O życiu, śmierci i przemijaniu w świecie technologii

Ada Florentyna Pawlak, antropolożka technologii z Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ opowiada o patencie Microsoftu, który może zmienić naszych zmarłych w „cyberzombie" oraz społecznych, politycznych i ekonomicznych przemianach wiodących do „Metawersum", jak również o Big Tech, który zmienia sposób w jaki postrzegamy i pragniemy świata.

Ada Florentyna Pawlak rozmawia z Rafałem Pikułą na łamach homodigiTal o tym, czym jest antropolodia technologii, jak technologia wpływa na wspólczesnego człowieka na poziomie jednostki, jak i całych społeczności. Antopolożka dowodzi również, że nowe technologie można już traktować w kategorii religii:

Sakralizacja technologii odbywa się już na poziomie sprzedaży i promocji. Sposób prezentacji społeczeństwu nowych IPhonów wygląda jak quasi-religijna ceremonia, w dzień premiery ludzie ustawiają się w kolejkach jak po błogosławieństwo, zaś sklepy Apple są zbudowane jak świątynie.  

Badaczka snuje rozważania o współczesnej kulturze naznaczonej w ostatnich latach postępujacą izolacją społeczną spowodowaną pandemią. Przytacza przykłady tego, jak współczesnie budujemy relacje w oparciu o media społecznościowe i internetowe serwisy randkowe. 

Okazuje się również, że cyfrowe wskrzeszanie zmarłych to nie odległa futurologia a możliwośći, które oferuje Big Tech:

Dziś Big Tech jest w stanie cyfrowo wskrzeszać zmarłych w formie inteligentnych chatbotów, które w oparciu o sztuczną inteligencję (AI) stworzą wirtualnego awatara naszych bliskich. Dane wizualne i głosowe, posty w mediach społecznościowych czyli tzw. ślad cyfrowy mogą być użyte do ich kreacji. Wynalazek został zgłoszony przez Microsoft Technology Licensing (MTL), czyli specjalną spółkę Microsoft Corporation, która zarządza portfolio patentowym i innymi prawami wyłącznymi koncernu, a także zarządza polityką IP, licencyjną i sprawami z zakresu transferu technologii.  

Zachęcamy do przeczytania całej rozmowy pt. „O życiu, śmierci, seksie i przemijaniu w świecie technologii" dostępnej na łamach homodigiTAL ­– ZOBACZ TUTAJ

Materiał źródłowy: homodigiTAL; redakcja: Centrum Promocji UŁ