DYSTANS NIEOGRANICZONY. EKSPERYMENTALNE RADIO ARTYSTYCZNE
Artystyczne audycje radia eksperymentalnego niezwykle skutecznie wymykają się podziałom, klasyfikacjom i strukturom. Są wyzwaniem zarówno dla słuchaczy, jak i radioznawców. Amerykański artysta i twórca programów radiowych Gregory Whitehead powiedział, że „w przestrzeni radiowej pytanie o to, co jest prawdziwe, uderza w ucho z taką samą wytrwałością jak nonsens, który pojawia się jako odpowiedź”.
W tym projekcie z takim samym uporem pytać będziemy, czym jest współczesne radio eksperymentalne? Czy mamy na nie wystarczającą przestrzeń w pejzażu form medialnych? Jak zbudowane jest eksperymentalne dzieło sztuki? Prawda i fikcja, dokument i fabuła to opozycje, które wzajemnie się dynamizują i współtworzą audialne przestrzenie.
– wyjaśnia badaczka z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ dr Natalia Kowalska-Elkader.
„Dystans nieograniczony” to eksperymentalne słuchowisko, które w kolażowej i poetyckiej formie opowiada o sobie samym i poszukuje odpowiedzi na pytanie czym właściwie jest? Czy nadal można mówić o tym, że jest radiowe, skoro zazwyczaj funkcjonuje w obiegu globalnej sieci licznych oddolnych community radio, a nie na falach klasycznego eteru?
– stwierdza artystka Justyna Banaszczyk aka FOQL.
WSPÓŁPRACA ARTYSTKI Z BADACZKĄ
Art and science zestawia ze sztuką naukę, dając tym samym zupełnie nową perspektywę dla działań radia eksperymentalnego. Każdy eksperyment jest reprezentacją twórczego poszukiwania i pytaniem o kondycję sztuki radiowej. Niczym nieograniczone działania twórcze poszerzają granice sztuki radiowej, co samo w sobie jest jej nadrzędnym celem. Badanie sztuki jest zawsze wtórne w stosunku do samego dzieła sztuki. Tym razem zależność ta została odwrócona, to analiza à rebours.
Opracowany przez artystkę i badaczkę projekt dźwiękowy bezpośrednio nawiązuje do tradycji eksperymentalnej radiofonii, a w szczególności polskiej eksperymentalnej radiofonii. Powstały z inicjatywy Uniwersytetu Łódzkiego projekt jest kolejnym przedsięwzięciem realizowane w obszarze art&science.
Obraz Dariusza Pietraszewskiego, z którym FOQL współpracuje artystycznie
Natalia Kowalska-Elkader to radioznawczyni, której badania koncentrują się na sztuce radiowej, a w szczególności na jej eksperymentalnej formie. Publikowała artykuły dotyczące feature i jej odmian gatunkowych, eksperymentu w ujęciu genologicznym, słuchowisk eksperymentalnych.
Tekst dotyczący grantu naukowego realizowanego przez Natalię Kowalską-Elkader
Justyna Banaszczyk aka FOQL działa w obrębie eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Włącza do swojej twórczości elementy IDM-u i industrialu, jednocześnie wciąż otwierając się na eksperymenty rytmiczne i brzmieniowe.
Pracując nad „Dystansem nieograniczonym”, weszła w dialog z badaniami na temat form radia artystycznego, zarówno na poziomie konceptualnym jak i estetycznym. eksplorując formalne oraz ideowe problemy eksperymentalnej radiofonii, tak w ujęciu historycznym jak i zupełnie współczesnym.
Z twórczością FOQL można się zapoznać tutaj: Soundsfoolish, SHAPE 2020, Radio Teatr 2022 (Radio Kapitał)
FOQL w studiu nagraniowym Mediateki MEMO (fot. Maciej Andrzejewski)
KILKA SŁÓW O SŁUCHOWISKU
Pierwsza publiczna prezentacja słuchowiska odbędzie się 14 kwietnia o godz. 18.00 w patio Mediateki MeMo. Słuchowisko trwa 20 minut.
Odnajduje w tej formie przestrzeń wolnej, niekonwencjonalnej ekspresji, która funkcjonuje w polu czystej wyobraźni poprzez swoją niematerialność. W słuchowisku usłyszeć można liczne cytaty zarówno teoretyków, ludzi radia, jak i samych dzieł radiowych, które splecione w całość stają się swego rodzaju manifestem współczesnego słuchowiska, jako przestrzeni swobodnej eksperymentacji poza klasycznymi gatunkami takimi jak radiowy teatr.
– tłumaczy FOQL.
Po premierze w sali muzycznej „dysonans” zostanie zaaranżowane stanowisko do odsłuchu „Dystansu nieograniczonego”, gdzie w kameralnej atmosferze będzie można wysłuchać go wielokrotnie. Ponadto słuchowisko na miesiąc zostanie umieszczone w zasobach Mediateki i można będzie wysłuchać go również w innych przestrzeniach MeMo dzięki aplikacji listen everywhere. Po zakończeniu projektu „Dystans nieograniczony” trafi do zasobów Uniwersytetu Łódzkiego i Radia Kapitał.
DYSKUSJA NA TEMAT EKSPERYMENTU
Po premierowym odsłuchu z udziałem publiczności zapraszamy na rozmowę, podczas której postaramy się opowiedzieć o tym, czego właściwie wysłuchaliśmy. Zastanowić się, czym jest eksperyment w radiu i kto go w ogóle potrzebuje? Czym jest sztuka radiowa i co w jej ramach właściwie można badać?
BIOGRAMY ROZMÓWCÓW
Radioznawczyni, jej badania koncentrują się na sztuce radiowej, szczególnie interesuje się jej eksperymentalną formą. Publikowała artykuły dotyczące features i jego odmian gatunkowych, eksperymentu w ujęciu genologicznym, słuchowisk eksperymentalnych. Autorka dwóch książek „Forma i treść. Polski i zagraniczny reportaż radiowy oraz jego odmiany gatunkowe” (Łódź 2019) i „Historie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznego” (Łódź 2020). Wyniki swoich badań prezentowała na konferencjach w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Macedonii, Danii. W 2022 roku w ramach stażu naukowego współpracowała z Creative Research into Sound Arts Practice na University of the Arts w Londynie.
Justyna Banaszczyk aka FOQL działa w obrębie eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Włącza do swojej twórczości elementy IDM-u i industrialu, jednocześnie wciąż otwierając się na eksperymenty rytmiczne i brzmieniowe.
FOQL współtworzyla grupę̨ Oramics (2017–2019), która za cel obrała promowanie równości i działalność́ edukacyjną na scenie elektronicznej i klubowej. Jednym z największych sukcesów kolektywu było wydanie charytatywnej składanki „Total Solidarity”, która trafiła do mediów na całym świecie. Jest też współzałożycielką Radia Kapitał, współprowadzi wytwórnię̨ Pointless Geometry, która wydaje eksperymentalną muzykę̨ elektroniczną z Europy Środkowej i Wschodniej. Artystka SHAPE Platform 2020 – międzynarodowej instytucji promującej wybranych artystów z Europy.
Jej najnowszy album „Wehikuł” ukazał się w 2022 roku nakładem MAL Recordings / Boomkat i zdobył uznanie międzynarodowej prasy (The Wire Magazine, International Orange czy Resident Advisor). Został uznany za jeden z najlepszych albumów 2022 roku przez brytyjski DJ Mag.
To album o tożsamości i braku tożsamości. O mieście intensywnym i trudnym do zdefiniowania, trochę jak ta muzyka
mówi FOQL o najnowszym albumie w rozmowie dla Krytyki Politycznej.
Choć związana ze środowiskiem warszawskiej Eufemii, kompozytorka i producentka ledwie kilka lat temu wróciła bowiem do swojej małej ojczyzny i choć wspomniany album widzi bardziej w kategoriach nośnika własnych emocji niż otoczenia, to jedno z drugim splata się zwykle w sposób niemożliwy do jednoznacznego rozdzielenia
pisze Filip Kalinowski / radiomeister.
Kierownik Działu Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator projektów m.in.: „Long Gone Susan Philipsz", „Poszliśmy do Croatan” (z Robertem Rumasem), „Melancholia sprzeciwu” (z Agnieszką Pinderą), „Spojrzenia 2011”, „Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984” ( z Davidem Crowleyem), „Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994" (wraz z Davidem Crowleyem), „Muzeum rytmu" (z Natashą Ginwalą), „Through The Soundproof Curtain: The Polish Radio Experimental" (z Michałem Mendykiem) oraz „Praca, praca, praca (praca). Céline Condorelli i Wendelien van Oldenborgh" (z Joanną Sokołowską). Kurator pawilonu polskiego na 55 Biennale Sztuki w Wenecji. Zwycięzca (z Agnieszką Pinderą) konkursu im. Igora Zabla w 2011. Członek Grupy Budapeszt. Przygotowuje do druku książkę zatytułowaną „Twilight of the Magicians" (2023, Spector Books).
Badaczka, doktorantka, absolwentka historii sztuki (Uniwersytet Łódzki), dziennikarstwa i komunikacji społecznej (UŁ) oraz Szkoły Aktorskiej SPOT w Krakowie. Zawodowo związana była z Polskim Radiem w Łodzi i Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Obecnie pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi.
fot. Julia Kostarska-Talaga
PARTNERZY PROJEKTU
- Mediateka MeMo | Biblioteka Miejska w Łodzi
- Radio Kapitał