Wyniki konkursu im. Prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej na najlepszą pracę magisterską (edycja 2024)

Rozstrzygnięty został VIII Konkurs im. Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej na najlepszą pracę magisterską z zakresu kina polskiego lub edukacji audiowizualnej, organizowany przez Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis" we współpracy z Katedrą Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ oraz z Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Komisja Konkursowa pracowała w następującym składzie:

  • prof. dr hab. Marcin Adamczak – przewodniczący
  • dr hab. Barbara Głębicka-Giza, prof. UMCS
  • dr hab. Natasza Korczarowska-Różycka, prof. UŁ

Nagrodę Główną i dwa tysiące złotych Komisja przyznała, jednomyślną decyzją,  mgr. Mateuszowi Drewniakowi z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej) za najlepszą pracę magisterską zatytułowaną Polska krytyka filmowa kina dokumentalnego i jej wybrani przedstawiciele. Od końca II wojny światowej do przełomu cyfrowego, której promotorem był prof. UAM dr hab. Andrzej Szpulak.

Praca magisterska pana mgr. Mateusza Drewniaka jest dziełem znakomitym i odkrywczym. Autor poświęca uwagę fenomenowi słabiej rozpoznanemu w dotychczasowej refleksji filmoznawczej, mianowicie krytyce filmu dokumentalnego. Wnikliwe portrety Alicji Iskierko i Tadeusza Szymy naszkicowane przez mgr. Mateusza Drewniaka prezentują uwarunkowania twórczości krytycznej ugruntowanej nie tylko w przekonaniach estetycznych, ale także w szerszym światopoglądzie. Praca jest imponująca pod względem zakresu kwerendy archiwalnej i wnikliwości analiz zebranego materiału, stanowiąc wzorzec naukowej rzetelności i skrupulatności. Komisja pragnie także podkreślić świetny poziom językowy pracy mgr. Mateusza Drewniaka.

Drugą Nagrodę Komisja przyznała, także jednomyślnie, panu mgr. Tomaszowi Poborcy z Uniwersytetu Łódzkiego (Instytut Kultury Współczesnej) za pracę pt. Kino francuskie na łamach czasopisma „Film” w latach 1946-1959 napisaną pod opieką naukową prof. UŁ dr hab. Kamili Żyto.

Praca magisterska mgr. Tomasza Poborcy budzi podziw z uwagi na niewątpliwą pasję, z jaką była pisana, oraz udany mariaż akademickiego stylu z niemalże eseistyczną swobodą. Erudycja i bogactwo dygresji sprawiają, że ten świetny tekst staje się nie tylko analizą recepcji kina francuskiego na łamach czasopisma „Film”, ale po trosze także po prostu historią kina francuskiego. Pracę wzbogaca także udane wykorzystanie materiałów wizualnych.

Komisja pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom prac nadesłanych na konkurs, prezentujących różnorodne podejścia badawcze i stanowiących intrygującą lekturę. Dalsze etapy kariery naukowej uczestników konkursu będziemy śledzili z zainteresowaniem.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom Konkursu. Nagrody zostaną wręczona podczas XXXIV Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej w Uniejowie.


Konkurs ma na celu promowanie wartościowych badań naukowych, wspieranie początkujących badaczy oraz – last but not least – upamiętnienie zmarłej w roku 2016 profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, która długie lata kierowała Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej, była też współzałożycielką i wieloletnim prezesem Stowarzyszenia „Venae Artis" oraz osobą szczególnie zasłużoną dla rozwoju edukacji filmowej w Polsce. Z tego powodu tematyka konkursu dotyczy obszarów badawczych, którym Patronka poświęciła najwięcej uwagi i w których jej dokonania były najznaczniejsze. Więcej informacji o profesor Ewelinie Nurczyńskiej-Fidelskiej można znaleźć: tutaj.