Andrzej Wajda należy do grona najwybitniejszych twórców kultury polskiej XX wieku. Jego filmy współbrzmią najszacowniejszymi tradycjami naszej sztuki i naszej historii. Działania twórcze Andrzeja Wajdy - artysty kina i teatru prawie zawsze pozostają w bezpośredniej relacji ze sztuką literacką, a jednocześnie tworzą kanon najwybitniejszych osiągnięć sztuki filmowej i teatralnej, widziany nie tylko w perspektywie narodowej ale i światowej. Dowodem pozostają uzyskane przez Andrzeja Wajdę nagrody na najpoważniejszych festiwalach filmowych, nominacje do Oscara („Ziemia obiecana” i „Panny z Wilka”) i wreszcie przyznanie mu w 2000 roku tej nagrody za całokształt twórczości. 

Andrzej Wajda jest laureatem innych wielu prestiżowych nagród krajowych i zagranicznych (Włochy, Francja, Austria, Grecja, Japonia) uzyskiwanych przede wszystkim za wkład w dzieje światowego filmu. 

Andrzej Wajda jest doktorem honoris causa American University w Waszyngtonie (1981), Uniwersytetu w Bolonii (1988) i Lyonie (1995), Uniwersytetu Jagiellońskiego (1985) oraz Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej (2000). W przekonaniu zespołu pracowników Katedry Teorii Literatury, Teatru i Filmu UŁ jest godnym kandydatem dla nadania tego tytułu także w Uniwersytecie Łódzkim, w którym filmoznawstwo i teatrologia są zarówno kierunkami badań naukowych, jak i samych studiów. Profesor Henryk Kluba w ocenie dorobku twórczego Andrzeja Wajdy napisał: Jego twórcze dylematy „Wokół twórczości reżysera Popiołu i diamentu wszystkie godne uwagi punkty widzenia zostały "zajęte". Możliwe oceny i ich odcienie dobitnie wyrażone. Uznanie i podziw dla jego artystycznej miary raz na zawsze sprawiedliwie zadekretowane. Jeśli tak jest - a tak jest na pewno - to niełatwo zapisywać "sprawę Wajdy" na kolejnych kartkach papieru. Niełatwo, bo powtórzy się wcześniej odrobione lekcje. Można też pobłądzić, szukając dla obrazów tego reżysera nowych statusów, kontekstów, powiązań myślowych, imponderabiliów... A już najłatwiej przedłużyć apologetyczne zachwyty”.