Raport „Mentoring na uczelniach wyższych w Polsce 2024” przedstawia wyniki analizy szkolnictwa wyższego pod kątem ilości i sposobów przeprowadzania programów mentoringowych przez publiczne i niepubliczne uczelnie wyższe w Polsce. Jest on jednocześnie kontynuacją raportu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2023. Misją Mentiway jest popularyzacja mentoringu – jej wyrazem są m.in. publikacje, które mają na celu dostarczanie informacji, jak i czy w ogóle narzędzie wykorzystywane jest w biznesie, organizacjach i właśnie uczelniach. Po raz kolejny partnerem merytorycznym raportu było Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją działające na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Jak donosi raport – liczba uczelni wybierających mentoring jako formę rozwoju studentów, stale rośnie. W bieżącym roku aż 45% uczelni objętych badaniem prowadzi pierwszą lub drugą edycję mentoringu. Badanie wykazało również, że największy odsetek uczelni realizujących mentoring stanowią uczelnie publiczne, które mają ponad 10 000 studentów - tj. 36,6%.
Sami Mentorzy i Mentorki zaangażowani w procesy mentoringowe w szkołach wyższych korzystają na uczestnictwie w nich poprzez wspólne poznawanie nowych technologii czy trendów rozwijających się wśród młodszych generacji. Przewiduje się, że wraz z nowymi wyzwaniami cyfrowymi, mentoring w szkolnictwie wyższym będzie się jeszcze wyraźniej upowszechniał, co daje nadzieję na jeszcze efektywniejsze kształcenie nowych kadr i lepsze zrozumienie nowych pokoleń przez Mentorów i Mentorki
mówi dr hab. Artur Modliński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją.
Z raportu wyraźnie wynika, że im większa uczelnia, tym większy jest udział mentoringu. Wśród uczelni kształcących powyżej 20 000 studentów aż 46% realizuje programy mentoringowe. Jeżeli rozszerzymy tę grupę do wszystkich uczelni powyżej 10 000 studentów, to otrzymamy 36,6% realizujących mentoring. Badanie pokazało, że częściej programy mentoringowe organizują uczelnie publiczne. Jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie uczelnie, niezależnie od rozmiaru, to wśród uczelni publicznych udział mentoringu wynosi 17,2%, a wśród uczelni prywatnych 3,3%. Cztery z badanych uczelni mają tradycje mentoringowe sięgające ponad dekady: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet WS Merito we Wrocławiu, Uniwersytet Wrocławski oraz Uniwersytet Łódzki. Zakładając, że w przeszłości rezygnacja z realizacji programów mentoringowych była rzadkością, możemy wnioskować, że w ostatnich latach liczba uczelni oferujących mentoring dla swoich studentów znacząco wzrosła.
Wsparcie mentora może wzbogacić edukację, zwłaszcza na początku kariery, gdy studenci szukają swojej drogi i wsparcia w budowaniu ścieżki rozwoju. Na Zachodzie programy mentoringowe są popularne na uczelniach wyższych. W Polsce, liczba uczelni wyższych dostrzegających potencjał i potrzebę organizowania takiej formy wsparcia dla swoich podopiecznych rośnie, choć w organizacjach programy mentoringowe są nadal mało popularne (11%). Jako Mentiway wspieramy wszelkie tego typu inicjatywy zgodnie z naszą misją
podkreśla Tomasz Sąsiadek, Co-Founder Mentiway.
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ