Nakładem Wydawnictwa Uniwersytety Łódzkiego ukazała się właśnie publikacja poświęcona charyzmatycznej projektantce - Barbara Hoff . Królowa kreatywności Joanny Dobkowskiej-Kubackiej i Anety Pawłowskiej.
Książka zaprasza do fascynującej podróży w czasie, odkrywania na nowo epoki, w której modę próbowała kształtować ideologia, choć zdecydowanie większy wpływ wywierały na nią braki i niedobory wynikające z socjalistycznej gospodarki.
Publikacja powstała w oparciu o liczne, wywiady w prasie udzielane przez Barbarę Hoff, jej własne teksty jak też zasoby archiwów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz akt Instytutu Pamięci Narodowej.
Barbara Hoff zajęła się modą zawodowo w 1954 roku. Karierę rozpoczęła od współprowadzenia rubryki dla kobiet w „Przekroju” i aż do końca XX wieku4 dyktowała Polkom oraz Polakom w co się ubierać. Inne rozpoznawalne nazwiska projektantów z PRL-u to Xymena Zaniewska (1927–2016), Jerzy Antkowiak (ur. 1935) oraz Grażyna Hase (ur. 1939). Wszyscy oni „wypracowali sobie nazwisko znane szerszej publiczności i – jak powiedzielibyśmy dzisiaj – status celebryty”5 . Jednak jedynie Barbara Hoff stworzyła własne imperium modowe – Hoffland, pod parasolem Państwowych Domów Towarowych Centrum w Warszawie. Dokonała tego, co warte podkreślenia, w latach polityki niedoboru i ograniczania prywatnej inicjatywy.
Fragment wstępu
Również górna partia modnego stroju à la Brigitte Bardot wymagała od Polek kreatywnego podejścia. Powinna być obcisła, najlepiej czarna, z szerokim dekoltem. W tym celu Hoff radziła kupić w sklepie sportowym trykot do ćwiczeń (były!) z kołnierzykiem i sznurowanym wiązaniem, wyciąć wiązanie, odpruć kołnierzyk, zafarbować trykot na czarno, całość założyć tył na przód i – voilà – wychodziła modna bluzka. Sposób wymyślony przez Hoff przyjął się znakomicie, wiele wykorzystujących go osób nie wiedziało nawet, kto to wymyślił.
Fragment książki
Ksiązka dostępna jest w księgarni Wydawnctwa Uniwersytetu Łodzkiego.