MODELOWE KSZTAŁCENIE PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ

Godło Polski
MODELOWE KSZTAŁCENIE PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ

AKTUALNOŚCI

Komunikat: rok akademicki 2020/21

Drodzy studenci

 

Informujemy, że rok akademicki 2020/2021 w naszym projekcie czas zacząć 🙂

 

Wszystkim życzymy optymizmu, cierpliwości i powodzenia…

Warsztaty 15.06.2020 komunikat

Warsztaty 08.06.2020 komunikat

Warsztaty 01.06.2020 komunikat

Warsztaty 25.05.2020 komunikat

Warsztaty 18.05.2020 komunikat

Uwaga! Grupy P1, P2, P5

Uwaga!

Styczniowe zajęcia w Filharmonii Łódzkiej

Kolejne zajęcia w Filharmonii Łódzkiej

OPIS PROJEKTU

Tytuł Projektu: Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Okres realizacji Projektu: od 01.02.2019r. do 30.11.2021r.

Wartość Projektu

Projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; III Osi priorytetowej: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju; Działania: 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym. Wartość Projektu: 1 217 520, 00 zł
• Dofinansowanie ze środków europejskich: 1 026 125, 86 zł.
• Dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 154 868, 54 zł.
• Wkład własny UŁ: 36 525, 60 zł.

Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zgodnie z potrzebami gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez merytoryczną i organizacyjną modyfikację – rozszerzenie programu kształcenia realizowanego na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego

Grupa docelowa: studenci studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku: Pedagogika, na specjalności: edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne.

W projekcie stawiamy na:

• Personalizację procesu kształcenia przyszłych nauczycieli.
• Uczenie się poprzez refleksyjną praktykę.
• Rozwijanie kompetencji badawczych.
• Rozwijanie umiejętności pozwalających skutecznie korzystać z wiedzy w sytuacjach zawodowych i osobistych.
• Rozwijanie kompetencji kulturowej.
• Wzbogacenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w wizytach studyjnych w wybranych europejskich ośrodkach stosujących niekonwencjonalne podejście edukacyjne na etapie wczesnej edukacji.

Kierownik projektu: dr hab. prof. UŁ Jolanta Bonar
Kierownik organizacyjny: dr Anna Buła

REKRUTACJA

Projekt Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej adresowany jest do studentów WNoW UŁ, roku ukończyli I rok studiów na kierunku pedagogika i w roku akademickim 2019/2020 zadeklarowali chęć studiowania na specjalności: edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne.

Rekrutacja rozpoczyna się z dniem ogłoszenia informacji dla wszystkich studentów studiów stacjonarnych na I roku Pedagogiki o terminie wyboru specjalności poprzez logowanie w systemie USOS na Wydziale Nauk o Wychowaniu.

 

W wyznaczonym terminie odbędzie się spotkanie informacyjne z kandydatami, podczas którego udzielimy wszelkich informacji na temat:

  • możliwości udziału w projekcie,
  • zakresu wsparcia w projekcie,
  • regulaminu udziału w projekcie.

 

Kandydat staje się Uczestnikiem projektu po podpisaniu i złożeniu do Biura Projektu wymaganej dokumentacji

  • Regulaminu Projektu
  • Umowy uczestnictwa w Projekcie:
    1. Załącznika nr 1 do umowy – oświadczenia Uczestniczki/Uczestnika Projektu;
    2. Załącznika nr 2 do umowy – formularza danych osobowych Uczestniczki/Uczestnika Projektu;
    3. Załącznika nr 3 do umowy – oświadczenia o wyrażeniu zgody na wykorzystanie wizerunku.

 

Dokumenty zgłoszeniowe dostępne także na stronie internetowej Projektu należy wypełnić czytelnie i podpisać oraz dostarczyć do Biura Projektu – Wydział Nauk  o Wychowaniu, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48, Bud. A, pokój 317

OGŁOSZENIA

zapytanie ofertowe

Zapytanie ofertowe dotyczące webinariów (wizyt studyjnych online) poświęconych codzienności edukacyjnej w miejskich żłobkach i przedszkolach w Reggio Emilia we Włoszech

zapytanie ofertowe dotyczące przeprowadzenia wizyty studyjnej online w placówce pracującej w oparciu o założenia planu daltońskiego

Zapytanie ofertowe dotyczące wykładu i warsztatów z udziałem wykładowców z europejskich ośrodków akademickich

Zapytanie ofertowe dotyczące wynajmu sali kinowej i emisji filmów tematycznych

Postępowanie przetargowe na dostawę laptopów z oprogramowaniem

ZADANIA

Zadanie 1.

Opracowanie elementów programu kształcenia dla studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem założeń wynikających z projektu modelowego kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej

W okresie 1.02-30.06.2019 r. zrealizowano następujące działania prowadzące do opracowania modyfikacji, jako uzupełnienia/rozszerzenia  programu kształcenia nauczycieli na specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne (dalej: ewiwp): na studiach stacjonarnych I stopnia w UŁ:

  1. dokonano analizy obowiązującego programu kształcenia nauczycieli na specjalności ewiwp w celu wyłonienia elementów programu wymagających uzupełnienia o zadania wynikające z nowego modelu kształcenia nauczycieli;
  2. przeanalizowano model kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie: personalizacji kształcenia nauczycieli, sylwetki absolwenta, przygotowania pedagogiczno-psychologicznego, podstaw pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, obszaru działań wspierających rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, nowej formuły praktyki pedagogicznej;
  3. opracowano propozycje uzupełnienia wstępnych założeń i celów kształcenia praktycznego, ogólnych celów praktyk i śródrocznych form ćwiczeń praktycznych oraz zakres zadań nauczyciela -opiekuna praktyk;
  4. zaprojektowano wzorzec sylabusa jako dokumentu ukazującego cele, treści, metody i bibliografię poszczególnych zadań projektowych;

Zaproponowany blok/moduł zajęć obejmuje:

  1. Spotkania doradztwa indywidualnego – tutoring – 14 godzin.
  2. Warsztaty: Obserwacja jako źródło wiedzy o zasobach dziecka i środowisku jego rozwoju – 45 godzin.
  3. Warsztaty: Badanie w działaniu – 45 godzin.
  4. Spotkania w ramach dyskusyjnego klubu filmowego: Obraz filmowy jako źródło refleksji pedagogicznej – 24 godziny.
  5. Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie: Obserwacja i analiza procesu uczenia się w niższy edukacyjnej – 24 godziny.
  6. Wykład z udziałem visiting professors – 12 godzin.
  7. Warsztaty przygotowujące do rozwijania zasobów transferowalnych (własnych i uczniów) – 120 godzin.
  8. Praktyki nauczycielskie w przedszkolu i szkole – 60 godzin (projekt przewiduje też zmiany w zakresie organizacji dotychczas realizowanych 160 godzin praktyk  dotyczące zmniejszenia liczby studentów pozostających pod upieką jednego opiekuna praktyk).
  9. Warsztaty: Projektowaniem procesu kształcenia kulturowej kompetencji – 30 godzin.
  10. Wizyta studyjna w wiodącym ośrodku edukacyjnym w Europie – 2 tygodniowe wizyty dla 10 studentów.

Zajęcia realizowane będą w ciągu czterech semestrów od października 2019 roku do czerwca 2021 roku.

Ad.1.

Tutoring, w dosłownym tłumaczeniu z j. angielskiego, oznacza „korepetycje”. Podobieństwo jednak do tradycyjnie rozumianych korepetycji ogranicza się  w zasadzie tylko do indywidualnej pracy tutora ze studentem. Poza tym, metoda ta znacznie różni się od korepetycji głównie ze względu na zadania, które ma do wypełnienia. Nie chodzi w niej bowiem o typowe przekazywanie wiedzy czy jej utrwalanie, ale przede wszystkim o wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego studenta. Tutoriale, czyli indywidualne sesje i spotkania, nastawione są między innymi na „wyłapywanie” i rozwijanie szczególnych umiejętności oraz predyspozycji studentów. Ponadto, ich celem jest także zachęcanie młodych ludzi do samodzielnej eksploracji naukowej, pogłębiania zdobytej już wiedzy  i odkrywania swoich mocnych stron. Dopiero bowiem połączenie wiedzy, różnych zdolności i umiejętności może pomóc w osiąganiu  szeroko rozumianych sukcesów.

Każdy student otrzyma 14 godzin indywidualnego wsparcia w ciągu  czterech semestrów: rok akademicki 2019/20 – 7 godzin, rok ak. 2020/21 –  7 godz. (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 2).

Ad.2.

Uważna i wnikliwa obserwacja oraz trafna interpretacja jej wyników to to ważny obszar aktywności każdego nauczyciela. Trafnie zinterpretowane wyniki rzetelnej obserwacji dają nauczycielowi podstawę do podejmowania decyzji w odniesieniu do pojedynczych uczniów jak i klasy jako całości oraz monitorowania efektów własnej działalności edukacyjnej.  Zdobyte tą drogą informacje pozwalają by decyzje nauczyciela rzeczywiście służyły wspomaganiu rozwoju jego uczniów i budowały tym samym jego poczucie sprawstwa będącego podstawą silnej wewnętrznej pozytywnej motywacji do działania. Obserwacja obejmuje  trzy obszary: 1. monitorowanie rozwoju dziecka, czyli obserwację różnych obszarów rozwoju – lokomocji, komunikacji, rozwoju poznawczego i emocjonalnego; 2. monitorowanie otoczenia społecznego 3. monitorowanie otoczenia fizycznego. Wzięcie pod uwagę tych trzech obszarów – wzajemnie ze sobą powiązanych – pozwala na uzyskanie nie tylko szerokiego obrazu warunków rozwoju dziecka, ale także wiedzy o zasobach potencjalnie ten rozwój wspierających i o czynnikach ryzyka potencjalnie ten rozwój zakłócających.

Realizacja tych warsztatów rozłożona jest na 2 semestry roku akademickiego 2019/20 – semestr zimowy: 25 godzin (obserwacja w przedszkolu) i sem. letni: 20 godzin (obserwacja w szkole) – szczegółowy opis w zakładce: zadanie 3.

Ad.3.

W jakościowo zorientowanych badaniach problematyki dotyczącej dziecka i dzieciństwa szczególnego znaczenia nabierają dydaktyczne działania interwencyjne, które umożliwiają wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej. Zdaniem Doroty Klus-Stańskiej służą one „intencjonalnej kreacji warunków dydaktycznych, których nie można znaleźć w szkolnictwie powszechnym, po to by móc obserwować procesy uczenia się w sytuacjach przez instytucje nieprzewidzianych i  nieproponowanych”.  Planowanie zmiany zostanie omówione zgodnie z zaproponowaną przez Dorotę Gołębniak metodologiczną procedurą: (a) działanie i obserwowanie procesu i konsekwencji zmian; (b) refleksja nad tymi procesami i konsekwencjami; (c) powtórne planowanie; (d) kolejne działanie i obserwowanie; (e) kolejna refleksja itd. Te działania będą zmierzały do krytycznej analizy własnego działania, z uwzględnieniem jego kontekstualności i możliwych rezultatów, bez której niemożliwe jest efektywne funkcjonowanie w  zmieniającej się rzeczywistości. Finalnym efektem warsztatów będzie zorganizowanie przedsięwzięcia o charakterze dydaktycznym, z cyklicznie po sobie następującymi fazami. Fazy te zostaną zaplanowane w taki sposób, by rozwinąć w studentach zdolność krytycznego myślenia, pobudzić ich do współdziałania, merytorycznej dyskusji, międzygeneracyjnego dialogu oraz rozwoju kompetencji społecznych, obywatelskich, interkulturowych oraz etnograficznych, które oscylują wokół widzenia/dostrzegania, a nie tylko patrzenia.

Realizacja tych warsztatów rozłożona jest na 2 semestry roku akademickiego 2020/21 – semestr zimowy: 25 godzin (badania w działaniu w przedszkolu) i sem. letni: 20 godzin (badania w działaniu w szkole) – szczegółowy opis w zakładce: zadanie 4.

Ad.4.

Decydując się na zajęcia z wykorzystaniem koncepcji DKF stawiamy na rozwijanie cech przyszłego nauczyciela będącego świadomym i krytycznym interpretatorem zarówno własnej aktywności jak i otaczającego świata. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu u przyszłych nauczycieli postawy refleksyjnej. Dlatego studenci będą uczestniczyli w projekcji czterech (po jednym w semestrze) specjalnie dobranych filmów zawierających wątki edukacyjne, pokazujących różne sytuacje i strategie wychowawcze i dydaktyczne. Prezentacje będą odbywały się w przestrzeni kina studyjnego a po projekcji filmowej odbędzie się moderowana dyskusja. Efektem realizacji tego zadania będzie zdobywanie umiejętności uczenia się na podstawie doświadczeń innych, negocjowania, wypracowywania wspólnego rozumienia celów i zadań edukacyjnych, rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych, zdobycie wiedzy z obszaru edukacji międzykulturowej.

Zadanie będzie realizowane w roku akad. 2019/20 – dwa filmy dla każdej grupy i 2020/21 – dwa filmy dla każdej grupy studentów (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 5).

Ad.5.

Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie wyrastają z koncepcji i idei odnoszących się do tworzenia bogatego środowiska edukacyjnego poprzez likwidację opozycji  pomiędzy sferą szkolną a edukacja niesformalizowaną i kreujących warunki do wspierania rozwojowej zmiany poznawczej u dziecka. Instytucje funkcjonujące w miastach (muzea, galerie sztuki, biblioteki…) są w nich postrzegane jako nisze edukacyjne, sprzyjające integracji wiedzy płynącej do uczącego się i badającego swoje otoczenie dziecka i mogące pełnić funkcje katalizatora zmiany edukacyjnej. Działania na rzecz poszerzania środowiska uczenia się i jego reorganizacji wydają się szczególnie ważne w dobie poszukiwania nowych rozwiązań edukacyjnych. Ewolucja szkoły, podążającej w stronę żywego, często dysharmonijnego otoczenia, wchłaniającej jego ożywcze elementy może sprzyjać integracji wiedzy, jaką ono oferuje, z przekazem szkolnym. Przy doborze określonych placówek kierowano się głównie ich funkcjami edukacyjnymi, szeroko rozumianym wychowaniem przez sztukę (edukacja muzyczna i edukacja muzealna) oraz wychowaniem ekologicznym.

Realizacja zadania rozłożona jest  na 4 semestry. W tym czasie studenci będą uczestnikami zajęć dla dzieci organizowanych w czterech instytucjach. Planujemy, by były to:  Filharmonia Łódzka, Centrum Edukacji Ekologicznej, Muzeum Ms2, Łódzkie Planetarium (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 6).

Ad. 6.

Otwartość szkoły wyższej to nie tylko swobodna wymiana myśli i wiedzy poprzez otwarty dostęp do publikacji oraz doświadczeń naukowych. To także rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami i zapewnienie możliwości polskim studentom i pracownikom szkół wyższych kontaktu z zagranicznymi przedstawicielami ośrodków naukowych. Wizyty i wykłady przedstawicieli znanych ośrodków edukacyjnych w Europie, propagujących przygotowanie nauczycieli do tworzenia alternatywnych warunków edukacyjnych na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym są niecodzienną okazją do rozwoju osobowościowego i metodycznego uczestników projektu. Poprzez możliwość uczestnictwa w bezpośrednich spotkaniach z Visiting Professors studenci rozwiną swą otwartość na nowe doświadczenia i gotowość do podejmowania w przedszkolach i szkołach podstawowych działań innowacyjnych (opartych na design thinking i postawie refleksyjnego praktyka). W konsekwencji – w naturalny sposób – wpłynie to w przyszłości na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Wśród koncepcji preferowanych przez autorów projektu są m.in. koncepcja pracy metodą projektu w przedszkolach włoskich Reggio Emilia oraz koncepcja organizacji aktywności dziecka według planu daltońskiego w holenderskich przedszkolach i szkołach. Zaplanowano spotkania z dwoma wizytującymi profesorami – w 2020 i 2021 roku (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 7).

Ad.7.

Charakterystyczną cechą umiejętności transferowalnych (tzw. uniwersalnych lub przekrojowych) jest możliwość „przeniesienia” i zastosowania ich w innych/nowych sytuacjach zawodowych lub osobistych. Pozwalają one na rozwój i funkcjonowanie w różnych i odmiennych rolach oraz na różnych etapach życia oraz kariery szkolnej i zawodowej. Wśród transferowalnych umiejętności wyróżnia się komunikację werbalną i pozawerbalną, twórczość i przedsiębiorczość, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność organizacji pracy i współdziałania w zespole oraz umiejętność uczenia się. Takie umiejętności są potrzebne zarówno nauczycielom jak i ich uczniom.

Realizacja tych warsztatów rozłożona jest na 4 semestry. W ciągu dwóch lat realizacji projektu każdy uczestnik projektu zrealizuje 120 godzin warsztatów (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 8).

Ad. 8.

Zważywszy na powszechną zgodę, co do ważności praktycznego kształcenia nauczycieli, zaplanowano intensyfikację aktywności studentów w tej dziedzinie. Zwiększona liczba godzin rzeczywistego kontaktu studenta z placówką oświatową, nauczycielami, wychowankami i uczniami i ich rodzicami oraz z całokształtem procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz indywidualna opieka opiekunów praktyk w placówkach i na uczelni zapewni studentom wszechstronne przygotowanie praktyczne do zawodu nauczyciela w przedszkolu i w klasach początkowych szkoły podstawowej. Każda forma praktyki wymaga etapu przygotowania studenta do jej odbycia (zajęcia na uczelni), działania z wykorzystaniem superwizji, (zajęcia w placówkach edukacyjnych) i etapu refleksji nad działaniem (zajęcia na uczelni). Każda forma praktyki realizowana będzie w modelu interakcyjnym zwiększającym osobiste zaangażowanie studenta, nauczyciela – opiekuna praktyki w placówce oświatowej oraz opiekuna z uczelni. Praktyki będą służyły budowaniu przestrzeni wzajemnej edukacji pozwalającej na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w projektowaniu i interpretowaniu działalności praktycznej. Przestrzeń będzie wypełniana przez triady edukacyjne składające się ze studentów, badaczy i nauczycieli praktyków współpracujących w małych grupach.

Stawiamy na samodzielność, twórczość i refleksyjność studenta.  W toku studiów I stopnia na specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne uczestnik projektu odbędzie 220 godzin praktyki w wybranych przedszkolach i szkołach podstawowych w Łodzi pod opieką doświadczonych nauczycieli praktyków, rozłożonych w następujących sekwencjach i formach:

  • Praktyka obserwacyjna – 30 godzin – III semestr studiów.
  • Praktyka śródroczna w przedszkolu – 30 godzin – IV semestr studiów.
  • Praktyka ciągła metodyczna w przedszkolu (realizacja projektu edukacyjnego) – 50 godzin – IV sem studiów.
  • Praktyka śródroczna w szkole – 30 godzin – V semestr studiów.
  • Praktyka ciągła metodyczna w szkole (realizacja projektu edukacyjnego) – 50 godzin – V semestr studiów.
  • Praktyka badawcza– 30 godzin – VI semestr studiów.

(szczegółowy opis w zakładce: zadanie 9)

Ad.9.

Podstawowym celem warsztatu jest projektowanie działań wspierających proces kształcenia kulturowej kompetencji przyszłych nauczycieli. Kluczowym zadaniem w procesie wrastania w język i czynienia zeń narzędzia interpretacji rzeczywistości i spoiwa relacji międzyludzkich będzie doświadczenie wychowania językowego w wybranych kategoriach teatralnych:adaptacja wątków literackich, improwizacja, scenografia, świadomość ciała, krytyka teatralna, reżyseria scen, pedagogika teatru. Efektem realizacji tych warsztatów będzie rozwój postawy badawczej, aktywności poznawczej, sprawności językowych studentów. Tak zaprojektowane kształcenie pozwoli studentom – przyszłym nauczycielom samodzielnie dochodzić do coraz poważniejszych odpowiedzi na pytania, czym jest język, literatura, kultura w ludzkim życiu. Proces ten będzie się toczył w przestrzeni teatru, wokół ważnych zagadnień, przy zaangażowaniu różnych rodzajów aktywności (pobudzone zostaną różne kanały sensoryczne). Zakładamy, że dostęp do różnych sposobów używania języka zmienia uczącego się (studenta, późniejszego nauczyciela a także jego wychowanka), motywując jego rozwój osobowy.

Realizacja zadania obejmuje cykl sześciu spotkań po 5 godzin dla każdej grupy. Będą one realizowane w roku akademickim 2020/21 (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 10).

Ad.10.

Wizyty studyjne w wiodących ośrodkach edukacyjnych w Europie to kolejna i nieco inna (por. pkt 6.) szansa na rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami i zapewnienie możliwości polskim studentom i pracownikom szkół wyższych kontaktu z zagranicznymi przedstawicielami ośrodków naukowych. Pozwalają one nie tylko na poznanie alternatywnych koncepcji, ale także na obserwację rzeczywistych warunków edukacyjnych tworzonych w odwiedzanych ośrodkach. Szansą na zdobycie wiedzy z zakresu alternatywnych form edukacji, np. Reggio Emilia we Włoszech, czy Szkoła Daltonschool de Leeuwerik w Leinderdorp w Holandii, która może być inspirująca w planowaniu i organizowaniu własnej pracy.

Zaplanowano dwa 1-tygodniowe wyjazdy dla 10-cio osobowych grup studentów w 2020 i 2021 roku (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 11).

Zadanie 2.

Realizacja spotkań doradztwa indywidualnego – tutoring

Modelowe cele tutoringu wpisują się w cele i zadania modernizacji programu kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, zwłaszcza w koncepcję personalizacji procesu kształcenia w oparciu o indywidualną opiekę nad studentami. Cele wyznacza potrzeba wspierania studentów w następujących obszarach:

  • Diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela wczesnej edukacji.
  • Wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym.
  • Wspieranie rozwoju kompetencji studentów na kolejnych etapach kształcenia.
  • Wzmacnianie samodzielności i odpowiedzialności studenta.
  • Budowanie profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków.

 

Rok akademicki 2020/21

Dr hab. Jolanta Bonar prof. UŁ :

  • październik: 16.10 godz. 17.00 – 20.00
  • listopad: 17.11 godz. 16.30 – 19.30
  • grudzień: 04.12 godz. 11.00 – 13.15, 15.12 godz. 16.30 – 19.30, 22.12 godz. 14.30 – 16.45
  • styczeń 2021: 12.01 godz. 14.00 – 17.00, 19.01  godz. 16.15 – 19.15,  22.01 godz. 14.00 – 17.00
  •  luty 2021:  04.02 godz. 16.00 – 19.00; 09.02, 16.02 godz. 16.00 – 18.15
  • marzec: 09.03. godz. 16.00 – 19.00; 15.03 godz. 14.30 – 16.45
  • kwiecień: wtorki 13.04 godz. 16.00 – 19.00; 27.04 godz. 16.00 – 18.15
  •  maj:  wtorki 11.05 i 18.05 godz. 16.00 – 17.30
  •  czerwiec: 01.06 godz. 16.00 – 19.00;   09.06 godz. 17.00 – 20.00;   22.06 godz. 16.00 – 19.00

Dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ

  • październik: środy 21. 10, 28. 10  godz.16.00 -19.00
  • Listopad: środa 4.1 godz.16.00 -19.00
  • Grudzień: środy  2.12 godz.16.00 -19.00
  • Styczeń 2021: 7.01, 13.01, 20.01, 27.01  godz. 16.oo-18.15
  • Luty:  3.02, 10.02, 17.02, 24.02   godz. 16.oo-18.15
  • Marzec: środy 17 III i 24 III godz. 17-00-20.00
  • Kwiecień: środy 7 IV i 21 IV godz. 17.00-20.00
  • Maj: środy 5 V i 19 V godz. 17.00-20.00
  • Czerwiec: środy 2 VI i 16 VI godz. 17.00-19.15

Dr hab. Wiesława Leżańska prof. UŁ:

  • październik:  20.10, 27.10 –  godz. 19.00 – 19.45, 23.10, 30.10 – godz. 10.00 – 12.15,
  • listopad: każdy piątek – godz.  11.30 – 13.00
  • grudzień: 04. 12, 11.12, 18.12  – godz. 10.00 – 12.15
  • styczeń 2021: 08.01,  godz. 11.30 – 13.45; 15. 01, 22. 01, 29. 01  – godz. 11.30 – 14.30
  • marzec: 11.03; 18.03; 25.03 – czwartki, godz.17.30 – 19.00
  • kwiecień: 01.04; 08.04; 15.04; 22.04; 29.04 – czwartki, godz.17.30 – 19.00
  • maj:06.05; 13.05; 20.05; 27.00 – czwartki, godz.17.30 – 19.00
  •  czerwiec: 10.06; 17.06; 24.06 – czwartki, godz.17.30 – 19.00

Dr Anna Buła:

  • październik: piątki 23 X, 30 X godz. 18.00 – 19.30
  • listopad: piątki  13 XI, 27 XI godz.18.30 – 20; 20 XI godz. 17.00 – 20.00; poniedziałki: 16.XI, 23 XI  godz.18.30 – 20
  • grudzień:  poniedziałki:  7. XII godz. 11.15 – 12.45, 14 XII godz. 16.30 – 19.30, 21 XII godz. 9.00 – 10.30 ; piątki: 11 XII  godz. 16.30 – 18.00, 18 XII godz. 18.30– 20.00;
  • styczeń 2021: piątki 8 I; godz. 8.30 – 10.00 i 12.00 – 13.30 15 I, 22 I, 29 I godz. 8.30 – 10.00;    poniedziałek: 25 I godz.;. 17.30 – 19.00
  • marzec:  16 III godz.16.00 – 17.30; 30 III godz. 16 – 17.30
  • kwiecień:  piątek 9 IV – godz. 18 – 19.30;  wtorek 13 IV,  20 IV, godz. 16 – 17.30,  środa  28 IV godz. 18 – 19.30;
  •  maj: czwartki – 6V, 13V, 20V, 27 V – godz. 18 – 19.30; poniedziałek 17V   godz. 18.30 – 20.00;
  • czerwiec: poniedziałki 7 i 14. VI, 21 VI godz. 18.30 – 20.00; wtorek 1 VI godz, 16.30 – 18.00,

Dr Elżbieta Płóciennik :

  • październik: piątek 30 X godz. 12.00-15.00
  • listopad: wtorki 3 XI, 17 XI i 24 XI godz. 17.00-20.00
  • grudzień: wtorek 1 XII godz. 17.00-20.00; piątek 18 XII godz. 12.00-15.00
  • styczeń 2021: piątek 15.01.2020 godz. 11.40-14.40; wtorek 26 I godz. 17.00-20.00
  • luty: wtorki 2 II i 16 II godz. 17.00-20.00
  • marzec: środy 17 III i 24 III godz. 17-00-20.00
  • kwiecień: środy 7 IV i 21 IV godz. 17.00-20.00
  • maj: środy 5 V i 19 V godz. 17.00-20.00
  • czerwiec: środy 2 VI i 16 VI godz. 17.00-19.15

 

 

 

Rok akademicki 2019/20
UWAGA!
Zadanie 2. w okresie do 14 kwietnia 2020 roku realizowane jest w formie kontaktów mailowych.
Zadanie 2. w okresie po 14 kwietnia 2020 roku realizowane będzie w formie meetingów na platformie TEAMS.
Podajemy adresy do prowadzących:
 
Realizatorzy zadania /tutorzy:
Dr hab. Jolanta Bonar prof. UŁ : od X 2019-II 2020 grupa P1; od III 2020 grupa P2
dyżury tutoringowe: pokój 101 (B)
  • poniedziałek 21 X: godz. 18.00-19.30; poniedziałek 4 XI: godz. 11.00-12.30; środy: godz. 16.50-18.20;
  • styczeń 2020 – wtorki: 8.01 godz. 16.50 – 18.20;   13.01 godz. 15.40 – 17.10;  czwartki: 15.01 godz. 16.50 – 18.20;  22.01 godz. 16.50 – 18.20;   29.01 godz. 11.30 – 13.00
  • luty 2020 – wtorki: 4 II i 18 II: godz. 13.00-15.15; czwartek 20 II: godz. 12.30-14.00;
  • marzec 2020: 3 III i 10.III: godz. 17.00–19.15;
Dyżury na platformie TEAMS:
  • kwiecień 2020: 28 IV i 30 IV: godz. 17.00 – 19.15;
  • maj 2020: 05 V,  12 V i 19 V: godz. 17.00 – 19.15;
  • czerwiec 2020: 02 VI, 09 VI i 16 VI: godz. 17.00 – 19.15;
Dr Anna Buła: od X 2019 do II 2020 grupa P2;  od III 2020 grupa P4
dyżury tutoringowe: pokój 101 (B)
  • poniedziałek 21 X: godz. 18.00-19.30; wtorek 29 X: godz. 12.30-14.00; środy: 30 X, 13 XI, 27 XI, 4 XII, 11 XII, 8 I: godz. 13.10 – 14.40; środa 18 XII, godz. 11.30-13.00; piątki:  25 X, 15 XI, 29 XI, 13 XII, 17 I: godz.14.45-16.15;
  • styczeń 2020 – środy: 8 I godz. 13.10-14.40, 15 I, 29 I godz. 11.30-13.00; piątek 17 I: godz. 14.45-16.15;
  • luty 2020 – wtorek 25 II godz. 16.30-18.45; czwartek: 20 II: godz. 12.00-13.30; piątek 7 II: godz. 9.15-11.30;
  • marzec 2020 – wtorki: 3 III; 10 III godz. 16.30 – 18.45;
Dyżury na platformie TEAMS:
  • kwiecień 2020: 28 IV; 30 IV: godz. 17.00 – 19.15;
  • maj 2020: 05 V,  12 V i 19 V: godz. 17.00 – 19.15;
  • czerwiec 2020: 02 VI, 09 VI i 16 VI: godz. 17.00 – 19.15;
Dr hab. Wiesława Leżańska prof. UŁ: od X 2019 do II 2020 grupa P3; od III 2020 grupa P1
dyżury tutoringowe: pokój 115 (B) 
  • poniedziałek 21X: godz. 18.00-19.30; środy w październiku: godz. 14.45-17.00;  od listopada: środy: godz. 14.45-16.15;
  • grudzień 2019 : środy 4XII, 18XII: godz. 14.45-17.00; 11 XII: godz.  14.45-16.15
  • styczeń 2020 – środy 08 I, 15 I i 22 I; godz. 15.00-16.30; środa:  29 I godz. 11.30-13.00;  
  • luty 2020 –  środa:  05 II; wtorek: 18 II: godz. 11.30-13.45; czwartek: 20 II: godz. 12.00-13.30;
  • marzec 2020: 5 III: godz. 13.30 – 15.45; 10 III; godz. 14.30 – 16.45;
Dyżury zdalne:
  • maj 2020: 5 V, 7 V, 12 V, 14 V, 21 V, 28 V: godz.10.00-11.30
  • czerwiec 2020: 2 VI, 4 VI, 9 VI, 16 VI, 23 VI, 30 VI:  godz. 10.00-11.30
Dr Elżbieta Płóciennik : od X 2019 do II 2020 grupa P4;  od III 2020 grupa P3
dyżury tutoringowe: pokój 103 (B)
  • poniedziałek 21X: godz. 18.00-19.30; środy 23 X; 6 XI; 20 XI, 4 XII; 18 XII, 15 I: godz. 11.30-14.30;   środy 30 X; 8 I; 22 I: godz. 11.30-13.00;  
  • luty 2020 – wtorek 18 II: godz. 10.00-11.30; środa 5 II: godz. 11.30-13.45; czwartek 20 II: godz. 11.30-13.45;
  • marzec 2020: 4 III godz. 13.00-14.30; 5 III godz. 13.30-15.00; 9 III godz 16.00-19.00;
  • kwiecień 2020 do 29 IV – konsultacje mailowe;
Dyżury na platformie TEAMS:
  • kwiecień 2020: 30 IV: godz. 17.00-19.15
  • maj 2020: 14 V; 28 V: godz. 17.00-19.15
  • czerwiec 2020: 4 VI: godz. 17.00-19.15; 15 VI: godz. 9.00-12.00; 22 VI: godz. 9.00 – 11.15
Dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ – grupa P5
dyżury tutoringowe: pokój 102 (B)
  • październik – środy: 23 X i 30 X: godz. 14.30-16.00;
  • listopad 2019 – środy: 6 XI, 13 XI, 20 XI:  godz. 14.40-16.10; poniedziałek 18 XI: godz. 15.30-17.00;
  • grudzień 2019  poniedziałek 2 XII: godz. 15.30-17.00; środy: 4 XII, 11 XII, 18 XII  godz. 14.40-16.10;
  • styczeń 2020 – środy: 8 I,  15 I,  29 I: godz. 14.40-16.10; czwartki: 9 I, 16 I: godz. 14.40-16.10;
  • luty 2020 – środy 5 II: godz. 11.00-12.30; 12 II: godz. 10.00-11.30; 17 II: godz. 14.50-16.20; 19 II i 26 II: godz. 11.30-13.00;
  • marzec 2020: 3 III,10 III: godz. 08.30-10.45;
Dyżury na platformie TEAMS:
  • kwiecień 2020: 29.IV godz. 13.00 – 15.15; 30 IV godz. 8.30-10.15
  • maj 2020: 4 V, 18 V, 25 V godz.12.00-14.15
  • czerwiec 2020: 8 VI, 15 VI, 22 VI godz. 8.30-10.45.

Zadanie 3.

Realizacja warsztatów: „Obserwacja jako źródło wiedzy o zasobach dziecka i środowisku jego rozwoju”

Prowadzący warsztaty:

Dr hab. Jolanta Bonar prof. UŁ

Dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ

Realizacja warsztatów: „Obserwacja jako źródło wiedzy o zasobach dziecka i środowisku jego rozwoju”.

 

Uważna i wnikliwa obserwacja oraz trafna interpretacja jej wyników to to ważny obszar aktywności każdego nauczyciela. Trafnie zinterpretowane wyniki rzetelnej obserwacji dają nauczycielowi podstawę do podejmowania decyzji w odniesieniu do pojedynczych uczniów jak i klasy jako całości oraz monitorowania efektów własnej działalności edukacyjnej.  Zdobyte tą drogą informacje pozwalają by decyzje nauczyciela rzeczywiście służyły wspomaganiu rozwoju jego uczniów i budowały tym samym jego poczucie sprawstwa będącego podstawą silnej wewnętrznej pozytywnej motywacji do działania.

Obserwacja obejmie trzy obszary:

  1. Rozwój dziecka, czyli obserwację różnych obszarów rozwoju – lokomocji, komunikacji, rozwoju poznawczego i emocjonalnego; określamy wtedy, jak dziecko radzi sobie z różnymi sytuacjami, na ile jest już samodzielne, jak radzi sobie w kontaktach interpersonalnych.
  2. Otoczenie społeczne – we wczesnym dzieciństwie środowisko społeczne jest systematycznie rozbudowywane – od diadycznej (w parze) relacji z matką w pierwszych godzinach życia aż do relacji rówieśniczych z obcymi dziećmi przed ukończeniem 3 roku życia; przebywając wśród innych (dorosłych i rówieśników), dziecko stale się uczy, jest niezwykle podatne na różne wpływy; pełna zależność od dorosłych sprawia, że we wczesnym dzieciństwie to właśnie ten obszar powinien podlegać częstym obserwacjom, ponieważ każda zmiana w środowisku społecznym pozostawia ślad w rozwoju dziecka.
  3. Otoczenie fizyczne – razem z otoczeniem społecznym tworzy kontekst rozwoju dziecka; obserwacja środowiska fizycznego bywa często pomijana, a jest istotna we wspieraniu dziecka w realizacji zadań rozwojowych; monitorowanie tego obszaru nie polega na ocenie wartości materialnej otoczenia, w którym żyje dziecko, ale na analizie jego funkcjonalności; we wczesnym dzieciństwie najważniejsze jest bezpieczeństwo najbliższego środowiska, zwłaszcza fizycznego; co ważne, różnorodność przedmiotów i ich dostępność wszechstronnie i bezpośrednio wspierają rozwój dziecka nie tylko przed ukończeniem 3 roku życia, ale jeszcze w szkole podstawowej.

Wzięcie pod uwagę tych trzech obszarów – wzajemnie ze sobą powiązanych – pozwala na uzyskanie nie tylko szerokiego obrazu warunków rozwoju dziecka, ale także wiedzy o zasobach potencjalnie ten rozwój wspierających i o czynnikach ryzyka potencjalnie ten rozwój zakłócających.

Warsztat służy rozwinięciu umiejętności obserwacja dzieci w sytuacji zabawy i w sytuacji zadaniowej, która jest podstawą refleksji w działaniu i nad działaniem. Efektem realizacji tego zadania będzie: zdobycie umiejętności budowania profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków poprzez: uświadomienie uczestnikom konieczności oddzielenia tego, co spostrzegane od tego, co, to oznacza, czyli różnicowanie spostrzeżeń od interpretacji, kształtowanie umiejętności szybkiego notowania, umiejętność konstruowania arkuszy obserwacyjnych o różnym stopniu szczegółowości.

Warsztat będzie okazją do rozwijania warsztatu badawczego studenta.

Zajęcia warsztatowe przewidziane na dzień 23.03.2020 zostały opracowane w wersji cyfrowej do pobrania i umieszczone w zakładce Dla studentów

Zadanie 4.

Realizacja warsztatów: Badanie w działaniu

 

Badania w działaniu rozumiemy jako dydaktyczne działania interwencyjne, które umożliwiają wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej. Służą one „intencjonalnej kreacji warunków dydaktycznych, których nie można znaleźć w szkolnictwie powszechnym, po to by móc obserwować procesy uczenia się w sytuacjach przez instytucje nieprzewidzianych i  nieproponowanych” (D. Klus-Stańska 2010: 131–132).

W ramach warsztatów zostanie uruchomiony namysł wokół wybranych obszarów: określenie istoty i znaczenia badań w działaniu, teoretyczne rozważania nad procedurą planowania zmiany, projektowanie edukacyjnych badań w działaniu w praktyce.

 

Finalnym efektem warsztatów będzie zorganizowanie przedsięwzięcia o charakterze dydaktycznym, z cyklicznie po sobie następującymi fazami: (a) koncepcyjną (planowania) zmierzającą do opracowania planu działań, usprawniających wybrany fragment rzeczywistości dydaktycznej oraz zaprojektowania działań w celu realizacji planu, (b) realizacyjną i obserwacyjną (działanie, obserwacja efektów działań w kontekście, w którym one następują), (c) analizy i interpretacji (rozważania obserwowanych efektów jako bazy dalszego planowania i działania). Fazy te zostały zaplanowane w taki sposób, by rozwinąć w studentach zdolność krytycznego myślenia, pobudzić ich do współdziałania, merytorycznej dyskusji, międzygeneracyjnego dialogu oraz rozwoju kompetencji społecznych, obywatelskich, interkulturowych oraz etnograficznych, które oscylują wokół widzenia/dostrzegania, a nie tylko patrzenia (Červinková, 2012, s. 273).

Zadanie 5.

Realizacja spotkań w ramach dyskusyjnego klubu filmowego: „Obraz filmowy jako źródło refleksji pedagogicznej”

Realizator zadania/prowadzący spotkania

Dr Anna Buła

 

Rok akademicki 2020/21

W semestrze  letnim 2020/2021 oferujemy uczestnictwo w 1 seansie –   ( 5, 15, 29 marca, 19, 26 kwietnia) 

Informuję, że wznawiamy realizację zadania 5: Dyskusyjny Klub Filmowy. W semestrze zimowym 2020/2021 oferujemy uczestnictwo w 2 seansach filmowych –   Zakazana  edukacja 13, 14, 15 października od godz. 13 – 17.30, 2 listopada od godz 9.00 – 13.30,  6 listopada od godz 13 – 17.30, oraz Przedszkolanka  (19, 22, 23, 24 i 26 lutego 2021 w godz 8.45 – 15.30)

Nasze zajęcia odbędą się w kinie Bodo w Łodzi, ul Rewolucji 1905 roku 78/80

24 listopada godz 13 – 17.30 z powodu zamknięcia instytucji kultury  ten seans nie odbędzie się.

Rok akademicki 2019/2o

UWAGA!

Zmodyfikowane daty realizacji zajęć w semestrze letnim w ramach Zadania 5. zostaną podane do 12 kwietnia 2020r.

Zadanie 6.

Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie: „Obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej”

 

Rok akademicki 2020/21

 W semestrze letnim proponujemy Państwu zajęcia w Centrum Nauki i Techniki EC1

Na terenie zbudowanej w 1907 roku najstarszej łódzkiej elektrowni EC1 zaplanowano centrum kultury na miarę XXI wieku. Mimo konieczności dostosowania obiektu do zupełnie nowych funkcji, jego postindustrialny charakter został zachowany.

Centrum Nauki i Techniki oferuje bardzo szeroki program naukowy, popularnonaukowy a także rozrywkowy. W programie tym znajdujemy bardzo ciekawe i wartościowe projekcje dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów  klas I-III szkół podstawowych.

Częścią kompleksu CNiT jest Planetarium, które  zwyciężyło w rankingu National Geographic Traveler na 7 nowych cudów Polski w 2016 roku. Odbywają się w nim seanse edukacyjne  przeznaczone  dla różnych grup wiekowych, od starszych grup przedszkolnych do szkół średnich. Prezentują przede wszystkim zagadnienia z dziedziny astronomii (Gwiazdozbiory wiosennego niebaGwiazdozbiory zimowego niebaKosmos dla najmłodszychCzarne dziury), ale także przyrody (Dobór naturalny) i skorelowane są z podstawą programową szkół.

Realizator zadania/prowadzący spotkania

  • Dr hab. Jolanta Bonar prof. UŁ proponowane terminy zajęć:

21.05 (piątek) godz. 10.00   P2

25.05 (wtorek) godz. 10.00 grupa P1

27.05 (czwartek) godz. 10.00   P 3

28.05 (piątek) godz. 10.00  P 5

08.06 (wtorek) godz. 10.00  grupa P4

W semestrze zimowym proponujemy:

OŚRODEK EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W LESIE ŁAGIEWNICKIM

Realizator zadania/prowadzący spotkania

  • Dr hab. Jolanta Bonar prof. UŁ

Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Lesie Łagiewnickim (Łodź, ul. Wycieczkowa 107) to drugie z czterech miejsc, w których realizujemy zadanie 6 projektu: Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie. Celem tych zajęć jest obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej realizującej edukację przyrodniczą dostosowaną do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Z bogatej oferty Ośrodek Edukacji Ekologicznej wybrałyśmy zajęcia dostosowane do grupy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Będzie wygodnie i
bezpiecznie jeśli nasze ubrania i buty dostosujemy do pory roku i warunków atmosferycznych panujących w lesie.

Zajęcia realizowane będą w październiku i listopadzie 2020 roku. (Są to zajęcia przeniesione z semestru letniego 2019/2020.)

Terminy zajęć do wyboru przez studentów:

  • 6.10. 2020 – godz. 9.00-12.00 i 12.15-13.45
  • 7.10.2020 – godz. 9.00-12.00 i 12.15-13.45
  • 8.10.2020 – godz. 9.30-12.30 i 12.45-14.15
  • 3.11.2020 – godz. 9.00-12.00 i 12.15-13.45
  • 10.11.2020 – godz. 10.00-13.00 i 13.15-14.45

Ośrodek Edukacji Ekologicznej jest placówką samorządową, która prowadzi edukację ekologiczną. Głównym terenem jego działań jest Las Łagiewnicki w Łodzi, ale realizuje również programy, które swoim zasięgiem obejmują całe miasto, a często i województwo. Prowadzi zajęcia dla klas, kół zainteresowań i grup zorganizowanych, organizuje konferencje i seminaria dla nauczycieli, konkursy dla dzieci i młodzieży niezależnie od pory roku. Głównym zadaniem Ośrodka jest propagowanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie postaw proekologicznych i odpowiedzialności za stan środowiska, w którym żyjemy. Tym samym wpisuje się w programy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach I-III.

 

MUZEUM SZTUKI W ŁODZI  (MS2)

Realizator zadania/prowadzący spotkania

  • Mgr Joanna Ludwiczak

Współcześnie muzea są edukacyjnymi instytucjami kultury. Są miejscem komunikacji i integracji społecznej. Inicjują partycypację społeczeństwa w kulturze. To zadanie jest wypełniane głównie przez edukację. Ze względu na coraz jej ważniejsze miejsce w instytucji muzealnej mówi się nawet o „zwrocie edukacyjnym” w muzeach. Potencjał dydaktyczny muzeów to nie tylko przekazywanie wiedzy, dostarczanie przeżyć, ale przede wszystkim pobudzanie krytycznego, twórczego myślenia i rozwoju osobowości odwiedzających w każdym wieku.

Łódzkie Muzeum Sztuki posiada status jednostki naukowo-badawczej. Zespół pracowników Muzeum prowadzi szeroki zestaw prac badawczych związanych bezpośrednio z aktualnymi wystawami, niezwykle różnorodną kolekcją i archiwami, ale też takich, które wspomagają procesy autorefleksji. Budują i poddają krytycznej ocenie rozumienie roli instytucji kultury, zwłaszcza miejsca i funkcji muzeum sztuki w zmieniających się warunkach społecznych, ekonomicznych i politycznych, a może przede wszystkim w obliczu zmian w obszarze produkcji artystycznej. Ms² to także wystawy czasowe, warsztaty, wykłady, spotkania z artystami i projekcje filmowe.

 

Terminy zajęć:

  • 20 listopada (piątek) 10.00 GRUPA P5
  • 27 listopada (piątek) 10.00 GRUPA P2
  • 30 listopada (poniedziałek) 10.00 GRUPA P4
  • 11 grudnia (piątek) 10.00 GRUPA P1
  • 14 grudnia (poniedziałek) 10.00 GRUPA P3

Uwaga: w związku z zamknięciem instytucji kultury w Polsce  informujemy, że zaplanowane zajęcia w Muzeum MS2 zostają  odroczone do stycznia – lutego 2021. Nowe terminy podamy w najbliższym możliwym czasie.

 

W związku z uwolnieniem instytucji kultury od początku  Lutego 2021 r wznawiamy organizację  zajęć w Muzeum

Terminy zajęć do wyboru:

16.02 (wt.) 13.00

18.02 (czw.) 13.00

23.02 (wt.) 13.00

25.02 (czw.) 13.00

26.02 (pt.) 13.00

Zajęcia  odbędą się Muzeum Sztuki w Łodzi przy ulicy Więckowskiego 36 (wejście od ulicy Gdańskiej).

Aby ustalić  skład  grup  odbędzie się spotkanie organizacyjne na  platformie TEAMS w dn.

10.02 (śr.) o godz. 12.00  (kod do zespołu: 3u69945).

 

 

Rok akademicki 2019/20

 

Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie: „Obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej”

Realizator zadania/prowadzący spotkania

  • Dr hab. Wiesława Leżańska prof. UŁ

UWAGA!

Zmodyfikowane daty realizacji zajęć w semestrze letnim w ramach Zadania 6. zostaną podane do 12 kwietnia 2020r.

 

Celem tych zadań jest obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej. Jako nisze edukacyjne w projekcie przyjęto łódzkie instytucje kulturalne realizujące szeroki i wartościowy program edukacyjny adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Są to:

1. Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina

2. Muzeum Ms2

3. Centrum Edukacji Ekologicznej w Łodzi

4. Łódzkie Planetarium Ec1

Przy doborze określonych placówek kierowałyśmy się głównie ich funkcjami edukacyjnymi, szeroko rozumianym wychowaniem przez sztukę (edukacja muzyczna i edukacja muzealna) oraz wychowaniem ekologicznym.

Realizacja zadania 6 rozłożona jest na 4 semestry. W tym czasie studenci będą uczestnikami zajęć dla dzieci organizowanych w czterech wymienionych instytucjach. Zajęcia odbędą się w 10-12 osobowych grupach po 6 godzin na każdą z nich. Ponieważ zajęcia dla dzieci odbywają się w mniejszych jednostkach czasowych przewidujemy rozszerzenie zajęć o dyskusję z osobami prowadzącymi oraz omówienie stosowanych form i metod. Każda grupa studencka odbędzie 24 godziny zajęć w niszy edukacyjnej/ placówce pozaszkolnej.

Przewidujemy następujący plan zajęć:

I semestr – Filharmonia Łódzka

II semestr – Centrum Edukacji Ekologicznej

III semestr – Muzeum Ms2

IV semestr – Łódzkie Planetarium Ec1

FILHARMONIA ŁÓDZKA IM. ARTURA RUBINSTEINA

Filharmonia Łódzka dla dzieci

Filharmonia to jedno z czterech miejsc, w których będziemy realizować zadanie 6 projektu: Zadania dydaktyczne z elementami kultury w terenie.

Celem tych zadań jest obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej realizującej edukację muzyczną dostosowaną do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Z bogatej oferty Filharmonii Łódzkiej wybrałyśmy zajęcia dostosowane do grupy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pewnym rozszerzeniem są zajęcia dla grupy dzieci najmłodszych (od 0 do 3 lat).

„Odkrywcy muzyki – nowe przygody” to spotkania, na które składają się warsztaty i koncert kameralny, podczas którego warsztatowicze stają się artystami. Warsztaty prowadzą doświadczeni instruktorzy z Polskiego Towarzystwa Carla Orffa, stosujący metodę pracy tego znanego niemieckiego kompozytora i pedagoga. Warsztaty odbywają się jednocześnie w trzech grupach wiekowych: najmłodsza grupa, 4-5-latków pracuje w Sali Kameralnej, starsza, 5-6 lat, na Sali Koncertowej, a najstarsi Odkrywcy – na głównym foyer FŁ. Po warsztatach i krótkiej przerwie organizowany jest koncert, w który aktywnie angażowana jest cała publiczność.

Zajęcia umuzykalniające Baby Boom Bum dla dzieci w wieku od 0 do 3 lat są przygotowywane w oparciu o nowatorską metodę amerykańskiego muzyka i badacza Edwina E. Gordona. W przyjaznej i kameralnej atmosferze, w obecności rodziców nawet najmłodsze dziecko poczuje się na tyle swobodnie, by wraz z prowadzącymi „popróbować się” dźwiękowo. Zajęcia to również szansa dla maluchów na dostrzeżenie innych dzieci i nawiązanie pierwszych kontaktów rówieśniczych. Podczas wspólnych zabaw muzycznych dzieci w zależności od wieku ćwiczą wiele układów: mowy, słuchu, układ oddechowy, propriocepcji (zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała), a także pamięć, koncentrację i zręczność ciała.

Zajęcia w Filharmonii Łódzkiej będą się odbywały w terminach podanych w planie zajęć.

Zadanie 7.

Wykład z udziałem visiting professors

3.

Szanowni Państwo,

informujemy, że w dn.18-19.03.2021r. w godz. 13.30-16.30 odbędą się warsztaty z holenderskim pedagogiem Piet’em van der Ploeg. Zajęcia odbędą się na platformie Zoom. Link do spotkania zostanie Państwu przesłany w dniu warsztatów. Prosimy wcześniej ściągnąć na komputer aplikację Zoom https://zoom-video.pl/

18.03. Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/91079732377?pwd=cDE4V0J5WEVUWVVMRVRWSDdNdFROZz09

 

2. Informujemy, że zaplanowano kolejne spotkanie w ramach zadania 7 z pedagogami w Reggio Emilia. Terminy, jakie zostały wstępnie uzgodnione to: 26 stycznia, i 2 lutego – wtorki w godzinach – 13 -16, oraz 5 lutego – piątek, godz 9.30 – 12.30. spotkanie odbędą się zw języku angielskim.

linki do trzech webinariów poświęconych podejściu Reggio Emilia przesłano mailem via USOS

 

  1. Informujemy, że w dniu 04.XII 2020 r. (piątek) w godz 13.30 – 16.30 odbędzie się wykład holenderskiego pedagoga Piet’a van der Ploeg, specjalisty w zakresie  planu  daltońskiego. Wykład ten odbędzie się na platformie Zoom. Link do spotkania zostanie Państwu przesłany w dniu wykładu. Prosimy wcześniej ściągnąć na komputer aplikację Zoom https://zoom-video.pl/

Tłumaczenie wykładu znajduje się w zakładce: materiały dla studentów

link do spotkania

Piet van der Ploeg is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/4139092737?pwd=Z2xxeGVmNTYrMWtMWDFKVlNiYklrdz09

Meeting ID: 413 909 2737
Passcode: 8ctjnS
One tap mobile
+16699006833,,4139092737#,,,,,,0#,,756359# US (San Jose)
+12532158782,,4139092737#,,,,,,0#,,756359# US (Tacoma)

Dial by your location
+1 669 900 6833 US (San Jose)
+1 253 215 8782 US (Tacoma)
+1 346 248 7799 US (Houston)
+1 408 638 0968 US (San Jose)
+1 301 715 8592 US (Washington D.C)
+1 312 626 6799 US (Chicago)
+1 646 876 9923 US (New York)
Meeting ID: 413 909 2737
Passcode: 756359
Find your local number: https://zoom.us/u/acPugQYXO4

Zadanie 8.

Realizacja warsztatów przygotowujących do rozwijania zasobów transferowalnych (własnych i uczniów)

Semestr zimowy i letni 2020/2021

(warsztat III i IV zamiennie w grupach w semestrze zimowym i letnim)

IV. Warsztaty rozwijające twórczą aktywność plastyczną

Prowadzący warsztaty:

Dr hab. Joanna Sosnowska prof.UŁ

Twórcza aktywność plastyczna oraz twórcza ekspresja są naturalnymi sposobami wyrazu i interpretacji otaczającego świata przez dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dlatego we właściwie przygotowanym otoczeniu edukacyjnym na terenie przedszkola i szkoły powinny one być rozwijane i stymulowane we właściwy, profesjonalny sposób. A zatem warsztaty o tej tematyce na studiach dla przyszłych nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych przygotowują studentów do realizacji twórczych zajęć plastycznych z dziećmi. Wymaga to jednak rozbudzenia ich własnej ekspresji plastycznej poprzez plastyczne działania oparte na wiedzy dotyczącej wychowania estetycznego i edukacji plastycznej.
Dlatego w ramach tych warsztatów studenci doskonalą w praktyce realizację możliwych twórczych działań plastycznych w ramach różnych technik i typów zajęć oraz wykorzystanie formalnych środków wyrazu artystycznego (linii/kreski, plamy, koloru/barwy, faktury, tekstury, kompozycji). Podczas prezentacji i omawiania powstałych podczas warsztatów prac plastycznych operują językiem plastycznym oraz tworzą ekspozycje własnych wytworów. Na bazie wiedzy o zasadach i celach z zakresu wychowania estetycznego i edukacji plastycznej rozwijają swoje kompetencje metodyczne w zakresie organizowania twórczej aktywności plastycznej z dzieckiem. Ponadto, powstałe podczas warsztatów wytwory plastyczne są podstawą dyskusji nad sposobami oraz możliwościami i ograniczeniami przeprowadzenia podobnych ćwiczeń z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole.

Materiały opracowane przez uczestników podczas warsztatów:

 

III. Warsztaty rozwijające postawę twórczą

Prowadzący warsztaty:

dr Elżbieta Płóciennik

Postawa twórcza – przy definiowaniu tej umiejętności transferowalnej warto zwrócić uwagę na słowa B. Suchodolskiego, który stwierdził, że jest to „postawa wobec życia mająca swój wyraz w umiejętności samodzielnego myślenia i rozwiązywania nieznanych problemów i zadań” (B. Suchodolski, Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Warszawa: PWN, 1980, s. 535) – nowe jakości i wartości w otoczeniu jednostki są zatem wynikiem jej osobistych działań i poszukiwań. Postawa twórcza przejawia się m.in. we wrażliwości na problemy (dostrzeganie braków, niezwykłości, potrzeb i niedostatków), płynności i oryginalności, skuteczności reagowania na zmiany, wyodrębniania szczegółów w spostrzeganych obiektach i pomysłach czy tworzenia nowych całości z elementów. Samą twórczość natomiast można rozpatrywać w czterech wymiarach: wytworu i aktywności włożonej w jego powstanie, procesu psychicznego i wykorzystania w nim operacji intelektualnych, percepcji, myślenia, pamięci, prowadzących do ujawniania się twórczych idei, osoby twórcy oraz jego zaangażowania intelektualno-sprawnościowego oraz uczuciowo-wolicjonalnego. Ostatnim wymiarem twórczości są czynniki zewnętrzne warunkujące proces tworzenia (K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Sopot: GWP, 2013, s. 96-107).

Materiały opracowane przez uczestników podczas warsztatów:

 

Uwaga!

Zajęcia warsztatowe odbywają się poprzez aplikację TEAMS, dodatkowo wersja cyfrowa materiałów wykorzystanych podczas zajęć została zamieszczona w zakładce Materiały dla studentów

Semestr letni 2019/2020

II. Warsztaty rozwijające umiejętność komunikowania się

Prowadzący warsztaty:

Dr hab. Joanna Sosnowska prof.UŁ
Mgr Agata Czajkowska

Komunikowanie się z innymi – to złożony proces, który łączy przekaz werbalny i niewerbalny w spójną całość, to nie jest tylko wymiana i przekazywanie informacji – to proces, w którym aktywnie uczestniczą emocje, myśli oraz zachowania. Czynniki te warunkują się wzajemnie, ale bardzo często czynnik psychologiczny i emocjonalny dominuje we wzajemnej komunikacji. Dlatego każdy powinien zwrócić uwagę zarówno na samą treść komunikatów, jak i na sposób komunikacji i oraz możliwości odbiorców uczestniczących w procesie komunikowania się. Przy definiowaniu tego pojęcia zwraca się także uwagę, że nadawca komunikatu stosuje pewne środki „z zamiarem wywołania u odbiorcy pewnej reakcji” (M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa:  Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2001, s. 14). Dlatego prawidłowe komunikowanie się z innymi pozwala nie tylko wyrazić siebie i własne myśli, ale także osiągnąć porozumienie, wywierać wpływ, rozwiązywać problemy czy rozwiązywać konflikty w otoczeniu. Jest też warunkiem zaspokojenia potrzeb psychospołecznych nadawców i odbiorców komunikatów (potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba łączności emocjonalnej z innymi, szacunku, uznania, samorealizacji).

Uwaga!

Zajęcia warsztatowe przewidziane na dzień 23.03.2020 zostały opracowane w wersji cyfrowej do pobrania i umieszczone w zakładce Dla studentów

 

Semestr zimowy 2019/2020

I. Warsztaty rozwijające umiejętność współdziałania

Prowadzący warsztaty:

Dr Elżbieta Płóciennik
Dr hab. Joanna Sosnowska prof.UŁ

Współdziałanie z innymi – to działanie prowadzące do współpracy z kimś lub pomagania w jakimś działaniu. Przy współdziałaniu występuje zwykle wysoka interakcja i koordynacja wysiłków, podział pracy oraz skuteczna komunikacja. Podczas współdziałania z innymi buduje się wzajemna sympatia, wysoki poziom zaufania, akceptacji i wsparcia, emocjonalnego zaangażowania wszystkich. Ponadto współdziałanie pozwala na wymianę myśli i wyzwala efekty zróżnicowanego myślenia przy braku porównywania się z innymi. Współdziałanie daje lepsze efekty niż w sytuacji współzawodnictwa czy pracy indywidualnej, zmienia także relacje interpersonalne. Jego efektem są m.in.: większa tolerancja i zrozumienie innych, więcej zachowań wspomagających i koleżeńskich, wyższe poczucie własnej wartości i zadowolenia z uczenia się, zdolności rozwiązywania problemów. Uczący się poprzez współdziałanie stosują bardziej złożone strategie poznawcze, lepiej rozumieją, zapamiętują i przekazują złożony materiał, lepiej precyzują swoje werbalne wypowiedzi.

Dlatego podczas warsztatów rozwijających umiejętność współdziałania uczestnicy poznawali:

  • Techniki integrujące grupę, m.in. „W grupie – poza grupą”; „Powiedz im coś miłego”; „Wspólne dzieło z ciał”; scenki rodzajowe i kalambury na temat „Role grupowe”; „Bezludne Wyspy, ale jak nie być samotnym”

Integracji sprzyjają także czytelne i opracowane wspólnie Zasady współpracy w grupie, które w przedszkolach można spotkać w formie umów (przykład: Zdjęcia form umów społ. z przedszkoli), powinny przyjmować także formę graficzną (przykład Wizualizacja umów grupowych) oraz poszukiwanie wspólnych zainteresowań, tego co łączy członków grupy; przykład: Herby grupowe

  • Techniki definiowania pojęć i problemów

W ramach tej grupy technik definiowaliśmy wspólnie technikami Lista cech, „słoneczko” lub „gwiazda skojarzeń”, pojęcia takie jak: „współpraca”, Rywalizacja, „partnerstwo” „samotność w grupie” czy Korzyści wynikające ze współpracy

Uściślając definicje i podając do nich przykłady oglądaliśmy takie filmy, jak:

– prezentację Doroty Krzywickiej pt. „Współpraca i rywalizacja wśród dzieci” (https://www.youtube.com/watch?v=wtfcLJcEcsA)

– „Role społeczne wg Belbina” (https://www.youtube.com/watch?v=fkp0Aaf6Imc)

– „Przedszkole Daltońskie” (https://www.youtube.com/watch?v=AKtYoZBSbPw)

– „Wspólne dzieło”, np. taniec  (https://www.youtube.com/watch?v=ygKY5eH2YM8)

– Metoda projektów w przedszkolu https://www.youtube.com/watch?v=8_bGJR8cA4M

– Metoda projektu w klasach I-III środek multimedialny https://www.youtube.com/watch?v=uhL-5w5kL0I

  • Techniki rozwiązywania problemów

W ramach tej grupy technik poznawaliśmy przebieg i zastosowanie technik podczas rozwiązywania problemów:

– Metaplan: poszukiwanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi postawami w zespole, przykład: Metaplan – wypełniona karta,

– Mapa myśli

– Plusy i minusy bycia gwiazdą grupy

– Metoda trójkąta – sposoby przeciwdziałania wykluczeniu, samotności w grupie

– „Gwiazda pytań” – planowanie wspólnej wycieczki np. do teatru.

– „Wspólne dzieło”: podstawy dobrej współpracy z grupie, przykład: Warunki dobrej współpracy

  • Techniki informacji zwrotnej

Stosowanie informacji zwrotnej od uczestników warsztatów ukazuje możliwości poznawania ich przeżyć, refleksji na temat przebiegu warsztatów i własnej aktywności. Pozwala to budować u uczestników świadomość własnych preferencji, umiejętności, wiedzy oraz zachowania. Jest to także przejaw uwzględniania przez prowadzącego zasad pedagogiki humanistycznej, gdzie indywidualizacja i podmiotowość uczestnika są podstawą oddziaływań edukacyjnych i dlatego jest on aktywnie włączany w przebieg, analizę i wartościowanie procesu dydaktycznego. Dlatego podczas warsztatów udzielana była informacja zwrotna od uczestników takimi technikami, jak”

  • Zdania niedokończone: „Na dzisiejszych zajęciach zaskoczyło mnie…”, „Lubię gdy podczas pracy zespołowej…. Nie lubię gdy podczas pracy zespołowej…

Zadanie 9.

rok akademicki 2020/2021

Realizacja praktyk nauczycielskich w przedszkolach i szkołach.

Opiekunowie śródrocznej praktyki  badawczej –  semestr letni 2020/21 

Realizację praktyki badawczej zaczynamy od dn. 11 maja 2021, zajęcia przewidziane są we wtorki 11 V, 18 V, 20 V, 1 VI, 8VI, 15 VI 2021 (ew. inne dni po ustaleniu z opiekunem) w godzinach uzgodnionych z placówką.

dr Anna Buła: grupa P2 Salezjańska Szkoła Podstawowa im. Księdza Bosko,  ul. Wodna 34.

dr Anna Tyl: grupa P4 Międzynarodowa Szkoła Podstawowa Edukacji Innowacyjnej w Łodzi;  90-225 Łódź, ul. Pomorska 83/85   

dr Aleksandra Sieczych-Kukawska : grupa P5

dr Elżbieta Płóciennik: grupa P3: Szkoła Podstawowa nr 1 im Adama Mickiewicza w Łodzi, ul. Sterlinga 24

mgr Magdalena  Kaliszewska-Henczel:  grupa P1 Salezjańska Szkoła Podstawowa im. Księdza Bosko,  ul. Wodna 34.

 

Opiekunowie praktyk ciągłych w szkołach semestr letni 2020/21 – spotkania i konsultacje:

dr hab. Jolanta Bonar prof UŁ: grupa P2

  • marzec: 04.03.; 08.03.; 11.03.; 15.03.23.03.; 30.03. godz. 17.00 – 20.00;
  • kwiecień: 08.04. godz. 14.00 – 17.00; 19.04. godz. 17.00 – 19.15, 22.04. godz. 17.00 – 20.00, 28.04. godz. 17.15 – 19.30
  • czerwiec: 02.06. godz. 10.00 – 13.00;   21.06. godz. 10.00 – 12.15. WNoW, pok. 316

dr Anna Buła: grupa P4

  • marzec: 04.03.; 08.03.; 11.03.; 18.03.22.03.;  godz. 17.00 – 20.00;
  • kwiecień:  czwartki 1 IV,  8 IV, 15 IV, 22, IV,  29 IV, godz. 17.00 – 20.00;
  • maj:środa – 12.o5, godz. 17.45 – 20.00, piątek – 28. 05, godz. 18.00 – 19.30

dr Elżbieta Płóciennik: grupa P3

  • marzec: wtorki 16 III; 23 III godz. 17.45-20.00; środa 10 III  godz. 17.00-20.00; piątki 5 III; 19 III godz. 17.00-20.00;
  • kwiecień: wtorek 20 IV godz. 17.45-20.00; środa 28 IV godz. 17.00-20.00; piątki 9 IV; 16 IV godz. 17.00-20.00;
  • maj: wtorek 18 V godz. 17.45-20.00; piątki 7 V  godz. 17.00-20.00; 14 V godz. 17.45-20.00; 28 V godz. 17.45-19.15

dr hab. Beata Szczepańska prof. UŁ: grupa P1

  • marzec: wtorki 9 III.  16 III, 23 III 30 III, piątek – 26 III , godz. 8.30-12.30;
  • kwiecień: 7 IV (środa), godz. 8.30-12.30;13 IV (wtorek), godz. 9.30-13.30;16 IV (piątek), godz. 8.30-12.30.
  • maj: 28 V (piątek) godz.8.30 – 12.30

dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ: grupa P5

  • Marzec: 9.03, 16.03, 23.03 (godz. 17-00-20.00) , 30.03 (godz. 17.00-19.15)
  • Kwiecień: 8.04, 13.04. 20.04 (godz. 17-00-20.00) , 27.04 (godz. 17.00-19.15)
  • Maj: 4.05, 11.05, 18.05 (godz. 17-00-20.00) , 25.05 (godz. 17.00-19.15)

Opiekunowie praktyk śródrocznych w szkołach semestr letni 2020/21 

Planowane terminy praktyki: 03.11, 17.11, 01.12, 15.12,12.01.2021, 19.01.2021
Uwaga: od dn.9 listopada 2020 w związku z zamknięciem szkół zawieszamy realizację praktyki śródrocznej w szkole.
Od dnia 18 stycznia 2021 rozpoczynamy realizację praktyki

dr Anna Buła: grupa P5 Salezjańska Szkoła Podstawowa im. Księdza Bosko,  ul. Wodna 34.

  • listopad: 3 XI  godz. 08.15 – 10.00 -10.15 – 12.30
  • styczeń: 18 I, 19I, 25 I, 26 I,  godz. 08.15 – 10.00 10.15 – 12.15  i 19 I  godz. 10.15 – 12.15
  • luty:  2 II godz. 08.15 – 10.30

dr Anna Tyl: grupa P1 Międzynarodowa Szkoła Podstawowa Edukacji Innowacyjnej w Łodzi;  90-225 Łódź, ul. Pomorska 83/85  

  •  styczeń: 22I, 25I, 27I, godz. 8.15 – 11.15 , 11.30 – 12.15
  •  luty: 1 II, 2 II, 16 II, godz. 8.15 – 11.15 , 11.30 – 12.15

dr hab. Beata Szczepańska prof. UŁ: grupa P3, Szkoła Podstawowa Społecznego Towarzystwa „EDUKACJA” im. ks. Józefa Poniatowskiego w Łodzi, ul Inżynierska 2/4, 90-001 Łódź

  • listopad: 3 XI godz. 08.15 – 10.00 -10.15 – 12.30
  • styczeń: 26 I godz. 8.15-10.30 -10.45-12.15
  • luty: 9 II, 17II, 19 II, 26II, godz. 8.15-10.30 -10.45-12.15

dr Aleksandra Sieczych-Kukawska : grupa P2

  •  

mgr Magdalena Henczel:  grupa P4

  •  
Opiekunowie praktyk ciągłych w przedszkolach wrzesień 2020 i semestr zimowy 2020/21 – spotkania i konsultacje:
dr hab. Jolanta Bonar prof UŁ: grupa P2
  • wrzesień: piątek – 04 IX godz. 15.00-18.00; poniedziałki – 7 IX i 14 IX godz. 12.00-15.00;  28 IX godz. 12.00-13.30; środy: 09 IX;  16 IX;  23 IX i 30 IX  godz. 16.30-19.30
  • listopad: piątek – 6 XI godz 17.00 – 20.00
  • styczeń 2021: 21.I i 28.I  godz. 16.00 – 18.15
  • luty 2021: 11. II  godz. 9.00 – 11.00    11.15 – 13.00
dr Anna Buła: grupa P4
  • wrzesień: poniedziałki – 7 IX14 IX21 IX28 IX godz.8.30-11.30; środy – 9 IX30 IX godz. 16.30-19.30; 16 IX godz. 18.00 – 19.30; piątek: 25 IX godz. 8.00 – 11.00
  • październik: poniedziałki – 5 X godz.18.00-19.30, 12 X godz. 17.00- 18.30, 19 X godz. 18.00-19.30, 26. X godz. 18.00-19.30; piątek – 9 X godz. 18.00-19.30
  • listopad: piątek– 20XI godz. 15.15 – 16.45,
  • grudzień: wtorek – 22 XII godz. 10.30 – 12.45
dr Elżbieta Płóciennik: grupa P3
  • wrzesień: piątek – 4 IX godz. 9.00-12.00; poniedziałki – 7 IX  godz. 16.00-19.00; 14 IX i 21 IX godz. 8.30-11.30; 28 IX godz. 8.30-10.00; środy: 09 IX godz. 8.30-11.30; 16 IX godz. 16.00-19.00; 23 IX w godz. 16.00-19.00
  • październik: piątek 16 X godz. 16.00-19.00
  • listopad: piątek 13 XI godz. 16.00-19.00
  • grudzień: 11 XII godz. 16.00-19.00
  • styczeń 2021: 29 I godz. 17.00-19.15
dr hab. Beata Szczepańska prof. UŁ: grupa P1
  • wrzesień: wtorki- 15 IX  godz. 13.00-16.00; 22 IX i 29 IX godz. 8.00-10.15 i 10.30-13.30; piątki- 18 IX i 25 IX godz. 8.00-10.15 i 10.30-12.45
  • październik: wtorek – 27 X godz. 18.00 -19.30
  • listopad: środy – 18 XI, 25 XI godz. 18.00. – 19.30
  • styczeń 2021: 2o I i 27 I godz. 18.00-19.30
  • luty 2021: 3 II  godz. 17-19.15 i 10 II  godz. 18 – 19.30 
dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ: grupa P5
  • wrzesień: piątek- 4 IX godz. 16.00-19.00;  poniedziałek- 7 IX godz. 15.00-18.00; 14 IX i 21 IX godz. 16.00-19.00; 28 IX godz. 16.00-18.15; czwartek- 10 IX i 17 IX godz. 16.00-19.00; 24 IX godz. 16.00-18.15
  •  październik: 30 X godz.15.00-17.15
  •  grudzień: 4 XII godz 15.00 – 17.15
  • styczeń: 2021: 8 I,  15 I godz 15.00 – 17.15
  •  luty: 5 II godz 15.00 – 17.15
Rok akademicki 2019/20

Nasze propozycje – zdalna edukacja w przedszkolu tutaj

UWAGA! Plan praktyk on-line podany tutaj
UWAGA! Zmodyfikowane daty realizacji zajęć w semestrze letnim w ramach Zadania 9. zostaną podane do 12 kwietnia 2020r.

Opiekunowie praktyk z ramienia UŁ, semestr letni 2019/20:

Dr Aleksandra Sieczych-Kukawska – grupa P1
Dr hab. Beata Szczepańska – grupa P2
Dr Anna Buła – grupa P3
Dr Elżbieta Płóciennik – grupa P4
Mgr Marta Kwella – grupa P5

Opiekunowie praktyk z ramienia UŁ, semestr zimowy 2019/20:

Dr Anna Buła – grupa P1
Dr Aleksandra Feliniak – grupa P2
Dr Monika Modrzejewska-Świgulska – grupa P3
Dr Aleksandra Sieczych-Kukawska – grupa P4
Mgr Marta Kwella – grupa P5

Zadanie 10.

Realizacja warsztatów: „Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji”

rok akademicki 2020/2021

Problematyka dotycząca procesu kształcenia kulturowej kompetencji należy do szczególnie ważnych w procesie nauczania-uczenia się, ponieważ kompetencje stanowią niezbywalny element kultury uczenia się. Uruchamia myślenie wokół pytań: jak zaprojektować warunki do rozwijania studenckich kompetencji kulturowych oraz czy taka zmiana jest możliwa (wczesne doświadczanie szkoły na trwałe rzutuje na późniejsze jej rozumienie D. Klus-Stańska 2010). Mówiąc o zmianie mam na myśli zmianę wewnętrzną, głęboką, rzeczywistą a nie zewnętrzną i powierzchowną.

Podstawowym celem warsztatu jest „dorastanie do…”. Dlatego w ramach projektu Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zaplanowano projektowanie działań wspierających proces kształcenia kulturowej kompetencji, które zakładają konieczność przeformułowania koncepcji tradycyjnej edukacji językowej i literackiej. Skupiona na wiedzy o języku, nie służy rozwijaniu ani kompetencji językowych, ani tym bardziej komunikacyjnych najmłodszych użytkowników języka. Kluczowym zadaniem w procesie wrastania w język i czynienia zeń narzędzia interpretacji rzeczywistości i spoiwa relacji międzyludzkich będzie doświadczenie wychowania językowego w wybranych kategoriach teatralnych: ADAPTACJA WĄTKÓW LITERACKICH, IMPROWIZACJA, SCENOGRAFIA, ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA, KRYTYKA TEATRALNA, REŻYSERIA SCEN, PEDAGOGIKA TEATRU.

Zadanie 11.

Wizyta studyjna w wiodącym ośrodku edukacyjnym w Europie

Szczegółowy opis realizacji zadania zostanie dokonany w roku akademickim 2020/2021.

Ze względu na trudną sytuację związaną z pandemią zmuszeni byliśmy  wprowadzić zmianę w realizacji zadania nr 11. W dn. 25 marca 2021r.  otrzymaliśmy zgodę na  realizację tego zadania wg. zaproponowanych zmian.

Wizyty studyjne odbędą się drogą on line w jednym ośrodku edukacyjnym w Europie – we Włoszech oraz w dwóch w ośrodkach edukacyjnych w Polsce

Przedstawiamy harmonogram wizyt online połączonych z warsztatami w Przedszkolu Akademia Junior w Koninie.

19.04 10.00-14.30 P1

22.04 13.30-18.00 P5

29.04 13.30-18.00 P3

06.05 13.30-18.00 P4   Przepraszamy, ale z powodu choroby prowadzącej zajęcia przeniesione na  13.05 w godz.13.30-18.00

10.06 10.00-14.30 P2

koordynator spotkań – mgr Marta Kwella

Wizyta studyjna online w formie webinariów poświęconych codzienności przedszkoli w Reggio Emilia we Włoszech odbędą się za pośrednictwem  platformy Ms Teams w dniach

17.05, poniedziałek godz. 09:00 – 12:00

18.05, wtorek godz. 09:00 – 12:00

20.05, czwartek godz. 09:00 – 12:00

koordynator spotkań – mgr Aleksandra Maj

KONTAKT

Wydział Nauk o Wychowaniu

ul. Pomorska 46/48 (Wydział Nauk o Wychowaniu - A317)
91-408 Łódź

e-mail: nauczyciele.wczesnejedukacji@uni.lodz.pl