PROFIL PRACOWNIKA: Paweł Sołodki
dr Paweł Sołodki
e-mail: pawel.solodki@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Obowiązki dydaktyczne (obszary: nowe media i kultura cyfrowa, współczesne praktyki dokumentalistyczne, media alternatywne, media społeczne):
- prowadzenie zajęć dydaktycznych (kierunki: Nowe media i kultura cyfrowa, Filmoznawstwo),
- przeprowadzanie egzaminów i zaliczeń w tym egzaminów dyplomowych,
- opieka nad pracami zaliczeniowymi i semestralnymi studentów,
- opracowywanie materiałów dydaktycznych do prowadzonych zajęć,
- przeprowadzanie konsultacji ze studentami.
Obowiązki badawcze (obszary: nowe media i kultura cyfrowa, współczesne praktyki dokumentalistyczne, media alternatywne, media społeczne):
- prowadzenie i uczestnictwo w badaniach naukowych i pracach rozwojowych,
- rozpowszechnianie wyników badań naukowych lub rozwojowych przez publikowanie wyników,
- uczestnictwo w konferencjach i seminariach naukowych.
BIOGRAM
Doktor nauk humanistycznych, medioznawca, filmoznawca, wieloletni dydaktyk, autor licznych artykułów i wystąpień dotyczących medów alternatwnych, ze szczególnym naciskiem na współczesne praktyki dokumentalistyczne (dokument interaktywny, współtworzony społecznie, cyfrowe gry dokumentalistyczne, etc.). Autor książki "Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii". Współredaktor jednej z pierwszych w Polsce książek poświęconych perspektywie queer w filmie "O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej". Pomysłodawca i organizator Międzynarodowego Festiwalu Filmu Queer „a million different loves!?”.
OSIĄGNIECIA
KSIĄŻKI:
2015: „Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii”, WN Katedra, Gdynia.
REDAKCJA:
2010: „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej”, red. Dagmara Rode, Paweł Sołodki, Feminoteka, Kraków.
WYBRANE ARTYKUŁY:
2024:
„Znaczenie interaktywności i dokumentalistyki w ofercie platformy Netflix", „Quart", nr 1 (71) / 2024.
2023:
„Współdziałanie i partycypacja w interaktywnych projektach dokumentalnych – na przecięciu teorii i praktyki”, „Przegląd Kulturoznawczy”, Numer 4 (58).
2021:
„Polski dokumentalizm interaktywny – od web-docs po docu-games”, [w:] „Film polski współcześnie: od głównego nurtu do eksperymentu”, (red.) Marta Giec, Artur Majer, PWSFTviT, Łódź.
„Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego”, [w:] „Sztuka ma znaczenie”, red. Dagmara Rode, Marcin Składanek, Maciej Ożóg, WUŁ, Łódź.
„W czasie społecznego niepokoju. Filmy crowdsourcingowe”, „Ekrany”, nr. 1 (57) / 2021.
2020:
„Digital docu-games, czyli cyfrowe gry dokumentalne”, „Panoptikum”, nr 24 (31) / 2020.
2019:
„Serial internetowy. Notatki o zjawisku”, „Panoptikum”, nr 20 (2018).
2018
„Abiekt w filmie”, „EKRANy”, nr 5 (45) / 2018.
2017:
„Dokument i reportaż interaktywny – polskie konteksty”, „Pleograf”, nr 3 / 2017.
2016:
„Hybryda naszych czasów? Dokument interaktywny”, „EKRANy”, nr 5 (33).
„O doświadczeniu ‘guilty pleasure’”, „EKRANy”, nr 1 (29).
2015:
„Dokument interaktywny: rekonesans”, współautorka Dagmara Rode, [w:] „Paradygmaty współczesnego kina”, red. Ryszard W. Kluszczyński, Tomasz Kłys, Natasza Korczarowska-Różycka, Łódź.
„Pochwała nadinterpretacji. O filmowym found footage”, [w:] Beata Lisowska, Konrad Chmielecki (red.) „Teoria obrazu w naukach humanistycznych”, Łódź.
2014:
„Crowdsourcing films – szkic o zjawisku”, [w:] „Film i media –przeszłość i przyszłość. Kontynuacje”, red. Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek, Warszawa.
„Między literaturą, filmem i rzeczywistością: o problemach z adaptacją Wojny polsko-ruskiej”, „Rocznik komparatystyczny” nr 5 (2014).
2013:
„Rubaszności świata. Seksualność jako atrakcja w filmach mondo”, [w:] Tomasz Majewski, Marcin Pieńkowski, Dagmara Rode (red.), „Wokół dokumentalizmu. Teorie i praktyki”, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź.
2012:
„Przemoc seksualna w (para)dokumentalnym filmie nurtu mondo”, [w:] „Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału”, red. Anita Staroń, Tomasz Majewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
2009:
„Queerowe pamiętniki filmowe, czyli prywatne jest polityczne”, [w:] „Lektury płci. Polskie (kon)teksty”, red. Mieczysław Dąbrowski, Elipsa, Warszawa.
2008:
„Fetysz męskości i skóry. O figurze leathermena w amerykańskiej kulturze audiowizualnej”, [w:] „Nowa wizualność nowy paradygmat kulturowy”, red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
KONTAKT I DYŻURY
Pomorska 171/173 90-236 Łódź
Pomorska 171/173 pokój: 3.04 90-236 Łódź
poniedziałek: 13:00-14:00 Dyżur zdalny po wcześniejszym zgłoszeniu
piątek: 11:30-12:30