Magister Alina Barczyk, doktorantka trzeciego roku studium doktoranckiego należy do szczególnie wyróżniających, zdolnych i pracowitych badaczy humanistycznych, z ukierunkowaniem na historię sztuki, nie tylko na tle środowiska badawczego Uniwersytetu Łódzkiego ale również wśród ogólnopolskich, młodych naukowców.
Studia z historii sztuki (licencjat i magisterskie) odbyte w latach 2010-2015 w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego zakończyła pracą dyplomową Kaplica Świętej Anny w kościele pobernardyńskim koło Przyrowa. Program ideowy wystroju. Rozprawa nagrodzona została licznymi nagrodami m.in . Rektora Uniwersytetu Łódzkiego za najlepszą pracę magisterską na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ, medalem „Za Chlubne Studia". W całości opublikowana została w wysoko punktowanym czasopiśmie „Barok. Historia - Literatura - Sztuka" wydawanym przez Uniwersytet Warszawski.
Jej dwuletni, pomagisterski dorobek naukowy, organizacyjny i dydaktyczny przedstawia się imponująco. Zwrócę uwagę tylko na kilka najważniejszych osiągnięć naukowych. Wśród kilkudziesięciu publikacji, jakie napisała mgr Alina Barczyk znajduje się monografia Pałac w Dęblinie, będąca wydawnictwem łączącym prezentację dziejów, jednego z wybitniejszych dzieł klasycystycznych z edycją źródeł. Szeroką panoramę możliwości badawczych Doktorantki ukazują wystąpienia na sesjach naukowych, następnie publikowanych w renomowanych czasopismach oraz pracach zbiorowych wydawanych przez znane polskie instytucje naukowe - Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Instytut Sztuki PAN, Towarzystwo Badań nad Wiekiem Osiemnastym. Młoda badaczka stawia pierwsze kroki za granicą, biorąc udział w konferencji na ukraińskim Wschodnioeuropejskim Narodowym Uniwersytecie im. Łesi Ukrainki w Łucku. Wymienię tutaj tylko kilka, w których badaczka potwierdza swoje wysokie kompetencje naukowe. W artykule Ambasada Królestwa Belgii w Warszawie. Forma architektoniczna i jej geneza dokonała znakomitej analizy architektury barokowego pałacu Mniszchów, rekonstruując formę funkcję wnętrz jednej z najważniejszych, reprezentacyjnych XVIII-wiecznej budowli. Dzięki znakomitemu wyczuciu przestrzeni ukazała nowy sposób rekonstrukcji zatraconego dziedzictwa rezydencjonalnego. Opracowanie zostało przyjęte z uznaniem przez ambasadora Królestwa Belgii, obecnego użytkownika pałacu. Podobnie praca pt. Pałac w Dęblinie. Historia i adaptacja na siedzibę szkoły lotniczej uwrażliwiła wojskowych użytkowników pałacu na wartości zabytkowe, co przekłada się na ochronę.
Koncentrując swoje zainteresowania wokół problemów staropolskiej kultury i sztuki mgr Alina Barczyk poświęca też uwagę tematom związanym z księgozbiorami, sztuką ogrodową, rzeźbą nowożytną, co pozwala jej na postrzeganie dzieł sztuki z różnych perspektyw metodologicznych i nowatorskie formułowanie wniosków.
Szczególnie interesująco przedstawia się temat dysertacji doktorskiej pt. ,,Autokreacja wizerunku rodu Mniszchów w fundacjach artystycznych XVIII wieku". Poświęcona jest fundacjom artystycznym jednego z bardziej wpływowych rodów XVII-XIX w., o wielkich zasługach politycznych i kulturalnych, a dotąd nie badanych pod kątem znaczenia dla kultury polskiej. Już obecnie Doktorantka osiągnęła znakomite efekty badawcze. W wyniku przeprowadzonych gruntownych kwerend w archiwach i zbiorach artystycznych we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Pułtusku uzyskała znakomite materiały pozwalające na nową interpretację determinant fundowania rezydencji w XVIII w. W celu zapoznania się in situ z pałacami fundowanymi przez Mniszchów odbyła podróże studialne do Dukli, Warszawy, Dęblina, Bielin, Tarnobrzegu oraz na Ukrainę do Lwowa, Mikuliniec i Wiśniowca.