PROFIL PRACOWNIKA: Emil Sowiński

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

  • opieka nad praktykami zawodowymi
  • opieka nad pracami licencjackimi
  • dydaktyka (wybrane kursy w roku akademickim 2024/2025: Dystrybucja i promocja produkcji audiowizualnych, Zagadnienia produkcji filmowej, Rozpowszechnianie filmów w Polsce po 1945 r., Development filmu dla dzieci i młodzieży, Systemy medialne w Polsce i na świecie, Historia filmu polskiego 1980-2005)
  • prace badawcze (grant NCN: "Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 na tle polityki programowej peerelowskiej kinematografii wobec debiutów)

BIOGRAM

DOŚWIADCZENIE

  • 10.2023 – teraz: adiunkt, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych
  • 10.2023 – teraz: członek redakcji czasopisma naukowego "Pleograf"
  • 02.2019 – teraz: wykładowca, Wydział Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT
  • 06.2020 – 06.2022: filmograf, Zespół Opracowań Zbiorów FINA
  • 10.2019 – 09.2023: asystent, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ
  • 03.2019 – 09.2019: sekretarz, III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców

WYKSZTAŁCENIE

  • 19.10.2022 - uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych na podstawie wyróżnionej rozprawy "Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-2005 - kultura produkcji i polityka programowa na tle przemian instytucjonalnych polskiej kinematografii" (promotor: dr hab. Konrad Klejsa, prof. UŁ, recenzenci: prof. Piotr Zwierzchowski, dr. hab. Marcin Adamczak, prof. UAM)
  • 10.2016 – 10.2022: studia doktoranckie w zakresie kultury, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny.
  • 10.2015 – 09.2017: studia magisterskie, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Filmowa i Telewizyjna, Wydział Organizacji Sztuki Filmowej, kierunek: organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej.
  • 10.2014 – 06.2016: studia magisterskie, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo.
  • 10.2011 – 06.2014: studia licencjackie, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo.

ZAINTERESOWANIA

badania kultury produkcji, instytucjonalne uwarunkowania polskiej kinematografii, historia polskiej kultury filmowej po 1945 roku, studia nad festiwalami, polski film dokumentalny, polski film dla dzieci i młodzieży, cenzura filmowa.

OSIĄGNIECIA

PROJEKTY BADAWCZE

  • 2020-2025: Studio filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 na tle polityki programowej peerelowskiej kinematografii wobec debiutów (finansowanie: NCN) – kierownik
  • 2017-2024: Rozpowszechnianie filmów w Polsce w latach 1945-1989: ogólnokrajowe ramy instytucjonalne i lokalne studium przypadku (finansowanie: NCN) – wykonawca
  • 2017: Rozmowy o Hollyłodzi, http://hollylodz.kinomuzeum.pl (finansowanie: MHP) - wykonawca
  • 2016-2018: Oświatówka odkryta na nowo (finansowanie: PISF) - wykonawca


NAGRODY

  • 2024: Wyróżnienie w konkursie na najlepszą pracę doktorską z dziedziny kultury
  • 2023: Nagroda im. Prof. Alicji Helman za najlepszą pracę doktorską z zakresu filmoznawstwa
  • 2019: Nagroda zespołowa rektora III stopnia za współautorską książkę "Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych"
  • 2018: Nagroda im. Prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej za najlepszą pracę magisterską z zakresu edukacji filmowej/historii kina polskiego ("Recepcja werdyktów jury konkursu głównego FPFF w Gdyni w prasie codziennej i branżowej w latach 1990-2016", promotor: Dr Artur Majer)
  • 2017: Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za najlepszą pracę magisterską tematycznie związaną z województwem łódzkim ("Pokolenie WFO", promotor: prof. Stefan Czyżewski)


PUBLIKACJE

Książki:

  • Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, Łódź 2018 (wspólnie z Michałem Dondzikiem i Krzysztofem Jajko)
Artykuły w czasopismach:
  • Przygody Stasia i Nel w świecie marketingowego PR-u. Analiza kampanii promocyjnej W pustyni i w puszczy Gavina Hooda, „Kwartalnik Filmowy” 2023, nr 121.
  • Filmowców gry z cenzurą. Wokół "Nadzoru" Wiesława Saniewskiego, „Pleograf. Kwartalnik Historyczny Filmoteki Narodowej” 2023, nr 3.
  • Alternative distribiution and its role in promotion films produced by Irzykowski Film Studio between 1981-1984, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2022, nr 41.
  • Władze kinematografii i telewizji wobec problemów środowiska młodych filmowców na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, "Pamięć i Sprawiedliwość" 2022, nr 40.
  • Działalność producencka Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 117.
  • Utwór autonomiczny. Komentarz do kolaudacji „Konopielki”, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2022, nr 2.
  • Polityka ingerencji. Władza wobec "Weryfikacji" Mirosława Gronowskiego, "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu" 2021, nr 4.
  • Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL, "Kwartalnik Filmowy" 2019, nr 108
  • Finansowanie „amerykańskich filmów polskich” w świetle badań archiwalnych. Przypadek Władysława Pasikowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 105-106.
  • Idea studia dla młodych filmowców. Studio Munka – powstanie, działalność i produkcyjny dialog z przeszłością, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 103.
  • Produkcja filmów krótkometrażowych w epoce gierkowskiej na przykładzie działalności Wytwórni Filmów Oświatowych, „Panoptikum” 2016, nr 16.

Rozdziały w monografiach:

  • State Censorship of Debut Films in the 1980s People’s Republic of Poland: The Example of the Irzykowski Film Studio, [in:] The Screen Censorship Companion. Critical Explorations in the Control of Film and Screen Media, ed. Daniel Biltereyst, Ernest Mathijs, Exeter 2024.
  • Młodzii  film? Instytucjonalne uwarunkowania debiutów filmowych okresu transformacji,[w:] Przeostrzenia. Kino wobec transformacji ustrojowych 1945 i 1989, red. S.Borowska-Kazimiruk, P. Kwiatkowska, A. Zborowska, Warszawa 2023.
  • Samorządni producenci. Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1984, [w:] Kino w cieniu kryzysu. Studia i szkice o polskiej kinematografii pierwszej połowy lat 80., red. P. Kurpiewski, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2022.
  • Szokujące decyzje jury i ich recepcja – rola krytyki filmowej w kształtowaniu wizerunku FPFF w Gdyni, [w:] Śmierć krytyka. Kultura uczestnictwa w przemiany krytyki XX i XXI wieku, red. A. Górska, E. Janiak, K. Jędrasiak, Łódź 2022.
  • Niechciane dziecko polskiej kinematografii. Aktorski film dla dzieci i młodzieży w latach 2015-2020, [w:] Film polski współcześnie: Od głównego nurtu do eksperymenty, red. A. Majer, M. Giec, Łódź 2021.
  • Archiwa w badaniach nad cenzurą w filmie krótkometrażowym. Przypadek twórczości Wojciecha Wiszniewskiego (na podstawie materiałów archiwalnych z Wytwórni Filmów Oświatowych), [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, K. Mąka-Malatyńska, P. Zwierzchowski, Warszawa 2020.
  • Hej, kto Polak po bilety. Kampania promocyjna filmu "1920. Bitwa Warszawska", [w:] 1918 Kino polskie wobec odzyskania niepodległości, red. M. Guzek, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2020
  • Polityka programowa Wytwórni Filmów Oświatowych w kontekście produkcji filmów o tematyce sportowej, [w:] Polityczne kształty sportu, red. A. Dubicki, R. Jung, M. Kobieracki, Poznań 2020.
  • Konsekwencje wydarzeń marcowych w Wytwórni Filmów Oświatowych. Przypadek Władysława Orłowskiego redaktora naczelnego w latach 1962-1968, [w:] Rok 1968 - kultura, sztuka, polityka, red. D. Mazur, J. Szczutkowska, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2019.
  • Czy z „Magicznego drzewa” wyrósł las? Produkcja i dystrybucja aktorskich filmów dla dzieci w latach 2006-2019, [w:] Kultura produkcji filmowej: badania, teorie, praktyki, red. A. Majer, T. Szczepański, Łódź 2019.
  • Wyrok na „Glinę”. Przyczynek do badań produkcyjnych nad polskimi serialami, [w:] Seriale i ich fani. Sezon 1, red. M. Lisowska-Magdziarz, A. Całek, A. Oborska-Sroka, Kraków 2018.
  • Materialne i społeczne konteksty edukacji medialnej na przykładzie NCKF w Łodzi (wspólnie z Arturem Petzem), [w:] Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie, red. A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska, Warszawa 2018.
  • Produkcja i dystrybucja filmów instruktażowych i popularnonaukowych na przykładzie działalności Wytwórni Filmów Oświatowych w latach 1962-1989, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź 2016.
Publikacje popularnonaukowe:
  • W służbie ideologii czy rentowności? Polityka programowa kinematografii PRL i młoda widownia, "Ekrany" 2024, nr 3.
  • Filmy krótkometrażowe Wojciecha Jerzego Hasa, [w:] Has (album dołączony do wydawnictwa bluray filmów Wojciecha Jerzego Hasa), red. Anna Serdiukow, Warszawa 2023.
  • Bogdan Górski - Instytut Człowieka Nieruchomego, https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,32831,1,1,Bogd...
  • Pociągała mnie w tej grupie pewna wściekłość. Rozmowa z Markiem Koterskim, [w:] W kręgu neoawangardy. Warsztat Formy Filmowej, red. M. Bomanowska, A. Cichowicz, Łódź 2017.

Więcej na temat publikacji na profilu autora w Polskiej Bibliografii Naukowej.


UDZIAŁ W KONFERENCJACH (wybór)

  • 02.06-04.06.2024, Konferencja: Czerwiec ’89. Transformacja systemowa w Polsce,
    Referat: Od kinematografii centralnie planowanej do kinematografii wolnorynkowej. Reforma sektora kultury filmowej w latach 1986–1991
    Organizator: Europejskie Centrum Solidarności
  • 28.06-30.06.2023, Konferencja: IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
    Referat: Cenzura wobec "Nadzoru" Wiesława Saniewskiego
    Organizator: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS
  • 05.06-07.06.2023, Konferencja: Film Studios: Histories, Evolution, Innovation, Futures
    Referat: The Educational Film Studio and the policy of film debuts in the 1970s and 1980s
    Organizator: University of Bristol
  • 29.05-30.05.2023, Konferencja: Klatka na klatki. Cenzura filmowa w Polsce Ludowej
    Referat: Cenzura wobec filmów ze Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego z lat 1981-1984
    Organizator: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
  • 23.05-24.05.2023, Konferencja: Filmowcy w rzeczywistości Polski Ludowej
    Referat: Młodzi filmowcy incognito. Produkcja filmowa w okresie stanu wojennego na przykładzie działalności producenckiej Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego
    Organizator: Instytut Pamięci Narodowej
  • 19.01-20.01.2021, Konferencja: Przeostrzenia. Kino polskie wobec transformacji ustrojowych
    Referat: Młodzi i film? Instytucjonalne i rynkowe uwarunkowania debiutów kinowych okresu transformacji.
    Organizator: Uniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiej
  • 16-17.10. 2020, Konferencja: Screening Censorship Conference: New Histories, Perspectives, and Theories on Film and Screen Censorship
    Referat: State censorship and its role in the production and distribution of debut films produced by the Irzykowski Film Studio in the late People’s Republic of Poland
    Organizator: Gent University, University of British Columbia
  • 17-19.06.2019, Konferencja: III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
    Referat: Klasyfikacja wiekowa filmów i jej wpływ na rozpowszechnianie w ostatniej dekadzie PRL
    Organizator: Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami
  • 6.05.2019, Konferencja: W stulecie związków sportu i polityki
    Referat: Polityka programowa Wytwórni Filmów Oświatowych w kontekście filmów o sporcie
    Organizator: Uniwersytet Łódzki
  • 19-21.11.2018, Konferencja: 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości
    Referat: Hej, kto Polak po bilety! Kampania promocyjno-dystrybucyjna filmu „1920. Bitwa Warszawska”
    Organizator: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • 26-28.03.2018, Konferencja: Rok 1968 – kultura – sztuka – polityka
    Referat: Konsekwencje wydarzeń marcowych w Wytwórni Filmów Oświatowych. Przypadek Władysława Orłowskiego – redaktora naczelnego WFO w latach 1962-1968.
    Organizator: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • 16-17.03.2018, Konferencja: Śmierć krytyka. Kultura uczestnictwa a przemiany krytyki XX i XXI wieku
    Referat: Telenowelowy werdykt kontra filmowa Europa. Rola krytyki filmowej w pofestiwalowej dyskusji nad 33. FPFF w Gdyni.
    Organizator: Uniwersytet Łódzki
  • 7-8.12.2017, Konferencja: Ekonomia kina 2
    Referat: Różne oblicza cenzury. Przypadek Wojciecha Wiszniewskiego.
    Organizator: Uniwersytet Gdański
  • 30.11.2017, Konferencja: Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych
    Referat: Dodatek do historii polskiej kinematografii. Archiwa producentów filmów krótkometrażowych w PRL-u.
    Organizator: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
  • 27-28-11.2017, Konferencja: Festiwal filmowy jako wydarzenie
    Referat: Szokujące decyzje jury. Werdykty gdyńskich festiwali po 1989 roku i ich recepcja.
    Organizator: Fundacja Obserwatorium, Uniwersytet SWPS
  • 15-16.11.2017, Konferencja: Kicz w kulturach mediów
    Referat: Kicz vs. decydenci. Estetyka polskich filmów reklamowych z lat siedemdziesiątych i ich kolaudacyjna recepcja.
    Organizator: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • 26-27.04.2017, Konferencja: Filmowe psychotropy
    Referat: Film jako zwierciadło zjawisk społecznych. Uwagi metodologiczne
    Organizator: Uniwersytet SWPS
  • 8-10.12.2016, Konferencja: II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców
    Referat: Polski film krótkometrażowy – wczoraj i dziś
    Organizator: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • 17-18.11.2016, Konferencja: Seriale i ich fani
    Referat: Zbrodnia brudzi każdego, czyli kilka uwag o tym jak TVP wydała wyrok na „Glinę”
    Organizator: Uniwersytet Jagielloński
  • 19.05-20.05.2016, Konferencja: Ekonomia kina
    Referat: Tok produkcji filmu krótkometrażowego na przykładzie krótkich form powstałych w Wytwórni Filmów Oświatowych
    Organizator: Uniwersytet Gdański


DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA

  • 2017: Nagroda główna na I Festiwalu Filmowym Świat Maklaka za najlepszy film inspirowany twórczością Zdzisława Maklakiewicza
  • 2017: II nagroda na Festiwalu Filmów Amatorskich Filmowe Zwierciadła za formę narracji


DZIAŁALNOŚĆ POPULARYZATORSKA

  • 2023 - teraz: kurator (wespół z Michaliną Majewską i Tomaszem Poborcą) sekcji filmowej Festiwalu Wielu Kulturu (Kino Wielu Kultur)
  • 2019 - teraz: współpraca z Akademią Polskiego Filmu
  • 2017 - teraz: współpraca z festiwalem "Człowiek w zagrożeniu" (selekcja, prelekcje, prowadzenie spotkań z twórcami)

KONTAKT I DYŻURY

e-mail: emil.sowinski@uni.lodz.pl

Pomorska 171/173 pokój: 1.45 90-236 Łódź

DYŻURY CYKLICZNEPIĄTEK


12:00 - 13:00Proszę o zapisywanie się via e-mail

 

PONIEDZIAŁEK


16:45 - 17:45Proszę o zapisywanie się via e-mail