UŁ współredaguje pismo kulturalne

"Kalejdoskop Kultury" to czasopismo kulturalno-naukowe, które powstało z inicjatywy i w partnerstwie Szkoły Filmowej w Łodzi, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, afiliowanego przy miesięczniku kulturalnym "Kalejdoskop", którego wydawcą jest Łódzki Dom Kultury. Zapraszamy do nadsyłania propozycji artykułów do pierwszego numeru czasopisma. Termin przyjmowania abstraktów to 15.06.2020, kalejdoskop.kultury.red@gmail.com.

 

- Pismo jest półrocznikiem ogólnopolskim - pierwszym od wielu lat i pierwszym tego typu w Łodzi - którego wersją referencyjną będzie wydanie internetowe. Za punkt wyjścia do bardziej zróżnicowanego i pełniejszego myślenia o miejscu i znaczeniu polskiej kultury przyjmuje specyficznie rozumianą peryferyjność i regionalność. Ta perspektywa oferuje alternatywny do centralistycznego ogląd kultury i alternatywne hierarchie funkcjonujące w jej obrębie, a naszym założeniem jest, by przenikała ona artykuły publikowane w każdym z numerów, pomyślanych w dużej mierze monograficznie - mówi Łukasz Kaczyński, redaktor naczelny miesięcznika "Kalejdoskop. Magazynu kulturalnego Łodzi i województwa łódzkiego".

Publikowane będą zarówno dłuższe artykuły o charakterze naukowym, teoretycznym, analitycznym - w każdym numerze zajmować będą one ok. 50% objętości pisma, jak również teksty o charakterze krytycznym, np. recenzje wartościowych książek, wystaw, dzieł audiowizualnych i plastycznych.

Temat pierwszego numeru - "Przystanek pandemia" - poświęcony będzie z jednej strony refleksji nad wpływem pandemii koronawirusa na kulturę i reakcjom sztuki na zarazę, z drugiej strony potencjalnemu impulsowi do krytycznego namysłu nad zastanymi warunkami funkcjonowania kultury i możliwościom wprowadzenia pozytywnych zmian w tym obszarze, dotąd uznawanych za nierealne.

Poniżej prezentujemy najciekawsze, zdaniem redakcji problemy, zagadnienia i pola, ale jesteśmy otwarci także na artykuły podejmujące inne tematy:

- doświadczane i potencjalne zmiany w organizacji życia artystycznego;

- sytuacja bytowa artystów przed, w trakcie i po pandemii;

- nowe praktyki i nowe obiegi artystyczne;

- nowe zjawiska artystyczne będące częścią sztuki Internetu;

- wpływ wymuszonej obecności w przestrzeni wirtualnej na odbiór i "życie" dzieł sztuki;

- konsekwencje funkcjonowania kultury w sieci: zmiana ekonomicznej sytuacji instytucji artystycznych i idei kultury dostępnej - możliwe przewartościowania i zagrożenia;

- projektowanie związków między technologią, sztuką i naukami humanistycznymi;

- reakcje przyrody (także miejskiej) na wymuszoną kwarantannę;

- matryce kulturowe związane z "zarazą", które uruchomiła pandemia;

- polityki miejskie wobec pandemii;

- dzienniki "czasu korony" i inne praktyki narracyjne;

Objętość artykułu naukowego wynosi między 20 a 40 tys. znaków. W sprawie publikacji i honorarium redakcja skontaktuje się autorami wybranych abstraktów.

Termin przyjmowania abstraktów - 15.06.2020

Odpowiedź redakcji: 22.06.2020

Termin przesyłania gotowych artykułów: 31.07.2020

mail: kalejdoskop.kultury.red@gmail.com


Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Materiał: "Kalejdoskop. Magazynu kulturalnego Łodzi i województwa łódzkiego"

Redakcja: Centrum Promocji UŁ