Dział Płac

Opis zadań

Szczegółowy zakres działań:

  1. Wprowadzanie do systemu REKTORAT danych dotyczących wypłat wynagrodzeń pracowników na podstawie dokumentów źródłowych: dokumenty przekazywane z Działu Spraw Pracowniczych, Centrum Nauki, , Działu Spraw Socjalnych, PKZP, innych jednostek UŁ;
  2. Naliczanie wynagrodzeń za czas choroby oraz zasiłków finansowanych przez ZUS (chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze, rehabilitacyjne itd.).
  3. Sporządzanie list płac oraz uzgadnianie i przekazywanie przelewów do Działu Finansowego do realizacji.
  4. Sporządzanie list płac dla świadczeń socjalnych ( grusza, wczasy, zapomogi, pożyczki, bilety , przedszkole itd.)
  5. Prowadzenie imiennych kartotek pracowniczych oraz kartotek zasiłkowych.
  6. Dokonywanie zadeklarowanych przez pracowników dobrowolnych potrąceń z wynagrodzeń np. pożyczki socjalne, składki i pożyczki PKZP, potracenia składek na związki zawodowe, potracenia składek PZU oraz na opiekę medyczną, potracenia dotyczące opłat za czynsz, mieszkanie itp.).
  7. Dokonywanie potrąceń komorniczych i innych zajęć administracyjnych, prowadzenie korespondencji z komornikami,
  8. Sporządzanie raportów do PZU o naliczonych składkach na PPE oraz przekazywanie do Działu Finansowego przelewów dotyczących PPE.
  9. Sporządzanie raportów dotyczących pobranych składek na PPK, przekazywanie do Działu Finansowego przelewów dotyczących składek PPK.
  10. Przekazywanie do Działu Finansowego, w wersji elektronicznej przelewów dotyczących pozostałych potrąceń pracowniczych.
  11. Sporządzanie informacji PIT-11 oraz IFT-1R o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy dla osób będących pracownikami UŁ.
  12. Sporządzanie informacji PIT-11 o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy dla osób nie będących pracownikami UŁ od wypłat dokonywanych przez inne jednostki – na podstawie informacji przekazywanych z tych jednostek (stypendia z projektów, nagrody Rektora dla studentów, wypłaty z innych źródeł np. za udział w ankietach, badaniach i innych, dopłaty do wypoczynku dla pracowników Przedszkola UŁ).
  13. Przygotowywanie oraz przesyłanie w wersji elektronicznej do właściwego urzędu skarbowego rocznych deklaracji podatkowych PIT-11, IFT-1R, PIT-4R i PIT-8AR.
  14. Sporządzanie sprawozdań Rb-70, GUS-Z03, GUS-Z06 w zakresie dotyczącym wysokości wypłaconych wynagrodzeń,
  15. Sporządzanie deklaracji do PFRON o ilości zatrudnionych niepełnosprawnych pracowników UŁ oraz o ilości uczących się niepełnosprawnych studentach i doktorantach UŁ.
  16. Sporządzanie list płac dla motywacji, nagród Rektora ZFN tj. 13-tki: sprawdzanie osób zakwalifikowanych do wypłaty, korygowanie nienależnie naliczonych wypłat,
  17. Obsługa Pracowniczego Planu Kapitałowego (PPK): przyjmowanie pisemnych wersji deklaracji w zakresie PPK, sprawdzanie poprawności naliczenia składek PPK
  18. Obsługa petentów: sporządzanie zaświadczeń (do celów emerytalnych (Rp-7) z całego okresu zatrudnienia, na podstawie list płac, kart wynagrodzeń, akt osobowych (angaży); dla banków (cele kredytowe), MOPS-u, sądów i innych instytucji zewnętrznych, przyjmowanie danych w zakresie zmiany numeru konta bankowego, zmiany nazwiska pracownika i innych danych mających istotny wpływ na wyliczenie wynagrodzeń, zaliczek na podatek dochodowy i prawidłowe rozliczanie świadczeń z ZUS (ulga podatkowa (PIT-2), koszty uzyskania przychodów, próg podatkowy, obsługa kart obiegowych, blokada składek ZUS na wniosek pracownika, udzielanie informacji dotyczących wynagrodzeń, potrąceń z list płac, przyjmowanie deklaracji i zmian deklaracji dobrowolnych potrąceń z wynagrodzeń, drukowanie pasków wynagrodzeń na prośbę pracownika, drukowanie informacji PIT-11 na prośbę pracownika, kopertowanie i wysyłanie drogą pocztową nieodebranych w terminie informacji PIT-11.
  19. Występowanie do instytucji (urząd skarbowy, ZUS) z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacie należnych danin (podatku, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne).
  20. Wyliczanie stawek do projektów na wniosek Centrum Nauki.
  21. Dokonywanie przeksięgowań wynagrodzeń z tytułu prac wykonywanych w projektach finansowanych ze środków zewnętrznych (na podstawie złożonych dyspozycji i wniosków) oraz przeksięgowań z tytułu błędnie przypisanych kosztów.
  22. Uzgadnianie kont księgowych dotyczących wynagrodzeń na potrzeby sporządzania bilansu.
  23. Obsługa umów cywilno-prawnych w portalu pracowniczym, weryfikacja poprawności przesyłanych dokumentów w PP.
  24. Sporządzanie list płac dla osób z którymi zawarte zostały umowy cywilno-prawne.
  25. Sporządzanie i przekazywanie pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o działo, umowy zlecenia) oraz właściwym urzędom skarbowym, w wersji elektronicznej, rocznych informacji o osiągniętych w danym roku podatkowym dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11, IFT-1R).
  26. Sporządzanie list płac dla stypendiów Szkół Doktorskich.
  27. Prowadzenie opieki medycznej i dokonywanie potraceń opieki medycznej ze stypendiów doktoranckich.
  28. Prowadzenie spraw związanych z planowaniem i wykonaniem godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich tj.: sprawdzanie kart indywidualnych obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich pod względem rachunkowym oraz zgodności z obowiązującymi przepisami,
  29. Obliczanie godzin ponadwymiarowych i sporządzanie list płac z tytułu godzin nadliczbowych.,
  30. Wyliczanie rocznych godzin dydaktycznych pracownikom z uwzględnieniem nieobecności, sporządzanie wszelkich zestawień i analiz finansowych i dydaktycznych na potrzeby Rektora, sporządzanie zestawienia dotyczącego skutków finansowych wypłat za godziny ponadwymiarowe po zakończeniu rozliczania kart KIOD
  31. Obsługa programu „PŁATNIK”, tj.: przygotowywanie comiesięcznych raportów imiennych z wypłaconych w UŁ wynagrodzeń z tytułu umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych i raportów o wysokości składki zdrowotnej zgłaszanych do ubezpieczenia zdrowotnego studentów i doktorantów, słuchaczy szkół doktorskich (RCA,RZA); zgłaszanie i wyrejestrowywanie z ubezpieczeń osób zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych i studentów i doktorantów wskazanych przez COS, BWZ, SJPdC; sporządzanie dokumentów korygujących (raportów imiennych i deklaracji) dla osób, które przekroczyły 30-krotność wynagrodzenia (decyzje ZUS); sporządzanie i comiesięczne przekazywanie do ZUS imiennych raportów dotyczących wysokości składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, wysokości wypłaconych świadczeń z funduszu ZUS i okresach przerw w opłacaniu składek (RSA) – zasiłki macierzyńskie, urlopy wychowawcze, zasiłki chorobowe, rehabilitacyjne itp.
  32. Wprowadzanie przekroczeń rocznej podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych pracowników ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń na podstawie decyzji przesłanych z ZUS, sporządzanie na tej podsatwie list płac dotyczących zwrotów składek ZUS
  33. Przygotowywanie i wysyłanie wniosków do ZUS o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych.
  34. Comiesięczne przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji rozliczeniowej ZUS do Działu Księgowości.
  35. Przygotowywanie przelewu składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy – wyliczanie kwot do przekazania, korygowanie przelewu o obciążenia wynagrodzeń pracowników, korekty zwrotów składek osób przekraczających roczny wymiar podstawy składek emerytalno-rentowych, przekazane zaliczki oraz korekty składek zdrowotnych wyrejestrowanych studentów i doktorantów.
  36. Dokonywanie zestawień i raportów na potrzeby Kwestora.

Dane kontaktowe

Dział Płac

Skład osobowy