KIERUNEK: ETNOLOGIA I ANTROPOLOGIA KULTUROWA
Opis studiów
Program studiów II stopnia (magisterskich) obejmuje dwa lata, w czasie których studenci uzyskują pogłębioną wiedzę dotyczącą sposobów badania kultury i jej interpretacji, oferowanej zarówno przez klasyczną, jak i współczesną etnologię i antropologię kulturową.
Studenci:
- poznają i uczą się analizować rozmaite zjawiska kulturowe współczesnego świata, wykształcają umiejętności rozwiązywania problemów społecznych;
- mają możliwość doskonalenia warsztatu badawczego, zdobycia zaawansowanych umiejętności samodzielnego projektowania i prowadzenia badań jakościowych;
- zdobywają wiedzę m.in. z zakresu antropologii miasta i antropologii w mieście, antropologii audiowizualnej, antropologii sztuki, antropologii ekonomicznej, antropologii pamięci i antropologii medycznej
- poznają problematykę gender studies oraz dylematy dotyczące napięcia pomiędzy globalnością i lokalnością, dowiadują się o sposobach ochrony i badania dziedzictwa kulturowego.
Specyfika studiów ETNOLOGICZNYCH I ANTROPOLOGICZNYCH (ich bezsprzecznie empiryczny charakter) związana jest z funkcjonowaniem zajęć zapewniających studentom możliwość zdobycia i wykorzystania w praktyce umiejętności, przydatnych w ich późniejszej pracy zawodowej.
Są to m.in.:
- prowadzone przez pracowników akademickich zespołowe wyjazdy na badania terenowe , które polegają na włączeniu studentów w aktualnie realizowane w Instytucie projekty badawcze;
- studenckie praktyki zawodowe, które studenci odbywają poza uczelnią, w potencjalnych miejscach pracy absolwentów kierunku etnologia i antropologia kulturowa (np. instytucje kultury, organizacje pozarządowe, agencje badawcze).
W ramach programu studiów II stopnia student uczestniczy w zajęciach bloku przedmiotów obowiązkowych oraz wybiera zajęcia w ramach tematycznych modułów.
Zakończeniem tego etapu studiów jest napisanie pracy magisterskiej i złożenie egzaminu magisterskiego, po którym otrzymuje się dyplom magistra.
Główne przedmioty
- Antropologia wobec współczesnej humanistyki
- Antropolog w mieście
- Antropologia w działaniu
- Antropologia społeczności pozaeuropejskich
- Antropologia w biznesie
- Antropologia i reklama
- Antropologia jedzenia
- Animacja kultury – strategie i narzędzia
- Badania etnograficzne: narzędzia, techniki, metody
- Dziedzictwo kulturowe – ochrona i projektowanie
- Nowe metody w badaniach jakościowych
- Słowo – przekaz – media
- Tożsamość lokalna, tożsamość globalna
- Zarządzanie projektem badawczym
- MODUŁY: Antropologia przestrzeni, Antropologia materialności, Antropologia ekonomiczna, Antropologia audiowizualna, Antropologia pamięci, Antropologia sztuki, Antropologia medyczna, Antropologia ciała i płci
Sylwetka absolwenta
Wykształcenie ETNOLOGICZNE I ANTROPOLOGICZNE toruje wiele ścieżek kariery, w których pożądane są kompetencje, umiejętności i wiedza, jakie zdobywają studenci tego kierunku, m.in.: ciekawość świata połączona z profesjonalnym przygotowaniem do jego badania, otwartość wobec nowych sytuacji, dialog, myślenie krytyczne. Losy absolwentów etnologii i antropologii kulturowej to otwarty katalog możliwości uprawiania zawodu antropologa.
Absolwenci znajdują swoje miejsce w:
- instytucjach kultury i oświaty (muzea, skanseny, ośrodki kultury);
- firmach zajmujących się animacją i zarządzaniem kulturą;
- samorządach, organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach zajmujących się szeroko rozumianą kulturą;
- instytucjach naukowych;
- ośrodkach badania opinii publicznej i rynku;
- mediach
- agencjach reklamowych i strategicznych;
- działach HR i marketingu;
- agencjach turystycznych.
Zasady przyjęć
Dla absolwentów studiów (licencjackich/inżynierskich/magisterskich) wszystkich kierunków.
Na podstawie złożenia wymaganych dokumentów, w przypadku zbyt dużej liczby zgłoszeń na podstawie rankingu sporządzonego według średniej ze studiów pierwszego lub drugiego stopnia (w przypadku absolwentów studiów magisterskich).
Co dalej?
Kontakt dla kandydata
E-mail: rekrutacja-filhist@uni.lodz.pl
Telefon: (42) 635 61 64