Transport drogowy wobec katastrof naturalnych na przykładzie powodzi - badania dra Szymona Wiśniewskiego z UŁ

Powodzie są najczęstszymi katastrofami naturalnymi występującymi na świecie, wywołującymi do tego ogromne szkody. Co więcej, ekstremalne zjawiska powodziowe będą występować coraz częściej ze względu na zmiany klimatu i formy użytkowania terenu, również na terenie Polski. Z drugiej strony ostatnie dwie dekady przyniosły w naszym kraju niezwykle dynamiczny wzrost poziomu motoryzacji oraz rozrost i poprawę jakości infrastruktury drogowej. Dr Szymon Wiśniewski z Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego analizuje te zjawiska.

Dr Łukasz Wiśniewski opisuje możliwe procedury zaradcze, które należy wdrożyć przed wystąpieniem powodzi oraz sytuacje kryzysowe zagrażające stabilnemu funkcjonowaniu transportu drogowego, gdy ona już nastąpi. Wskazuje także na obszary w Polsce, gdzie powodzie generują najwyższe szkody.

W wyniku wystąpienia zdarzeń nietypowych (np. powodzi) zarządzanie systemem transportowym jest wyjątkowo utrudnione. Konieczne wtedy staje się szczególnie racjonalne i efektywne dysponowanie infrastrukturą, tak aby w związku z wyłączeniami (np. zalaniem drogi, zalaniem dróg sąsiednich, prewencyjnym zamknięciem drogi) zagrożonych jej odcinków, obniżeniem poziomu dostępności i zmianami w obciążeniu sieci nie wystąpiło wykluczenie transportowe, które zaważyć może na bezpieczeństwie ludności i stanie gospodarki. 

Więcej w artykule PAP.

Dr Szymon Wiśniewski jest autorem monografii naukowej opublikowanej nakładem Wydawnictwa UŁ pt. Dostępność transportowa i obciążenie sieci drogowej w Polsce w świetle zagrożeń powodziowych. Publikacja do pobrania nieodpłatnie.

Materiał: dr Szymon Wiśniewski, Wydział Nauk Geograficznych UŁ; WUŁ.