Dr Monika Kaźmierczak
Giełkot (ang. cluttering), czyli mowa bezładna, to zaburzenie płynności mowy charakteryzujące się zbyt szybkim i/lub nieregularnym tempem wypowiedzi. Ilu studentów kiedykolwiek słyszało o giełkocie? Kto zna pojęcie giełkotu, a kto nie wie, czym jest? Na te i inne pytania odpowiedzi poznały już i dzielą się z nami członkinie zespołu badawczego dr Moniki Kaźmierczak, które właśnie zakończyły sondaż diagnostyczny.
Nasilenie cech charakterystycznych dla giełkotu nie stanowiło dotąd przedmiotu samooceny studentów. A to bardzo liczna grupa młodych dorosłych, którzy zaczynają wkraczać w ważny okres życia osobistego i rozwoju zawodowego. Jakość oraz skuteczność komunikacji językowej są na tym etapie bardzo istotne, wynikami naszych badań już zainteresowało się kilka uczelni
– mówi dr Kaźmierczak, członkini International Cluttering Association.
Wnioski z analizy ankiet z samooceną studentów będą popularyzowane w różnych środowiskach w celu podnoszenia świadomości społecznej na temat giełkotu oraz optymalizowania komunikacji osób z giełkotem w przestrzeni edukacyjnej, zawodowej czy towarzyskiej.
Zaproszenie do udziału w samoocenie przyjęło aż 726 studentów z 54 różnego typu szkół wyższych nie tylko w Polsce. To bardzo duża i wartościowa próba. Jesteśmy na etapie opracowywania danych i już wiemy, że niektóre potwierdzają wnioski z innych międzynarodowych badań nad giełkotem, ale są też wnioski zaskakujące, które będą wymagały dalszych pogłębionych analiz
– dodaje logopedka z UŁ.
Wyniki badań zespołu dr Moniki Kaźmierczak zostaną zaprezentowane podczas The Third World Conference on Cluttering (16-17, września 2023 r. w Katowicach). Będą też przedmiotem kolejnych działań w ramach projektu „Prognozowanie giełkotu wśród młodych dorosłych”.
Materiał: dr Monika Kaźmierczak (Wydział Filologiczny UŁ)
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ