Całość odbyła się w bezpiecznej i interaktywnej formule online.
Prof. Elżbieta Żądzińska wzięła udział w dyskusji panelowej dot. uczelni ery post-COVIDowej. Na wstępie swojego wystąpienia mówiła, że uczelnie wyższe to przede wszystkim działalność badawcza i naukowa, dopiero z tej działalności wynika kształcenie jako dydaktyka.
- Myśląc o kształceniu zdalnym na uczelni wyższej i co nam zostanie po erze COVIDowej, powinniśmy pamiętać o tym, aby zachować ciągłość badań naukowych, które będą podstawą tego kształcenia. Jest to niezbędne, abyśmy byli w stanie uczyć online naszych studentów myślenia, nie tylko odtwarzać wiedzę. To kształcenie będzie odmienne, w zależności od tego, w jakiej dyscyplinie się odbywa - czy w dziedzinach humanistycznych, społecznych, czy w obszarze zajęć eksperymentalnych. Ja sama takie reprezentuję - nauki biologiczne.
Rektor UŁ zaznaczyła, że w tym przypadku bezpośredni kontakt studenta z aparaturą naukową, z laboratorium jest niezbędny. Dodaje -
- To, do czego powinniśmy dążyć, to jest to, co już wypracowaliśmy rzuceni na głęboką wodę na początku pandemii. To narzędzia, mechanizmy, które pozwalają nam prowadzić zajęcia w trybie hybrydowym, umożliwiające zajęcia zdalne, ale także dawać możliwość, przy zachowaniu odpowiedniego reżimu sanitarnego, kontaktu w dziedzinie nauk eksperymentalnych, z realną aparaturą. Sądzę, że przyszłością jest także nagrywanie wykładów i ich odtwarzanie w mniejszych grupach i dyskutowanie. Czy to się przyjmie? Trudno mi powiedzieć, ale mam wrażenie, że w takim kierunku to zmierza.
W panelu "Zarządzanie dorobkiem naukowym - gdzie w strukturach uczelni umiejscowić odpowiedzialność operacyjną?" wypowiedziała się prof. Agnieszka Kurczewska, Prorektor ds. współpracy z otoczeniem:
- Co zrobić, aby usprawnić proces oceny dorobku naukowego na uczelni? Wykorzystać w jak najlepszy sposób dodatkowy rok na ewaluację jakości działalności naukowej, motywować pracowników do systematyczności wprowadzania danych i dbania o szczegóły, korzystać z systemów do zarządzania danymi, prowadzić sprawozdawczość, dbać o jakość danych tak, aby uniknąć błędów pod koniec okresu oceny. Zarządzanie dorobkiem naukowym powinno być długofalowe i nastawione nie tylko na ocenę ewaluacyjną. Dorobek naukowców powinien być wykorzystywany w celu budowania pozycji i prestiżu uczelni, pozyskiwania cenionych naukowców z całego świata i zdobywania nowych projektów badawczych. Ewaluacja nas do tego tylko dopinguje.
Tematyka konferencji LUMEN była ściśle związana z aktualną sytuacją uczelni w Polsce i na świecie. Dyskutowano m.in. o wpływie pandemii koronawirusa na zarządzanie nauką i dydaktyką na uczelniach. Przedstawiono nowo wybranych rektorów i zapytano o ich programy na lata 2020-2024. Tematem rozmów było również to, czy kadra dydaktyczna szkół wyższych posiada kompetencje niezbędne, aby sprostać wyzwaniom pandemii i nauczania zdalnego.
W LUMEN 2020 wzięli udział przedstawiciele organizacji kształtujących prawo o szkolnictwie wyższym tj.MEiN i KRASP, jak i reprezentanci uczelni odpowiedzialnych za zarządzanie na poziomie strategicznym i operacyjnym.
Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.
Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/
Materiał źródłowy: PCG Academia
Foto: PCG Academia
Redakcja: Centrum Promocji UŁ