PROFIL PRACOWNIKA: Małgorzata Kołodziejczak
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
- prowadzenie zajęć dydaktycznych na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych oraz w szkołach nauk doktorskich
- prace organizacyjne na rzecz Uniwersytetu Łódzkiego
BIOGRAM
Studia magisterskie na kierunku Organizacja i zarządzanie, Wydział Ekonomiczno - Socjologiczny UŁ (1987 - 1992).
Rozprawa doktorska: Rola współczesnych koncepcji i metod zarządzania w restrukturyzacji
przedsiębiorstw, promotor: prof. dr hab. Marcin Bielski (2002).
DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA NA RZECZ
WYDZIAŁU ZARZĄDZANIA UŁ
- Członek Rady Wydziału Zarządzania - od 1.10.2002
- Członek Wydziałowej Komisji Wyborczej na WZ UŁ w latach 2005-2008.
- Członek Rady Programowej na WZ UŁ W latach 2007-2011.
- Koordynator ECTS na kierunku Zarządzanie - od maja 2010 r.
- Członek Komisji ds. Jakości na WZ UŁ - od 1.10.2011.
- Członek Zespołu ds. Projektów na WZ UŁ – od 1.04.2014. link
- Kierownik studiów podyplomowych Akademia Trenera Biznesu – rozwój umiejętności profesjonalnych - od 2014.
- Opiekun praktyk studenckich - od 2022.
UDZIAŁ W PROJEKTACH
Udział w projektach bezpośrednio związany jest z wskazanymi wyżej
zainteresowaniami naukowymi i rozwijanymi wątkami badawczymi, kreuje także nowe obszary poszukiwań badawczych oraz
wzbogaca już istniejące.
Badania własne w ramach umowy 505/343 w roku 2007, Katedra
Zarządzania UŁ: Klasyczne i współczesne struktury organizacyjne. Badania skupiono wokół zagadnienia
elastyczności struktur organizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem społecznych aspektów funkcjonowania
organizacji, takich jak: hierarchia, więzi organizacyjne, typ podziału pracy, mechanizmy koordynacji oraz ich wpływ
na kształtowanie stosunków międzyludzkich w organizacji. Badania nakierowano na poszukiwanie w rzeczywistości
organizacyjnej i praktyce zarządzania przykładów standardowych i niestandardowych rozwiązań uelastyczniających
działalność organizacji w sferze struktury organizacyjnej. W drodze badań literaturowych rozpoznano, że podejście
procesowe do zarządzania sprzyja osiąganiu przez organizację waloru elastyczności.
Rola w zespole:
kierownik.
Wynikiem przeprowadzonych badań literaturowych jest autorstwo publikacji: Małgorzata
Kołodziejczak, Wpływ podejścia procesowego w zarządzaniu organizacjami na kształtowanie struktur organizacyjnych,
(w:) Systemowe uwarunkowania sukcesu organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego
2/2/2009, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2009 (ss. 674
– 680).
Wielowymiarowa Analiza Zachowań Organizacyjnych (WAZO). Metodyka i narzędzie pomiaru., Krajowy,
Narodowe Centrum Nauki (NCN), OPUS 5. W latach 2010-2013 zespół WAZO prowadził badania mające na celu
identyfikację kluczowych obszarów zmian organizacyjnych i ich wpływu na zachowania ludzi w organizacji. Należy
zaznaczyć, iż zgodnie z założeniami podstawowymi, badania aktualnego stanu wiedzy prowadzono były w poszczególnych
wymiarach w oparciu o ten sam schemat. Analizie poddawano dany wymiar w kontekście jego ewolucji (od organizacji
tradycyjnych, przez współczesne, do przyszłości) oraz wpływ zmian na zachowania ludzi w organizacji. Efektem tych
prac jest koncepcja Wielowymiarowej Analizy Zachowań Organizacyjnych (WAZO), w ramach której dokonano
charakterystyki organizacji określonych jako tradycyjne, współczesne i przyszłości oraz opracowano model zachowań
organizacyjnych charakterystycznych dla organizacji tradycyjnych, współczesnych i przyszłości na tle kluczowych
obszarów zmian.
Rola w zespole: członek.
Wynikiem przeprowadzonych
badań literaturowych jest autorstwo charakterystyki organizacji określonych jako: tradycyjne, współczesne i
przyszłości zawartej w publikacji: Małgorzata Kołodziejczak, "Perspektywa organizacji" - rozdział w: Zachowania
ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Katarzyna Januszkiewicz i zespół, Wydawnictwo Uniwersytetu
Łódzkiego, Łódź 2012, s. 8-25, 189-190
Scouting - aktywny system monitoringu i oceny
potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców, Krajowy, Unia Europejska, PO
Kapitał Ludzki, Celem projektu jest podniesienie zdolności Uniwersytetu Łódzkiego w zakresie współpracy z
przedsiębiorcami oraz komercjalizacji technologii i wyników prac badawczych. Projekt realizowany w latach 2011 –
2014, w ramach partnerstwa: Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania (główny wykonawca, lider partnerstwa),
Universidad de Cádiz (partner ponadnarodowy), Politecnico di Torino (partner ponadnarodowy) oraz Centrum Transferu
Technologii Uniwersytetu Łódzkiego (partner wewnętrzny UŁ).
Rola w zespole: członek. Udział w projekcie
zaowocował zdobyciem kompetencji i uprawnień coacha, a następnie pełnieniem tej funkcji oraz funkcji
mentora w odniesieniu do tzw. scoutów technologicznych.
Efektem naukowym jest rozbudzenie zainteresowań
naukowych związanych z coachingiem, jako metodą pobudzająca do twórczego myślenia oraz wprowadzania zmian w
organizacji. Ponadto efektem udziału w projekcie są następujące publikacje: Małgorzata Kołodziejczak, Coaching
across Organizational Culture, (w: ) Procedia – Social and Behavioral Science, Elsevier (w druku); Małgorzata
Kołodziejczak, Coaching i mentoring we wspieraniu sieci scoutów, (w:) Współpraca uczelni i przedsiębiorstw. Rola
scoutingu technologicznego w nowoczesnej uczelni, red. Głodek P., Wiśniewska M.
Systemowe wsparcie procesów
zarzadzania w JST, Krajowy, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Priorytet V, Działanie 5.2, Poddziałanie
5.2.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Projekt realizowany w trybie systemowym, którego beneficjentem
systemowym jest Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w partnerstwie z uczelniami wyższymi. Celem głównym projektu
jest system wsparcia doradczo-eksperckiego dla jednostek samorządu terytorialnego w osiąganiu celów i realizacji
zadań publicznych poprzez modernizację procesów zarządzania. Realizacja działań w projekcie powinno przyczynić się
do wzrostu skuteczności i efektywności działań jednostek samorządu terytorialnego szczególnie w zakresie podnoszenia
jakości usług publicznych, planowania działań rozwojowych oraz współrządzenia wspólnotami lokalnymi i regionalnymi,
co jest zgodne z założeniami projektu strategii „Sprawne Państwo 2011-2020” opracowanej przez Ministra Administracji
i Cyfryzacji. (1) Realizacja wsparcia eksperckiego w celu rozwiązania wybranego problemu społeczności lokalnej we
wskazanej j.s.t. w oparciu o metodologię Living Lab w Zadaniu nr 6 – Opracowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu
zarządzania publicznego.
Rola w zespole: członek. W odniesieniu do zadania 1 – udział w projekcie w
charakterze coacha. - objęcie bezpośrednim patronatem kilkunastu jednostek samorządu terytorialnego: ekspertyza
i pomoc w projektowaniu oraz przygotowaniu do wdrożenia wybranych narzędzi ZZL w oparciu o zasady zarządzania zmianą
organizacyjną oraz coaching. W odniesieniu do zadania 6 pełnienie funkcji eksperta (w zespole czteroosobowym)
- opracowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu zarządzania publicznego, a dokładniej: podstaw wdrażania orientacji
procesowej w dwóch jednostkach samorządu terytorialnego (JST Skwierzyna, JST Chojnice) – w pierwszej kolejności
przeprowadzono diagnozę organizacji pod kątem rozpoznania istniejących rozwiązań w zakresie struktury
organizacyjnej, a następnie zaproponowano autorską metodę wprowadzenia podstaw do zarządzania procesami w
wymienionych jednostkach samorządu terytorialnego.
Efektem badawczym jest obserwacja uczestnicząca
pełna pozwalająca na odnotowanie faktycznych wydarzeń społecznych podczas naturalnego działania w warunkach
środowiska pracy oraz pozyskiwanie danych, które są materiałami z pierwszej ręki. Dają one możliwość eksploracji
nowych zjawisk, tworzenia nowych pojęć i kategorii, a następnie stawiania ugruntowanych empirycznie tez
teoretycznych, które w dalszej kolejności mogą stać się przedmiotem pomiaru z zastosowaniem metod ilościowych – stanowią
one bezpośrednią inspirację do formułowania pierwszych założeń oraz tez w odniesieniu do zagadnienia stosowania
coachingu w organizacji oraz do zaangażowania i skoncentrowania dalszej aktywności naukowej wokół tego
tematu.
W związku z doświadczeniami w pracy coacha i mentora bezpośrednio wynikającymi z opisanych
wyżej projektów oraz osobistych zainteresowań podjęto się roli mentora w kolejnym projekcie:
Breaking Down
Barriers to Enterprise, Międzynarodowy, Education, Culture and Audiovisual Executive Agency, Erasmus Lifelong
Learning Programme. Głównym celem projektu jest identyfikacja osobistych i społecznych barier dla
przedsiębiorczości wśród trzech grup docelowych (bezrobotni: kobiety +40, mniejszości narodowe,
niewykształcona młodzież).
Rola w zespole: członek.
Udział w projekcie przyczynia się do pogłębienia
kompetencji mentorskich w bezpośredniej relacji mentor – mentee. Jest także szansą na dalsze doskonalenie
kompetencji coachingowych.
Koncepcje zarządzania z perspektywy podmiotowości człowieka, projekt realizowany
w Katedrze Zarządzania UŁ, 2015. O pozycji i sile, a zatem o wartości współczesnych organizacji decydują jej
członkowie. Twórczość, kreatywność, innowacyjność zasobów ludzkich, a także wartości, które nimi kierują stanowią w
turbulentnym otoczeniu nie tylko o możliwościach przetrwania, ale przede wszystkim rozwoju organizacji. Konsekwencja
uświadomienia sobie fundamentalnej roli zasobów ludzkich przejawia się na gruncie nauk o zarządzaniu w postaci
podejmowania takich tematów i wątków jak m.in. dobrostan, zaufanie, lojalność, w propagowaniu zasad opartych na
współpracy, współdziałaniu, dążeniu do doskonałości etc. Z jednej strony zespół badawczy zamierza przeprowadzić
analizę wybranych koncepcji zarządzania (w tym coachingu) pod kątem udzielenia odpowiedzi, które z
proponowanych zasad oraz rozwiązań organizacyjnych zbieżne są z ideą podmiotowego podejścia do człowieka w
organizacji. Z drugiej, zajmie się poszukiwaniem tak w literaturze przedmiotu, jak i w praktyce zarządzania takich
rozwiązań, które mogą tworzyć swoisty kodeks dobrych praktyk w zakresie kultywowania podmiotowości uczestników
organizacji.
Rola w zespole: kierownik
AKTYWNOŚĆ MIĘDZYNARODOWA W RAMACH PROGRAMU
ERASMUS
- 1.Visiting professor w Instituto Politécnico de Beja (program LLP Erasmus), 24.09-30.09.2011.
- 2."Universities on the move: Erasmus International Fair": Univerista degli Studi di Torino, Politecnico di Torino, Torino, 7-8.06.2012
- 3.Visiting professor w Yalova University (program LLP Erasmus), 24.09-30.09.2012.
- 4.Program LLP ERASMUS: wizyta przygotowawcza (nawiązanie współpracy, negocjacja warunków i podpisanie umowy), Università degli Studi di Milano-Bicocca, Mediolan, Włochy, 5-6.06.2013
- 5.Visiting professor w Universidad de Jaen (program LLP Erasmus), 22-28.04.2013.
- 6.Visiting professor w ESEIG Politecnico Do Porto (program LLP Erasmus), 18-12.09.2014
ZAINTERESOWANIA
- W centrum moich zainteresowań naukowych stoi człowiek w procesie zmian organizacyjnych. Praktyczną stronę wdrażania zmian organizacyjnych poznałam przeprowadzając badania nad restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłowych w okresie 2000-2003. Równolegle moje zainteresowania ogniskowały się wokół nowoczesnych narzędzi i metod zarządzania – obecnie w swej pracy łączę te dwa zagadnienia starając się szukać odpowiedzi na pytanie: jak wdrażać nowoczesne narzędzia i rozwiązania organizacyjne by nastąpił proces ich asymilacji. Coaching i mentoring uznaję za skuteczne narzędzia wspierające proces zmian organizacyjnych. Certfikat coacha uzyskałam w 2013 r.
- Byłam coachem, i mentorem w projektach realizowanych przez Wydział Zarządzania UŁ: Scouting – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców; Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST, ELIEMENTAL: Breaking Down Barriers to Enterprise.
- Jestem autorką ponad 30 artykułów w tym: Kultura organizacyjna a coaching, Coaching i mentoring w procesie scoutingu technologicznego oraz współautorką rozdziału Coaching zespołowy czyli jak poprowadzić grupę ku efektywnemu rozwiązywaniu problemów w książce Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera pod red. Ilony Świątek-Barylskiej.
- Od 2017 jestem także coachem kryzysowym (certyfikacja I stopnia).
W wolnym czasie relaksuję się kontaktem z przyrodą podczas szybkich spacerów z kijami nordic walking. W ramach hobby zgłebiam wiedzę o człowieku, która rozwija mnie, jako coacha.
OSIĄGNIECIA
Nagrody i wyróżnienia:
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Łódzkiego indywidualna II stopnia za osiągnięcia organizacyjne, 14.10.2014.
- Nagroda zespołowa I stopnia J.M Rektora UŁ za współautorstwo podręcznika "Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera" red. Ilona Świątek-Barylska, wyd. UŁ, 2017.
- Nagroda zespołowa II stopnia J.M Rektora UŁ za opracowanie naukowe Wielowymiarowa Analiza Zachowań Organizacyjnych (WAZO) w polskich przedsiębiorstwach., Januszkiewicz K. i zespół, Wyd. UŁ, Łódź
KONTAKT I DYŻURY
telefon do pokoju 312 na WZ UŁ: 42-635-62-54
e-mail: malgorzata.kolodziejczak@uni.lodz.pl
Matejki 22/26 90-237 Łódź
DYŻURY CYKLICZNEŚRODA
07:30 - 08:30Dyżur jest zdalny - proszę o zgłoszenia mailowe, z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem (24h) - podam dokładną godzinę połączenia na MS Teams.