KTO MOŻE ZOSTAĆ PROMOTOREM
Promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, której dyscyplina zadeklarowana w oświadczeniu o reprezentowanej dziedzinie nauki i dyscyplinie naukowej jest zgodna z dyscypliną rozprawy realizowanej przez doktoranta oraz posiadająca aktualny dorobek naukowy opublikowany w okresie ostatnich 5 lat lub co najmniej pięcioletnie doświadczenie w prowadzeniu działalności badawczo - rozwojowej.
Promotorem albo promotorami mogą być także osoby, które nie posiadają stopnia doktora habilitowanego lub tytułu profesora oraz są pracownikami zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli komisja ds. stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne i nauki chemiczne w UŁ, Rada Naukowa CBMM PAN w dyscyplinie nauki chemiczne, Rada Naukowa IBM PAN w dyscyplinie nauki medyczne, Rada Naukowa ERCE PAN w dyscyplinie nauki biologiczne uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.
Promotorem nie może zostać osoba, która w okresie ostatnich 5 lat:
- była promotorem co najmniej 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej lub
- sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji lub
- dwukrotnie zrezygnowała z funkcji promotora w Szkole;
- dwukrotnie uzyskała negatywną ocenę opieki naukowej, dokonaną przez komisję ewaluacyjną w trakcie oceny śródokresowej doktoranta
KTO POWOŁUJE PROMOTORA / DRUGIEGO PROMOTORA / PROMOTORA POMOCNICZEGO
Promotora / drugiego promotora / promotora pomocniczego wyznacza Dyrektor, po zaopiniowaniu Rady Szkoły.
Wyznaczenie promotora następuje w ciągu 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia przez doktoranta.
Wyznaczenie promotora pomocniczego następuje w ciągu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia przez doktoranta.
JAKIE SĄ OBOWIĄZKI
Do obowiązków promotora należą w szczególności:
1) opracowanie z doktorantem IPB;
2) wspieranie doktoranta w samodzielnej pracy badawczej;
3) zabezpieczenie finansowania badań lub wspieranie doktoranta w pozyskiwaniu środków finansowych na ich realizację;
4) udzielanie doktorantowi niezbędnej pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy naukowej;
5) pomoc w organizacji warsztatu badawczego;
6) udzielanie wskazówek metodycznych i pomoc w zdobywaniu doświadczeń dydaktycznych;
7) dokonywanie corocznej oceny rozwoju naukowego doktoranta, w postaci pisemnej opinii, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 3 Regulaminu odnoszącej się do stopnia realizacji IPB oraz zakresu i stopnia osiąganych efektów uczenia się zakładanych w IPB;
8) przypisanie efektów uczenia się do każdego elementu podlegającego ocenie w arkuszu oceny doktoranta, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 Regulaminu;
9) wybór i przedstawianie do zatwierdzenia Dyrektorowi przedmiotów objętych IOK;
10) opiniowanie wszelkich wniosków doktoranta dotyczących przebiegu kształcenia;
11) opiniowanie wniosku doktoranta o przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej;
12) wnioskowanie do Dyrektora o skreślenie z listy doktorantów w przypadkach, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 1 i 2 Regulaminu; wniosek wymaga uzasadnienia
Promotor jest zobowiązany do zapewnienia wysokiej jakości współpracy z doktorantem, obejmującej możliwość rozwoju naukowego doktoranta, funkcjonowanie w społeczności akademickiej i środowisku naukowym, dbanie o przestrzeganie wysokich standardów komunikacji i norm etycznych.
Do obowiązków promotora pomocniczego należą w szczególności:
1) pomoc w procesie planowania badań, ich realizacji i analizy wyników w czasie przygotowywania rozprawy doktorskiej;
2) opiniowanie IPB;
3) udzielanie doktorantowi niezbędnej pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy naukowej.
RODZAJE REKRUTACJI
1. Przyjęcie do SD BioMedChem kandydata – cudzoziemca poza konkursem rekrutacyjnym może nastąpić decyzją Rektora UŁ w sytuacji, gdy kandydat jest już doktorantem lub pomyślnie przeszedł procedurę rekrutacji do szkoły doktorskiej bądź na studia doktoranckie w uczelni zagranicznej i będzie kształcić się w ramach umowy typu cotutelle, oraz uzyska rekomendację Dyrektora SD BioMedChem. Kandydat taki zobowiązany jest dostarczyć Dyrektorowi SD BioMedChem podanie o przyjęcie do SD BioMedChem (zgodne z załącznikiem nr 1 do Zasad rekrutacji) wraz z następującymi załącznikami:
- oświadczeniem pracownika naukowego zatrudnionego w UŁ o gotowości podjęcia się promotorstwa,
- rekomendacją promotora lub osoby, która wyraziła zgodę na pełnienie funkcji promotora w uczelni zagranicznej,
- projektem umowy typu cotutelle (w brzmieniu ustalonym z władzami UŁ oraz z władzami uczelni zagranicznej), na podstawie której będzie kształcić się kandydat,
- wystawionym przez uczelnię zagraniczną dokumentem potwierdzającym, że kandydat jest doktorantem tej uczelni lub pomyślnie przeszedł proces rekrutacji, oraz że uczelnia zgadza się na kształcenie doktoranta w ramach umowy typu cotutelle (zgodnej z załączonym projektem), która zostanie podpisana z UŁ,
- pozostałymi dokumentami przewidzianymi dla procesu rekrutacji, o których mowa w § 8 Zasad rekrutacji.
2. Dyrektor SD BioMedChem podejmuje decyzję w sprawie rekomendacji danej kandydatury po konsultacji ze specjalistami reprezentującymi dyscyplinę lub dyscypliny, w których kandydat zamierza pisać pracę doktorską, wchodzącymi w skład Rady Szkoły.
ETAPY OBJĘCIA PROMOTORSTWA
Złożenie w Sekretariacie Szkoły Doktorskiej załącznika nr 1 do zarządzenia nr 109 Rektora UŁ z dnia 16.05.2022 r. - Zgoda na wpisanie na listę kandydatów na promotorów i na udostępnienie informacji.
Zapoznanie się z terminarzem rekrutacji i zasadami rekrutacji.
Pliki do pobrania
Złożenie w Sekretariacie Szkoły Doktorskiej oświadczenia - załącznika nr 2 do zarządzenia nr 109 Rektora UŁ z dnia 16.05.2022 r. - Zgoda na pełnienie funkcji promotora / drugiego promotora / promotora pomocniczego.
Złożenie w Sekretariacie Szkoły Doktorskiej załącznika nr 4 do zarządzenia nr 109 Rektora UŁ z dnia 16.05.2022 r. - Oświadczenie promotora w sprawie spełnienia warunków.
Oczekiwanie na decyzję Dyrektora Szkoły.