Warsztaty z dociekań filozoficznych służą do wyrabiania umiejętności, motywacji i postaw społecznych oraz poznawczych związanych ze zdobywaniem intelektualnej i moralnej samodzielności. Kształtują kompetencje miękkie, ucząc: stawiania pytań problemowych, formułowania własnego stanowiska i jego argumentacji, krytycznego myślenia, wrażliwości, wyobraźni, kreatywności i wielu innych.
Zajęcia prowadzone tą metodą są uniwersalne – można je stosować na każdym poziomie nauczania (od przedszkola do uniwersytetu III wieku), w różnych placówkach kształceniowych i wychowawczych.
Dodatkowo znajdą zastosowanie w nauczaniu wszystkich przedmiotów – szczególnie dobrze sprawdzają się również w nauczaniu etyki.
Aldona Pobojewska jest ekspertką z obszaru pracy metodą dociekań filozoficznych, posiadającą długoletnie doświadczenie w pracy tą metodą z osobami w różnym wieku.
Publikacja stanowi praktyczny suplement opracowania teoretycznego: „Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka”,
W serii Edukacja dla Mądrości ukazały się:
- E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
- E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
- E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
- E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
- R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
- A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
- I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
- K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
- M. Lipman, Myślenie w edukacji