PROFIL PRACOWNIKA: Paweł Sołodki
dr Paweł Sołodki
e-mail: pawel.solodki@uni.lodz.pl
SCIENTIFIC AND SOCIAL MEDIA PROFILES
POSITION DESCRIPTION
Teaching duties (areas: new media and digital culture, contemporary non-fiction media, alternative media, social media):
- teaching (areas: New Media and Digital Culture, Film Studies),
- conducting exams, including diploma exams,
- supervising semester papers of students,
- developing teaching materials for the conducted classes,
- conducting consultations with students.
Research duties (areas: new media and digital culture, contemporary non-fiction media, alternative media, social media):
- conducting and participating in academic research and development work,
- disseminating the results of academic research by publishing the results,
- participating in related conferences and seminars.
BIOGRAPHICAL NOTE
Ph.D in the field of media studies and film studies, long-time teacher, author of numerous articles and speeches on alternative media, with particular emphasis on contemporary documentary practices. Author of the book „Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii” (Outskirts of pleasure. Sexual insubordination on the fringes of American cinema'”). Co-editor of one of the first books in Poland on the queer perspective in film "On the politics of the body and desire in audiovisual culture". Originator and organiser of the International Queer Film Festival "a million different loves!?".
ACHIEVEMENTS
BOOKS:
2015: „Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii”, WN Katedra, Gdynia.
EDITING:
2010: „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej”, red. Dagmara Rode, Paweł Sołodki, Feminoteka, Kraków.
PAPERS:
2023:
„Współdziałanie i partycypacja w interaktywnych projektach dokumentalnych – na przecięciu teorii i praktyki”, „Przegląd Kulturoznawczy”, Numer 4 (58).
2021:
„Polski dokumentalizm interaktywny – od web-docs po docu-games”, [w:] „Film polski współcześnie: od głównego nurtu do eksperymentu”, (red.) Marta Giec, Artur Majer, PWSFTviT, Łódź.
„Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego”, [w:] „Sztuka ma znaczenie”, red. Dagmara Rode, Marcin Składanek, Maciej Ożóg, WUŁ, Łódź.
„W czasie społecznego niepokoju. Filmy crowdsourcingowe”, „Ekrany”, nr. 1 (57) / 2021.
2020:
„Digital docu-games, czyli cyfrowe gry dokumentalne”, „Panoptikum”, nr 24 (31) / 2020.
2019:
„Serial internetowy. Notatki o zjawisku”, „Panoptikum”, nr 20 (2018).
2018
„Abiekt w filmie”, „EKRANy”, nr 5 (45) / 2018.
2017:
„Dokument i reportaż interaktywny – polskie konteksty”, „Pleograf”, nr 3 / 2017.
2016:
„Hybryda naszych czasów? Dokument interaktywny”, „EKRANy”, nr 5 (33).
„O doświadczeniu ‘guilty pleasure’”, „EKRANy”, nr 1 (29).
2015:
„Dokument interaktywny: rekonesans”, współautorka Dagmara Rode, [w:] „Paradygmaty współczesnego kina”, red. Ryszard W. Kluszczyński, Tomasz Kłys, Natasza Korczarowska-Różycka, Łódź.
„Pochwała nadinterpretacji. O filmowym found footage”, [w:] Beata Lisowska, Konrad Chmielecki (red.) „Teoria obrazu w naukach humanistycznych”, Łódź.
2014:
„Crowdsourcing films – szkic o zjawisku”, [w:] „Film i media –przeszłość i przyszłość. Kontynuacje”, red. Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek, Warszawa.
„Między literaturą, filmem i rzeczywistością: o problemach z adaptacją Wojny polsko-ruskiej”, „Rocznik komparatystyczny” nr 5 (2014).
2013:
„Rubaszności świata. Seksualność jako atrakcja w filmach mondo”, [w:] Tomasz Majewski, Marcin Pieńkowski, Dagmara Rode (red.), „Wokół dokumentalizmu. Teorie i praktyki”, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź.
2012:
„Przemoc seksualna w (para)dokumentalnym filmie nurtu mondo”, [w:] „Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału”, red. Anita Staroń, Tomasz Majewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
2009:
„Queerowe pamiętniki filmowe, czyli prywatne jest polityczne”, [w:] „Lektury płci. Polskie (kon)teksty”, red. Mieczysław Dąbrowski, Elipsa, Warszawa.
2008:
„Fetysz męskości i skóry. O figurze leathermena w amerykańskiej kulturze audiowizualnej”, [w:] „Nowa wizualność nowy paradygmat kulturowy”, red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
CONTACT DETAILS AND OFFICE HOURS
Pomorska 171/173 room: 3.04 90-236 Łódź
monday: 13:00-14:00
friday: 11:30-12:30