PROFIL PRACOWNIKA: Emil Sowiński
dr Emil Sowiński
e-mail: emil.sowinski@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
- opieka nad praktykami zawodowymi
- opieka nad pracami licencjackimi
- dydaktyka (wybrane kursy w roku akademickim 2024/2025: Dystrybucja i promocja produkcji audiowizualnych, Zagadnienia produkcji filmowej, Rozpowszechnianie filmów w Polsce po 1945 r., Development filmu dla dzieci i młodzieży, Systemy medialne w Polsce i na świecie, Historia filmu polskiego 1980-2005)
- prace badawcze (grant NCN: "Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 na tle polityki programowej peerelowskiej kinematografii wobec debiutów)
BIOGRAM
DOŚWIADCZENIE
- 10.2023 – teraz: adiunkt, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych
- 10.2023 – teraz: członek redakcji czasopisma naukowego "Pleograf"
- 02.2019 – teraz: wykładowca, Wydział Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT
- 06.2020 – 06.2022: filmograf, Zespół Opracowań Zbiorów FINA
- 10.2019 – 09.2023: asystent, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ
- 03.2019 – 09.2019: sekretarz, III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
WYKSZTAŁCENIE
- 19.10.2022 - uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych na podstawie wyróżnionej rozprawy "Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-2005 - kultura produkcji i polityka programowa na tle przemian instytucjonalnych polskiej kinematografii" (promotor: dr hab. Konrad Klejsa, prof. UŁ, recenzenci: prof. Piotr Zwierzchowski, dr. hab. Marcin Adamczak, prof. UAM)
- 10.2016 – 10.2022: studia doktoranckie w zakresie kultury, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny.
- 10.2015 – 09.2017: studia magisterskie, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Filmowa i Telewizyjna, Wydział Organizacji Sztuki Filmowej, kierunek: organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej.
- 10.2014 – 06.2016: studia magisterskie, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo.
- 10.2011 – 06.2014: studia licencjackie, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo.
ZAINTERESOWANIA
badania kultury produkcji, instytucjonalne uwarunkowania polskiej kinematografii, historia polskiej kultury filmowej po 1945 roku, studia nad festiwalami, polski film dokumentalny, polski film dla dzieci i młodzieży, cenzura filmowa.
OSIĄGNIECIA
PROJEKTY BADAWCZE
- 2020-2025: Studio filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 na tle polityki programowej peerelowskiej kinematografii wobec debiutów (finansowanie: NCN) – kierownik
- 2017-2024: Rozpowszechnianie filmów w Polsce w latach 1945-1989: ogólnokrajowe ramy instytucjonalne i lokalne studium przypadku (finansowanie: NCN) – wykonawca
- 2017: Rozmowy o Hollyłodzi, http://hollylodz.kinomuzeum.pl (finansowanie: MHP) - wykonawca
- 2016-2018: Oświatówka odkryta na nowo (finansowanie: PISF) - wykonawca
NAGRODY
- 2024: Wyróżnienie w konkursie na najlepszą pracę doktorską z dziedziny kultury
- 2023: Nagroda im. Prof. Alicji Helman za najlepszą pracę doktorską z zakresu filmoznawstwa
- 2019: Nagroda zespołowa rektora III stopnia za współautorską książkę "Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych"
- 2018: Nagroda im. Prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej za najlepszą pracę magisterską z zakresu edukacji filmowej/historii kina polskiego ("Recepcja werdyktów jury konkursu głównego FPFF w Gdyni w prasie codziennej i branżowej w latach 1990-2016", promotor: Dr Artur Majer)
- 2017: Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za najlepszą pracę magisterską tematycznie związaną z województwem łódzkim ("Pokolenie WFO", promotor: prof. Stefan Czyżewski)
PUBLIKACJE
Książki:
- Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, Łódź 2018 (wspólnie z Michałem Dondzikiem i Krzysztofem Jajko)
Artykuły w czasopismach:
- Przygody Stasia i Nel w świecie marketingowego PR-u. Analiza kampanii promocyjnej W pustyni i w puszczy Gavina Hooda, „Kwartalnik Filmowy” 2023, nr 121.
- Filmowców gry z cenzurą. Wokół "Nadzoru" Wiesława Saniewskiego, „Pleograf. Kwartalnik Historyczny Filmoteki Narodowej” 2023, nr 3.
- Alternative distribiution and its role in promotion films produced by Irzykowski Film Studio between 1981-1984, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2022, nr 41.
- Władze kinematografii i telewizji wobec problemów środowiska młodych filmowców na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, "Pamięć i Sprawiedliwość" 2022, nr 40.
- Działalność producencka Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 117.
- Utwór autonomiczny. Komentarz do kolaudacji „Konopielki”, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2022, nr 2.
- Polityka ingerencji. Władza wobec "Weryfikacji" Mirosława Gronowskiego, "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu" 2021, nr 4.
- Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL, "Kwartalnik Filmowy" 2019, nr 108
- Finansowanie „amerykańskich filmów polskich” w świetle badań archiwalnych. Przypadek Władysława Pasikowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 105-106.
- Idea studia dla młodych filmowców. Studio Munka – powstanie, działalność i produkcyjny dialog z przeszłością, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 103.
- Produkcja filmów krótkometrażowych w epoce gierkowskiej na przykładzie działalności Wytwórni Filmów Oświatowych, „Panoptikum” 2016, nr 16.
Rozdziały w monografiach:
- State Censorship of Debut Films in the 1980s People’s Republic of Poland: The Example of the Irzykowski Film Studio, [in:] The Screen Censorship Companion. Critical Explorations in the Control of Film and Screen Media, ed. Daniel Biltereyst, Ernest Mathijs, Exeter 2024.
- Młodzii film? Instytucjonalne uwarunkowania debiutów filmowych okresu transformacji,[w:] Przeostrzenia. Kino wobec transformacji ustrojowych 1945 i 1989, red. S.Borowska-Kazimiruk, P. Kwiatkowska, A. Zborowska, Warszawa 2023.
- Samorządni producenci. Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1984, [w:] Kino w cieniu kryzysu. Studia i szkice o polskiej kinematografii pierwszej połowy lat 80., red. P. Kurpiewski, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2022.
- Szokujące decyzje jury i ich recepcja – rola krytyki filmowej w kształtowaniu wizerunku FPFF w Gdyni, [w:] Śmierć krytyka. Kultura uczestnictwa w przemiany krytyki XX i XXI wieku, red. A. Górska, E. Janiak, K. Jędrasiak, Łódź 2022.
- Niechciane dziecko polskiej kinematografii. Aktorski film dla dzieci i młodzieży w latach 2015-2020, [w:] Film polski współcześnie: Od głównego nurtu do eksperymenty, red. A. Majer, M. Giec, Łódź 2021.
- Archiwa w badaniach nad cenzurą w filmie krótkometrażowym. Przypadek twórczości Wojciecha Wiszniewskiego (na podstawie materiałów archiwalnych z Wytwórni Filmów Oświatowych), [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, K. Mąka-Malatyńska, P. Zwierzchowski, Warszawa 2020.
- Hej, kto Polak po bilety. Kampania promocyjna filmu "1920. Bitwa Warszawska", [w:] 1918 Kino polskie wobec odzyskania niepodległości, red. M. Guzek, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2020
- Polityka programowa Wytwórni Filmów Oświatowych w kontekście produkcji filmów o tematyce sportowej, [w:] Polityczne kształty sportu, red. A. Dubicki, R. Jung, M. Kobieracki, Poznań 2020.
- Konsekwencje wydarzeń marcowych w Wytwórni Filmów Oświatowych. Przypadek Władysława Orłowskiego redaktora naczelnego w latach 1962-1968, [w:] Rok 1968 - kultura, sztuka, polityka, red. D. Mazur, J. Szczutkowska, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2019.
- Czy z „Magicznego drzewa” wyrósł las? Produkcja i dystrybucja aktorskich filmów dla dzieci w latach 2006-2019, [w:] Kultura produkcji filmowej: badania, teorie, praktyki, red. A. Majer, T. Szczepański, Łódź 2019.
- Wyrok na „Glinę”. Przyczynek do badań produkcyjnych nad polskimi serialami, [w:] Seriale i ich fani. Sezon 1, red. M. Lisowska-Magdziarz, A. Całek, A. Oborska-Sroka, Kraków 2018.
- Materialne i społeczne konteksty edukacji medialnej na przykładzie NCKF w Łodzi (wspólnie z Arturem Petzem), [w:] Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie, red. A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska, Warszawa 2018.
- Produkcja i dystrybucja filmów instruktażowych i popularnonaukowych na przykładzie działalności Wytwórni Filmów Oświatowych w latach 1962-1989, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź 2016.
Publikacje popularnonaukowe:
- W służbie ideologii czy rentowności? Polityka programowa kinematografii PRL i młoda widownia, "Ekrany" 2024, nr 3.
- Filmy krótkometrażowe Wojciecha Jerzego Hasa, [w:] Has (album dołączony do wydawnictwa bluray filmów Wojciecha Jerzego Hasa), red. Anna Serdiukow, Warszawa 2023.
- Bogdan Górski - Instytut Człowieka Nieruchomego, https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,32831,1,1,Bogd...
- Pociągała mnie w tej grupie pewna wściekłość. Rozmowa z Markiem Koterskim, [w:] W kręgu neoawangardy. Warsztat Formy Filmowej, red. M. Bomanowska, A. Cichowicz, Łódź 2017.
Więcej na temat publikacji na profilu autora w Polskiej Bibliografii Naukowej.
UDZIAŁ W KONFERENCJACH (wybór)
- 02.06-04.06.2024, Konferencja: Czerwiec ’89. Transformacja systemowa w Polsce,
Referat: Od kinematografii centralnie planowanej do kinematografii wolnorynkowej. Reforma sektora kultury filmowej w latach 1986–1991
Organizator: Europejskie Centrum Solidarności - 28.06-30.06.2023, Konferencja: IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
Referat: Cenzura wobec "Nadzoru" Wiesława Saniewskiego
Organizator: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS - 05.06-07.06.2023, Konferencja: Film Studios: Histories, Evolution, Innovation, Futures
Referat: The Educational Film Studio and the policy of film debuts in the 1970s and 1980s
Organizator: University of Bristol - 29.05-30.05.2023, Konferencja: Klatka na klatki. Cenzura filmowa w Polsce Ludowej
Referat: Cenzura wobec filmów ze Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego z lat 1981-1984
Organizator: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny - 23.05-24.05.2023, Konferencja: Filmowcy w rzeczywistości Polski Ludowej
Referat: Młodzi filmowcy incognito. Produkcja filmowa w okresie stanu wojennego na przykładzie działalności producenckiej Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego
Organizator: Instytut Pamięci Narodowej - 19.01-20.01.2021, Konferencja: Przeostrzenia. Kino polskie wobec transformacji ustrojowych
Referat: Młodzi i film? Instytucjonalne i rynkowe uwarunkowania debiutów kinowych okresu transformacji.
Organizator: Uniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiej - 16-17.10. 2020, Konferencja: Screening Censorship Conference: New Histories, Perspectives, and Theories on Film and Screen Censorship
Referat: State censorship and its role in the production and distribution of debut films produced by the Irzykowski Film Studio in the late People’s Republic of Poland
Organizator: Gent University, University of British Columbia - 17-19.06.2019, Konferencja: III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
Referat: Klasyfikacja wiekowa filmów i jej wpływ na rozpowszechnianie w ostatniej dekadzie PRL
Organizator: Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami - 6.05.2019, Konferencja: W stulecie związków sportu i polityki
Referat: Polityka programowa Wytwórni Filmów Oświatowych w kontekście filmów o sporcie
Organizator: Uniwersytet Łódzki - 19-21.11.2018, Konferencja: 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości
Referat: Hej, kto Polak po bilety! Kampania promocyjno-dystrybucyjna filmu „1920. Bitwa Warszawska”
Organizator: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - 26-28.03.2018, Konferencja: Rok 1968 – kultura – sztuka – polityka
Referat: Konsekwencje wydarzeń marcowych w Wytwórni Filmów Oświatowych. Przypadek Władysława Orłowskiego – redaktora naczelnego WFO w latach 1962-1968.
Organizator: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - 16-17.03.2018, Konferencja: Śmierć krytyka. Kultura uczestnictwa a przemiany krytyki XX i XXI wieku
Referat: Telenowelowy werdykt kontra filmowa Europa. Rola krytyki filmowej w pofestiwalowej dyskusji nad 33. FPFF w Gdyni.
Organizator: Uniwersytet Łódzki - 7-8.12.2017, Konferencja: Ekonomia kina 2
Referat: Różne oblicza cenzury. Przypadek Wojciecha Wiszniewskiego.
Organizator: Uniwersytet Gdański - 30.11.2017, Konferencja: Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych
Referat: Dodatek do historii polskiej kinematografii. Archiwa producentów filmów krótkometrażowych w PRL-u.
Organizator: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny - 27-28-11.2017, Konferencja: Festiwal filmowy jako wydarzenie
Referat: Szokujące decyzje jury. Werdykty gdyńskich festiwali po 1989 roku i ich recepcja.
Organizator: Fundacja Obserwatorium, Uniwersytet SWPS - 15-16.11.2017, Konferencja: Kicz w kulturach mediów
Referat: Kicz vs. decydenci. Estetyka polskich filmów reklamowych z lat siedemdziesiątych i ich kolaudacyjna recepcja.
Organizator: Uniwersytet Śląski w Katowicach - 26-27.04.2017, Konferencja: Filmowe psychotropy
Referat: Film jako zwierciadło zjawisk społecznych. Uwagi metodologiczne
Organizator: Uniwersytet SWPS - 8-10.12.2016, Konferencja: II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
Referat: Polski film krótkometrażowy – wczoraj i dziś
Organizator: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie - 17-18.11.2016, Konferencja: Seriale i ich fani
Referat: Zbrodnia brudzi każdego, czyli kilka uwag o tym jak TVP wydała wyrok na „Glinę”
Organizator: Uniwersytet Jagielloński - 19.05-20.05.2016, Konferencja: Ekonomia kina
Referat: Tok produkcji filmu krótkometrażowego na przykładzie krótkich form powstałych w Wytwórni Filmów Oświatowych
Organizator: Uniwersytet Gdański
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
- 2017: Nagroda główna na I Festiwalu Filmowym Świat Maklaka za najlepszy film inspirowany twórczością Zdzisława Maklakiewicza
- 2017: II nagroda na Festiwalu Filmów Amatorskich Filmowe Zwierciadła za formę narracji
DZIAŁALNOŚĆ POPULARYZATORSKA
- 2023 - teraz: kurator (wespół z Michaliną Majewską i Tomaszem Poborcą) sekcji filmowej Festiwalu Wielu Kulturu (Kino Wielu Kultur)
- 2019 - teraz: współpraca z Akademią Polskiego Filmu
- 2017 - teraz: współpraca z festiwalem "Człowiek w zagrożeniu" (selekcja, prelekcje, prowadzenie spotkań z twórcami)
KONTAKT I DYŻURY
e-mail: emil.sowinski@uni.lodz.pl
Pomorska 171/173 pokój: 1.45 90-236 Łódź
DYŻURY CYKLICZNEPIĄTEK
12:00 - 13:00Proszę o zapisywanie się via e-mail
PONIEDZIAŁEK
16:45 - 17:45Proszę o zapisywanie się via e-mail