PROFIL PRACOWNIKA: Michał Pabiś-Orzeszyna
dr Michał Pabiś-Orzeszyna
e-mail: michal.pabis@uni.lodz.pl
www: https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/michal-pabis-orzeszyna
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Dydaktyka (2024/25)
- Polityki mediów: Media a środowisko naturalne
- Strategie badań mediów: Współczesna polska animacja: filmy, ludzie, techniki
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Warsztat filmoznawcy
- Seminarium licencjackie
Publikacje (ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4391-2846https://orcid.org/0000-0003-4391-2846)
- Ostatnia publikacja: Pabiś-Orzeszyna, M. 2024. Polish Perspectives on Netflix COVID Relief Funds. W: V. Mayer, N. Lavie i M. Banks, red., Media Industries in Crisis. What COVID Unmasked. 91–101..
Praca badawcza: obecnie realizowane badania (2023/24)
- Kierownik badań: Bezdroża AI - poradniki przetrwania - Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (2023) (dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych"), kier. Jacek Nagłowski
- Wykonawca: Studia animacji filmowej w Gottwaldovie i Łodzi (1945/47-1990) – porównawcza biografia zbiorowa - CEUS-UNISONO (2021-2023), kier. prof. Pavel Skopal (Uniwersytet Masaryka w Brnie) oraz dr Ewa Ciszewska (Uniwersytet Łódzki)
- Wykonawca: Opracowanie Krajowej Strategii rozwoju szkolnictwa dla przemysłów animacji filmowej i efektów specjalnych na lata 2023-2030 - Mechanizm Finansowy EOG, kier. dr hab. Piotr Sitarski
- Wykonawca: Nowe formy i technologie narracji - program Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna nr projektu 023/RID/2018/19)
- Członek Advisory Board: Towards sustainable film production in the Netherlands - Netherlands Film Fund, kier. prof. Judith Keilbach (Utrecht University)
- Członek Zespołu Badawczego ds. Archiwum Fotozoficznego im. Andrzeja Różyckiego (jednostka Uniwersytetu Łódzkiego)
- NECS Sustainable Media Workgroup (co-leader): https://necs.org/members/workgroup/6471
- NECS Extended Cinema Workgoup (co-leader): https://necs.org/members/workgroup/6699
BIOGRAM
Udział w projektach badawczych (od najnowszych)
- Bezdroża AI - poradniki przetrwania - Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (2023) (dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych"), kier. projektu Jacek Nagłowski, kier. badań dr Michał Pabiś-Orzeszyna
- Opracowanie krajowej strategii rozwoju szkolnictwa branżowego dla przemysłów animacji filmowej i efektów specjalnych na lata 2023 – 2030 - Mechanizm Finansowy EOG, kier. dr hab. Piotr Sitarski
- Studia animacji filmowej w Gottwaldovie i Łodzi (1945/47-1990) – porównawcza biografia zbiorowa - CEUS-UNISONO (2021-2023), kier. prof. Pavel Skopal (Uniwersytet Masaryka w Brnie) oraz dr Ewa Ciszewska (Uniwersytet Łódzki)
- Nowe formy i technologie narracji - program Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna nr projektu 023/RID/2018/19)
- Towards sustainable film production in the Netherlands - Netherlands Film Fund, kier. prof. Judith Keilbach (Utrecht University)
- Kompleksowy Program Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Zakresie Upowszechniania Wiedzy o Filmie - Polski Instytut Sztuki Filmowej (Program Operacyjny „Edukacja i upowszechnianie kultury filmowej”, Priorytet „Badania i rozwój”), kier. dr. Michał Pabiś-Orzeszyna
- Historia kultury popularnej w Polsce w I poł. XX wieku z perspektywy transmedialnej – NCN, kier. dr hab. Mirosław Filiciak
- Pozasystemowe sposoby użytkowania nowych technologii medialnych w okresie schyłkowego PRL – NCN, kier. dr hab. Piotr Sitarski
- Historia wczesnego kina na ziemiach polskich – NPRH, kier. mgr Łukasz Biskupski
- Kino w perspektywie interkulturowej. Film zachodnioeuropejski w Polsce, film polski w Europie Zachodniej: wzajemna recepcja kultur filmowych w latach 1918-1939 – NPRH, kier. dr hab. Tomasz Kłys
Publikacje (ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4391-2846)
Prowadzone kursy akademickie (od najnowszych)
2024/25
- Polityki mediów: Media a środowisko naturalne
- Strategie badań mediów: Współczesna polska animacja: filmy, ludzie, techniki (wraz z prof. Piotrem Sitarskim)
- Poetyki filmu niefikcjonalnego (wraz z mgr Olgą Wesołowską)
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Warsztat filmoznawcy
- Seminarium licencjackie
- Seminarium magisterskie
2023/24
- Analiza sieci społecznych w badaniach historii twórczości audiowizualnej
- Europejskie polityki publiczne wobec przemian przemysłu audiowizualnego
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Warsztat filmoznawcy
- Seminarium licencjackie
- Seminarium magisterskie
2022/23
- Urlop naukowy.
2021/22
- Film animowany i animacja komputerowa (wraz z dr Katarzyną Prajzner)
- Narracje audiowizualne - Główne problemy narracji filmowej (wraz z mgr Patrycją Chuszcz)
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Prawne i ekonomiczne aspekty kultury filmowej
- Współczesny polski film animowany: produkcja, dystrybucja, edukacja (wraz z prof. Piotrem Sitarskim)
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Sztuczne tła w twórczości filmowej i telewizyjnej
- Warsztat filmoznawcy
2020/21
- Film animowany i animacja komputerowa (wraz z dr Katarzyną Prajzner)
- Green filming. Zrównoważony rozwój w produkcji filmowej
- Prawne i ekonomiczne aspekty kultury filmowej
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Seminarium licencjackie
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Warsztat filmoznawcy
2019/20
- Historia filmu światowego I - do 1930 roku
- Cinematic VR. Historia, teoria i praktyka filmu sferycznego
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Polski film animowany
- Seminarium licencjackie
- Seminarium magisterskie
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Warsztat filmoznawcy
2018/19
- Modele filmu animowanego
- Organizacja i animacja kultury filmowej
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Polski film animowany
- Prawo autorskie
- Programowanie wydarzeń filmowych
- Strategie filmu eksperymentalnego
2017/18
- Historia filmu światowego do 1930 roku
- Historia myśli filmowej
- Modele filmu animowanego
- Organizacja i animacja kultury filmowej
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Seminarium licencjackie
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Współczesne kino na świecie
2016/17
- Archiwistyka i muzealnictwo w kulturze filmowej
- Dystrybucja i promocja filmu
- Modele filmu dokumentalnego
- Poetyki filmu niefikcjonalnego
- Strategie filmu eksperymentalnego
- Współczesne kinematografie pozaueropejskie
- Współczesne kino europejskie
2015/16
- Mobilny pop. Amerykańska kultura popularna w Polsce po 1989 r.Socjologia kultury
- Modele filmu dokumentalnego
- Solidarność, kapitalizm, piractwo. Kultura wideo w Polsce przed i po 1989 roku
- Strategie filmu eksperymentalnego
- The Wire. Produkcja, poetyka, recepcja
- Współczesne kinematografie pozaueropejskie
- Współczesne kino europejskie
2014/15
- Gatunki telewizyjne (wraz z dr Ewą Ciszewską)
- Historia kultury
- Kulturowa historia nowoczesności
- Reklama w kulturze audiowizualnej
- Socjologia kultury
- Teoria kultury
2013/14
- Filozofia kultury
- Historia kultury
- Socjologia kultury
- Teoria kultury
2012/13
- Filozofia kultury
- Historia kultury
- Socjologia kultury
- Split-screen: od Napoleona do Hulka (wraz z mgr. Bartoszem Zającem)
- Teoria kultury
2011/12
- Filozofia kultury
- Historia kultury
- Socjologia kultury
- Teoria kultury
- Martwe media. Wątki porzucone i znalezione w historii audiowizualności
2010/11
- Filozofia kultury
- Historia kultury
- Teoria kultury
2009/10
- Filozofia kultury
- Historia atrakcji w kinie (wraz z prof. Piotrem Sitarskim)
- Historia kultury
- Od dioramy do cineoramy. Historia i prehistoria kina sprzed okresu narracyjnej integralności
2008/09
- Historia kultury
- Telewizja
2007/08
- Historia kultury
- Made in UE. Kino europejskie: konteksty instytucjonalne i polityka tożsamości
Edukacja i historia zatrudnienia
- 1998-2002 – XIII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi im. Marii Piotrowiczowej
- 2002-2007 – studia na UŁ (kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo) ukończone najlepszą na filmoznawstwie pracą pt. „Kino europejskie: konteksty instytucjonalne i polityka tożsamości”, napisaną pod kierunkiem dr hab. Tomasza Majewkiego, zrecenzowaną przez dr hab. Tomasza Kłysa
- 2005 – program Socrates-Erasmus i semestr na Uniwersytecie Sztokholmskim, w Svenska Filminstitutet
- 2007-2012 – studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym UŁ
- 2010-2016 – etat naukowo-dydaktyczny na stanowisku asystenta w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, w Zakładzie Teorii Kultury kierowanym przez dr hab. Bogdana Banasiaka.
- 2013-2016 – dydaktyka na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, na Wydziale Sztuk Wizualnych
- 2014 – obrona pracy doktorskiej pt. „Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych” napisanej pod kierunkiej dr hab. Tomasza Kłysa (recenzenci: dr. hab. Jacek Ostaszewski, dr hab. Piotr Sitarski)
- 2016-2019 - kierownik Działu Edukacji Filmowej w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi
- 2014-2016 – asystent w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, w Zakładzie Historii i Teorii Filmu
- 2016-2020- adiunkt w Katedrze Mediow i Kultury Audiowizualnej UŁ
- 2016-2022- członek zarządu European Network for Cinema and Media Studies
- 2020-teraz - adiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ
KONTAKT I DYŻURY
tel: 665-104-321
e-mail: michal.pabis@uni.lodz.pl
Pomorska 171/173 pokój: 3.05 90-236 Łódź
poniedziałek: 13:30-14:30 Warto wcześniej umówić się mailowo: michal.pabis@uni.lodz.pl. Pokój 3.05, piętro trzecie, Wydział Filologiczny, ul. Pomorska 171/173.
wtorek: 13:30-14:30 Warto wcześniej umówić się mailowo: michal.pabis@uni.lodz.pl. Pokój 3.05, piętro trzecie, Wydział Filologiczny, ul. Pomorska 171/173.