Sztuczna inteligencja znacznie przyspieszyła zmiany w praktyce akademickiej. O jakości pracy naukowej czy dydaktycznej coraz częściej będą decydować znajomość narzędzi AI i sprawne z nich korzystanie. Mówimy o procesie wymagającym uwagi i edukacji. Jak zauważyła Aurelia Grejner, przewodnicząca Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych:
„Jest to bardzo skomplikowane narzędzie, którego my się dopiero uczymy. Można powiedzieć, że to jest takie Ferrari, a my wykorzystujemy je jak rower, by przemieścić się z punktu A do punktu B. Nie znamy jeszcze wszystkich jego możliwości.”
Paneliści podczas dyskusji poświęcili dużo uwagi szansom, które tworzy AI. Rozmawiali m.in o skutkach jej implementacji dla nauki i biznesu, podając praktyczne przykłady. Szczególnie skupiali się na kwestiach etycznym, związanych z tworzeniem autorskich i jakościowych treści. Prelegenci dyskutowali również o roli uniwersytetów, które stają w obliczu dyskretnej rewolucji cyfrowej. Wiele elementów sztucznej inteligencji towarzyszy nam na co dzień, z czego nie do końca zdajemy sobie sprawę.
„My nie potrafimy rozróżniać tego, co jest tworem sztucznej inteligencji, a tego, co jest tworem tylko i wyłącznie człowieka”
- zauważa prof. Dominika Kaczorowska-Spychalska.
Tematami konferencyjnej rozmowy stały się też zmiany w systemie ewaluacji nauki i oceny monografii oraz czasopism naukowych. Uczestnicy rozmawiali ponadto o programach strukturalnego wsparcia działalności autorów i wydawców. Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych i Polska Izba Książki zgłosiły zaś swoje pomysły na ocenę i punktację wydawnictw. Jest to przedmiotem żywej dyskusji.
Co ważne, na słowach się nie skończyło. Jak zadeklarował Andrzej Chrzanowski, Przewodniczący Komisji ds. Wydawnictw Naukowych przy KRASP:
„Istotne jest, żeby z naszych rozmów wynikały nie tylko konkretne wnioski, ale żeby one przekładały się na pewne działania.”
Jest to zobowiązanie dla wszystkich zainteresowanych do prac przed kolejną konferencją KRASP.
W wydarzeniu wzięło udział ponad 120 osób. Konferencję (w imieniu Rektora Uniwersytetu Łódzkiego prof. dra hab. Rafała Matery) otwierał prorektor Uniwersytetu Łódzkiego ds. popularyzacji nauki i kształcenia, dr hab. Krzysztof Pabis.
W gronie prelegentów oraz moderatorów zasiedli m.in.:
- Prof. dr hab. Elżbieta Żądzińska, Rektor UŁ w kadencji 2020–2024;
- Andrzej Chrzanowski, Przewodniczący Komisji ds. Wydawnictw Naukowych przy KRASP;
- Dr hab. Krzysztof Pabis, Prorektor UŁ ds. popularyzacji nauki i kształcenia;
- Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki, Prezes Fundacji Rektorów Polskich;
- Prof. Dominika Kaczorowska-Spychalska, Uniwersytet Łódzki.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć Bartosza Kałużnego z CKiPR UŁ.
Pełna fotorelacja dostępna jest pod linkiem.