Organizacja pracy:
- Świadczenie pracy przez pracowników naukowych, dydaktycznych, naukowo-technicznych odbywa się w UŁ w trybie mieszanym, tj. stacjonarnie w miejscu wykonywania pracy z zachowaniem rygorów sanitarnych i zasad dystansu społecznego oraz zdalnie – w innych miejscach za pomocą dostępnych narzędzi komunikacji na odległość.
- Za zorganizowanie pracy danej jednostki odpowiada jej kierownik.
- Przy organizacji pracy jednostki w systemie rotacyjnym należy uwzględnić potrzeby pracowników z grupy podwyższonego ryzyka (min. pracownicy 60+ i przewlekle chorzy).
- Polecamy lekturze materiał – Praca zdalna – poradnik
- Kierownik jednostki jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia bezpośredniego przełożonego oraz Działu Spraw Pracowniczych o wystąpieniu okoliczności, które zagrażają ciągłości pracy jednostki.
Organizacja spotkań:
- Zaleca się ograniczenie kontaktów osobistych i organizowanie spotkań za pomocą środków komunikacji na odległość.
- Polecamy instrukcję Tworzenie wideokonferencji za pomocą aplikacji Microsoft Teams.
- W przypadku konieczności organizacji spotkań w budynkach UŁ uczestnicy spotkania zobowiązani są do ścisłego przestrzegania zasad reżimu sanitarnego w tym: posiadania maseczek/przyłbic, dezynfekcji rąk oraz zachowania zalecanego dystansu społecznego.
- Organizator spotkania sporządza imienną listę osób uczestniczących w spotkaniu i przekazuje ją do administratora obiektu.
Obieg dokumentów i korespondencji:
- Zaleca się ograniczenie do minimum bezpośrednich kontaktów pracowników w pracy i korzystanie z elektronicznych form komunikacji – służbowej poczty pracowniczej, portalu pracowniczego, usług dostępnych w pakiecie Microsoft Office 365 i innych wykorzystywanych w UŁ systemów informatycznych.
- Korespondencję wewnętrzną w UŁ należy prowadzić tylko w wersji elektronicznej, z wyłączeniem dokumentów wymaganych w wersji papierowej. o których mowa w § 3 ust. 7 pkt 2 i 3 zarządzenia nr 158 Rektora UŁ z dnia 20.08.2020 r. w sprawie obiegu dokumentów i zasad postępowania z dowodami księgowymi UŁ. W przypadku, gdy konieczne jest przekazanie dokumentów w formie papierowej, należy zorganizować to tak, aby – w miarę możliwości – przekazywać je łącznie, w celu jak najrzadszego kontaktu pomiędzy pracownikami.
- W przypadku przesyłania w ramach korespondencji elektronicznej plików zawierających dane osobowe, dostęp do nich należy zabezpieczyć hasłem. Hasło pozwalające na dostęp do pliku lub archiwum należy przekazać osobnym kanałem komunikacji.
- Dokumentów (przesyłek) wpływających do Uniwersytetu nie przekazuje się bezpośrednio adresatowi, lecz pozostawia w wyznaczonym miejscu na co najmniej 24 godziny. W razie konieczności natychmiastowego przekazania, należy odkazić je płynem dezynfekującym.
W budynkach Uniwersytetu mogą przebywać tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję górnych dróg oddechowych oraz osoby, które nie miały kontaktu z przebywającymi na kwarantannie lub w izolacji.
Każdy pracownik lub interesant zobowiązany jest do śledzenia na bieżąco informacji podawanych przez władze Uniwersytetu, władze państwowe i służby sanitarne, dotyczące zasad postępowania w związku z zagrożeniem epidemicznym.
W budynkach należy przestrzegać poniższych zasad bezpieczeństwa:
- zasłanianie nosa i ust maseczką (chirurgiczną lub materiałową) podczas przemieszczania się w budynku lub pomiędzy budynkami;
- regularne mycie (dezynfekowanie) rąk, w szczególności podczas wejścia do budynku;
- zachowanie bezpiecznej, co najmniej 1,5-metrowej odległości od rozmówcy;
- ograniczenie do niezbędnego minimum bezpośredniego kontaktu z innymi użytkownikami obiektu;
- ograniczenie korzystania z wind;
- częste wietrzenie pomieszczeń;
- regularne mycie lub dezynfekowanie powierzchni i przedmiotów często dotykanych;
- wyłączenie z użycia klimatyzatorów przenośnych i systemu klimatyzacji oraz suszarek do rąk (o ile system klimatyzacji nie jest niezbędny w budynkach, w których prowadzone są prace laboratoryjne, lub nie jest używany do ogrzewania budynku);
- „pomieszczenie izolacji” (przeznaczone dla osób z objawami zakażenia wirusem SARS-COV-2).
- dokonanie samooceny stanu zdrowia przed przyjściem do budynku Uniwersytetu;
- zachowanie bezpiecznej, co najmniej 1,5-metrowej odległości od drugiej osoby;
- ograniczenie do niezbędnego minimum bezpośredniego kontaktu z innymi osobami;
- dezynfekowanie rąk (zwłaszcza przy wejściu do budynku i przy jego opuszczaniu) przy wykorzystaniu aplikatorów płynów dezynfekujących, zlokalizowanych przy drzwiach wejściowych);
- regularne mycie rąk;
- ograniczanie korzystania z wind;
- częste wietrzenie pomieszczeń;
- częste dezynfekowanie powierzchni (zwłaszcza wspólnych) oraz sanitariatów;
- wyłączanie z użycia klimatyzatory przenośne i systemy klimatyzacji oraz suszarki do rąk (o ile system klimatyzacji nie jest niezbędny w budynkach, w których prowadzone są prace laboratoryjne);
- wyrzucanie zużytych środków ochrony indywidualnej (maseczek i rękawiczek) do oznaczonych pojemników;
- stosowanie rękawiczek przez pracowników wykonujących operacje z dokumentami, przesyłkami;
- dezynfekowanie przedmiotów, których w krótkim czasie dotykały inne osoby;
- wyznaczenie w każdym budynku „pomieszczenia izolacji”;
- wyznaczenie granica stref bezpiecznych dla interesantów, zwłaszcza w punktach przyjęć;
- wyznaczenie oddzielnego wejścia do budynku dla pracowników oraz oddzielnego dla interesantów.
Szczególne zasady bezpieczeństwa pracy w trybie stacjonarnym:
- Pracownicy wchodzący do budynku UŁ zobowiązani są do dezynfekcji dłoni.
- W budynkach UŁ obowiązuje nakaz zakrywania nosa i ust, za wyjątkiem sytuacji, gdy pracownik świadczy pracę w pokoju sam.
- Odległość pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy nie może być mniejsza niż 1,5 m. W przypadku, gdy jest to niemożliwe wprowadzony zostaje rotacyjny system pracy lub stosowane są ekrany/przesłony ochronne.
- Osoby świadczące pracę w obiektach UŁ mają zapewniony stały dostęp do środków higieny osobistej oraz środków dezynfekujących.
- Kierownicy jednostek zobowiązani są do propagowania dobrych praktyk sanitarnych oraz egzekwowania obowiązującego reżimu sanitarnego.
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego
- Zasady korzystania z usług Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego zostały uregulowane w Komunikacie Nr 18 Dyrektora Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 30.10.2021 r. zgodnie z zasadami reżimu obowiązującymi dla tego typu obiektu.
Zmiany w zasadach funkcjonowania budynków:
- CWFiS ul. Styrska 24/26 – nie prowadzi zajęć komercyjnych oraz dla studentów/doktorantów (do odwołania)
- CSK ul. Rogowska 26 i 35 – działalność noclegowa/usługowa prowadzona jest w reżimie obowiązującym dla tego typu obiektów
- Kwestia wyjazdów zagranicznych została uregulowana w Zarządzeniu nr 167 Rektora UŁ z dnia 8.09.2020 r. (ze zm.) w sprawie zagranicznych wyjazdów studentów, doktorantów i pracowników UŁ oraz przyjazdów osób z zagranicy w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa (SARS-CoV-2).
- Podejmując decyzje o wyjeździe, należy uwzględniać obowiązujące przepisy prawa oraz zalecenia Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego i innych uprawnionych organów, tak aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2.
Środki ochronne i organizacyjne
Zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia wszystkich pracowników i uczestników studiów jest najważniejsze. Środki ochronne są stosowane w trakcie przebywania w budynkach uczelni i obejmują:
- obowiązek zakrywania ust i nosa;
- przestrzenie zapewniające zachowanie zalecanego przez rząd dystansu społecznego;
- ekrany ochronne w obszarach, w których zachowanie dystansu społecznego jest trudniejsze do utrzymania;
- środki do mycia i dezynfekcji rąk (mydło w płynie w sanitariatach oraz dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk przy wejściu do budynków i na ich terenie);
- programy regularnego czyszczenia i dezynfekcji: pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne i badawcze, pomieszczeń administracyjnych, powierzchni ogólnodostępnych (np. korytarzy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, wind, powierzchni wspólnych typu klamki, włączniki;
- odpowiednią wentylację pomieszczeń;
- pomieszczenia do izolacji (jedno w każdym obiekcie);
- wdrożenie wyraźnego oznakowania budynków/pomieszczeń/powierzchni (przykładowe projekty stosowane na Uniwersytecie Łódzkim znajdziesz w plikach załączonych poniżej);
- wdrożenie wsparcia psychologicznego.
Pliki do pobrania
Informacja ZUS dotycząca świadczeń z powodu kwarantanny lub izolacji oraz zasiłku opiekuńczego
Dokumenty zamieszczone na stronie internetowej ZUS dotyczące oświadczeń o: sprawowaniu opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny; odbywaniu kwarantanny przez domownika; odbyciu kwarantanny domowej przez pracownika (do złożenia w zakładzie pracy).
Dokumenty do pobrania:
- OŚWIADCZENIE o sprawowaniu opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, poddanych obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych w celu uzyskania zasiłku opiekuńczego
- OŚWIADCZENIE o odbywaniu kwarantanny przez osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo domowe lub zamieszkuje z osobą, u której stwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, w celu uzyskania zasiłku chorobowego
- OŚWIADCZENIE o odbyciu obowiązkowej kwarantanny/izolacji domowej do złożenia w zakładzie pracy
Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie pozyskiwać dane o osobach, które obywają kwarantannę lub przebywają w izolacji domowej. ZUS będzie udostępniał te informacje płatnikom składek. Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych i opiekuńczych. Osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą już dostarczać decyzji sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej.
Osoby skierowane przez jednostkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Dotyczy to osób objętych ubezpieczeniem chorobowym, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.
Podstawą do wypłaty zasiłku opiekuńczego, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2, 2a i 3 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 870), jest złożone przez ubezpieczonego oświadczenie o konieczności opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, o których mowa w tych przepisach, poddanych obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych. Oświadczenie obejmuje dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, oraz podpis ubezpieczonego. Pracodawca albo podmiot obowiązany, o którym mowa w ust. 3, może wystąpić do organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniu.
Ważne! Już teraz osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą dostarczać decyzji sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Pracownicy powinni jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.
Przypominamy też, że aby otrzymać zasiłek z ZUS, trzeba złożyć odpowiedni wniosek bezpośrednio do Zakładu lub za pośrednictwem swojego pracodawcy (tak samo jak po otrzymaniu zwolnienia lekarskiego).
Procedury dotyczące kwarantanny oraz wynagrodzenia chorobowego podano w Zasadach obowiązujących na terenie RP w związku z pandemią COVID-19.
Informacja dotycząca świadczeń opiekuńczych
Od 9 do 29 listopada 2020 r. ponownie przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla osób sprawujących opiekę:
- nad dziećmi do lat 8
- dziećmi niepełnosprawnymi
Poniżej zamieszczamy niezbędne informacje i dokumenty: