Pozycja zawiera najnowsze wyniki badań w dziedzinie nauczania fonetyki i wymowy języka angielskiego oraz wskazówki dotyczące sposobów ich praktycznego przełożenia na pracę z uczniem w celu osiągnięcia większej efektywności.
Można w niej znaleźć odpowiedzi na pytania i wątpliwości nurtujące nauczycieli w ich pracy takie jak:
- Na które aspekty wymowy zwracać szczególną uwagę i jak ich uczyć?
- W jaki sposób oceniać wymowę, jak formułować informację zwrotną, jak poprawiać błędy?
- Jak włączać nauczanie wymowy do ogólnego kursu języka angielskiego?
- Jakie materiały dodatkowe wspierają proces nauczania wymowy i gdzie ich szukać?
- Jakie są strategie uczenia się wymowy i jak ich uczyć?
- Jakie przekonania nauczycieli i uczniów, różnice indywidualne, podejścia do kształcenia mogą wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na proces uczenia się?
- Jakie dobre praktyki można bezpośrednio wykorzystać w pracy z uczniami?
Nauczanie wymowy jest często lekceważone i pomijane w szkole i na kursach z wielu powodów, takich jak: brak czasu, niepewność nauczycieli, ich niedostateczne przygotowanie, czy też niejasno określone kryteria oceniania wymowy w sylabusach. Jeśli jest obecne, to ogranicza się zazwyczaj do poprawiania artykulacji poszczególnych dźwięków w sposób reaktywny, a nie systemowy, czyli w momencie pojawienia się problemu. Dlatego myślę, że pozycja ta powinna się znaleźć w bibliotece każdego nauczyciela, edukatora przyszłych nauczycieli, studenta anglistyki oraz naukowca
– mówi dr Anna Jarosz z Wydziału Filologicznego UŁ.
„English Pronunciation Teaching: Theory, Practice and Research Findings” to zbiór osiemnastu rozdziałów pod współredakcją naukowczyni z Zakładu Języka Angielskiego i Językoznawstwa Stosowanego UŁ, napisanych przez wybitnych i światowej sławy naukowców. Upowszechniają one wiedzę na temat teoretycznych modeli kształcenia, eksplorują przekonania zarówno nauczycieli jak i uczniów dotyczące nauczania i uczenia się wymowy. Niosą też rezultaty badań empirycznych w zakresie innowacji dydaktycznych w wielu różnych kontekstach i wśród uczących się języka angielskiego o zróżnicowanym wieku i wykształceniu.
Przedstawione badania są istotne zarówno z teoretycznego i naukowego punktu widzenia, jak i praktycznego dydaktycznego podejścia do uczenia wymowy. Cztery rozdziały są specjalnie dedykowane edukatorom kształcącym nauczycieli fonetyki; zawierają wiele bezcennych wskazówek i rekomendacji dla przygotowania nauczycieli do uczenia wymowy angielskiej.
Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców: badaczy i naukowców zajmujących się wymową, fonetyką i jej nauczaniem, nauczycieli wymowy języka angielskiego, studentów z kierunku specjalności nauczycielskiej, jak również nauczycieli edukatorów kształcących przyszłe pokolenia pedagogów.
Materiał: Multilingual Matters, dr Anna Jarosz
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ