione będą na stanowisku doktoranta (wymagana jest rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ w sierpniu 2021 i uzyskanie statusu doktoranta). Więcej informacji znaleźć można tu.
Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu do 20 lipca z kierownikiem projektu dr Edytą Łaszkiewicz drogą mailową: edyta.laszkiewicz@uni.lodz.pl
Źródło: dr Edyta Łaszkiewicz
Redakcja: Centrum Promocji UŁ