WERNISAŻ WYSTAWY DYWERS 2.0
Wystawa fotografii DYWERS 2.0 stanowi kontynuację pierwszej odsłony ekspozycji zaprezentowanej na Fotofestiwalu 2024. Jej wernisaż odbędzie się 10 października o godz. 18.30 podczas Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu (Muzeum Kinematografii w Łodzi przy pl. Zwycięstwa 1). Więcej informacji nt. wystawy DYWERS 2.0 można znaleźć w aktualności.
DNI I GODZINY OTWARCIA WYSTAWY DYWERS 2.0
W czasie trwania Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu (10–13 października) w godz. 11.00–21.00
Po zakończeniu Festiwalu (od 13 października do 3 listopada) w dniach:
- śr–pt w godz. 9.00–16.00
- sb–nd w godz. 11.00.18.00
----------------------------------------------------------------------------
Wcześniej wystawa dostępna była dla widzów w uniwersyteckiej Galerii Wozownia 1/5 przy Pałacu Biedermanna w czasie trwania Fotofestiwalu, a po jego zakończeniu w dniach projekcji filmowych TME Polówka
- Parasite / wtorek 2 lipca
- Bezmiar / wtorek 9 lipca
- Praktykant / wtorek 16 lipca
- Matthias i Maxime / wtorek 23 lipca
- Lato 85' / wtorek 30 lipca
- Przepraszam, że przeszkadzam / wtorek 6 sierpnia.
Więcej zdjęc z wernisażu można znaleźć w albumie na uniwersyteckim Flickrze (przejdź do albumu).
O WYSTAWIE DYWERS
Celem wystawy fotografii DYWERS jest celem jest zwiększanie świadomości nt. różnorodności społecznej. Na ekspozycję składają się portrety wykonane przez fotografa Uniwersytetu Łódzkiego Bartosz Kałużnego. DYWERS realizowany jest w ramach tegorocznej edycji Fotofestiwalu. Wystawa prezentuje ponad 20 fotografii wykonanych we współpracy z osobami, które zgłosiły się do projektu lub zostały do niego zaproszone.
Na wykonanych portretach znajdują się m.in. aktywistka i dziennikarka Maja Staśko, znany łódzkiej publiczności z wystawianego na deskach Teatru Nowego „Dobrze ułożonego młodzieńca” Edmund Krempiński czy założycielka fundacji Neuroróżnorodni Weronika Tomiak.
Do udziału w przedsięwzięciu zgłosiły się również osoby, które na UŁ studiują i wykładają, a także ludzie spoza społeczności akademickiej, którzy chcieli się podzielić swoją opowieścią. Z tej niezwykłej różnorodności doświadczeń przełożonych na język fotografii powstał DYWERS.
Wartościami, którymi kieruje się Uniwersytet Łódzki w swoim działaniu są m.in. odwaga, współpraca i szacunek. Stąd też właśnie wzięła się forma projektu fotograficznego, który Bartosz Kałużny komentuje:
Kiedy niespełna 10 lat temu ukończyłem pracę doktorską na temat napiętnowania społecznego, rzeczywistość społeczna wyglądała nieco inaczej. Więcej rzeczy nas dziwiło i zaskakiwało. I choć w Polsce wciąż jesteśmy dość homogeniczni, a przez ostatnie kilka lat można było zaobserwować polaryzację postaw wobec mniejszości, to w dyskursie medialnym, którego dużą część stanowią obecnie oddolnie produkowane treści w mediach społecznościowych, można zaobserwować zmianę jakościową. Na Instagramie czy TikToku jest wiele kont prowadzonych przez osoby neuroatypowe, nieheteronormatywne lub z niepełnosprawnościami, które dzielą się z innymi swoim doświadczeniem i oswajają obserwujących ze złożonością świata. O różnorodności należy bowiem rozmawiać i ją pokazywać. Nawet jeśli nie wszystkim się to podoba
Realizacja wystawy DYWERS nie byłaby możliwa bez wsparcia instytucji, które wsparły projekt poprzez udostępnienie wnętrz na potrzeby sesji fotograficznych: Muzeum Kinematografii w Łodzi, łódzkiej Fabryce Sztuki oraz Palmiarni ogrodu botanicznego w Łodzi.
O PROJEKCIE
Celem projektu DYWERS (opieka merytoryczna: prof. Inga Kuźma / Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ) jest zwiększenie świadomości na temat różnorodności społecznej. Projekt wpisuje się w Strategię Uniwersytetu Łódzkiego na lata 2021-2030, w której czytamy m.in., że: „Siłą Uniwersytetu Łódzkiego jest różnorodność, a fundamenty naszych działań to szacunek i zrozumienie dla odmiennych opinii i postaw, a także otwartość kulturowa i światopoglądowa tolerancja”.
Całość przewidzianego na czerwiec 2024 roku projektu DYWERS składa się z kilku elementów:
- wystawy fotografii portretowych, które ukazują różnorodność społeczną związaną m.in. z neuroatypowością, seksualnością czy niepełnosprawnościami. Zdjęcia wykonał fotograf z Uniwersytetu Łódzkiego dr Bartosz Kałużny z Centrum Komunikacji i PR UŁ (przejdź do portfolio). Kuratorem wystawy jest prof. Marek Domański z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Wystawa pojawi się w harmonogramie Fotofestiwalu 2024 (Program Miasto)
- Żywej Biblioteki, czyli wydarzenia antydyskryminacyjnego, podczas którego odwiedzający mogą osobiście porozmawiać z osobami, które wpisują się w liczne odmiany różnorodności i w związku z tym mają rozmaite doświadczenia społeczne (22 czerwca 2024 r., godz. 11.00-17.00 w Pałacu Biedermanna), szczegóły wydarzenia można znaleźć w aktualności (przejdź do aktualności)
- warsztatów nt. różnorodności, które poprowadzi dr Agata Rudnicka-Reichel (24 czerwca 2024 r.,godz. 18.00 Galeria Wozownia przy Pałacu Biedermanna), przejdź do aktualności, przejdź do wydarzenia na FB, formularz zgłoszeniowy
- projekcji filmowych organizowanych podczas 17. Letniego Festiwalu Filmowego TME Polówka w ramach seksji DYWERS w Pałacu Biedermanna.
W ostatnich kilku latach w debacie publicznej pojawiło się przyzwolenie na stwierdzenia, które oddalały nas od celu deklarowanego w „Odzie do radości” – „wszyscy ludzie będą braćmi”. A może braćmi i siostrami? Lub po prostu ludźmi pełnymi życzliwości i zrozumienia.
Jesteśmy świadomi, jak złożona i zdywersyfikowana jest rzeczywistość społeczna, lecz nasza gotowość do akceptacji nieheteronormatywności, niepełnosprawności lub inności w ogóle wymaga wzmocnienia.
To wyzwanie zostało podjęte przez Bartosza Kałużnego, który realizując projekt DYWERS, postanowił zwrócić naszą uwagę na zagadnienia związane z neuroatypowością, tożsamością płciową, seksualnością czy etnicznością. W tym celu zrezygnował z przywileju, jaki ma każdy artysta, kształtujący swoje dzieło bez ograniczeń.
Fotografowane osoby same zgłosiły się do projektu, uzyskując wpływ na miejsce i sposób fotografowania oraz na użyte środki wyrazu. Fotograf i pozujące do zdjęć osoby ukształtowały formę komunikatów wizualnych na drodze negocjacji. Współuczestnictwo w procesie tworzenia zapewniło osobom przed obiektywem komfort i sprawczość, a także wzbogaciło cały projekt, urozmaicając go na wielu płaszczyznach.
Z utrzymanych w konwencji fotografii inscenizowanej kadrów emanuje różnorodność, dzięki czemu oddają one fascynującą złożoność świata. Autor stwierdza: „o różnorodności należy rozmawiać i ją pokazywać.”
Wykonane w ramach projektu DYWERS fotografie są nie tylko efektem złożonego procesu twórczego i źródłem estetycznej satysfakcji, ale przede wszystkim inspiracją do dyskusji i zmiany zbyt pochopnych sądów i ocen, jakie zdarza nam się kierować pod adresem innych.