PROFIL PRACOWNIKA: Beata Gala-Milczarek
dr hab. Beata Gala-Milczarek
e-mail: beata.gala@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
1993r. – tytuł magistra
filologii polskiej uzyskany w Uniwersytecie Łódzkim na podstawie pracy Słowotwórstwo
rzeczowników w gwarze Krzyżanowa koło Piotrkow Trybunalskiego .
2005r. – stopień doktora
nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa nadany uchwałą Rady Wydziału
Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie rozprawy Budowa
słowotwórcza rzeczowników w gwarach Krzyżanowa, Rękoraja i Tomawy koło Piotrkowa
Trybunalskiego .
Od września 1993 r. do
1995 r. zatrudniona w Uniwersytecie Łódzkim w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej
i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu
Od 1996 r. zatrudniona w
Uniwersytecie Łódzkim w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej,
Wydział Filologiczny.
Od 1995r. do 1999 r.
zatrudniona w Szkole Podstawowej Nr 40 jako nauczyciel języka polskiego i
wychowawca.
Jestem członkiem Łódzkiego
Towarzystwa Naukowego i Komisji Dialektologicznej Komitetu Językoznawstwa PAN.
W Uniwersytecie Łódzkim na Wydziale
Filologicznym prowadzę zajęcia dydaktyczne mające na celu przygotowanie
studentów specjalizacji nauczycielskiej do pracy w szkole na wszystkich
poziomach edukacyjnych. W ramach studiów I-go stopnia studenci zdobywają wiedzę
niezbędną do podjęcia pracy w szkołach podstawowych, studenci studiów II-go
stopnia dopełniają ją informacjami, kompetencjami umożliwiającymi podjęcie
pracy w szkołach ponadpodstawowych. Ćwiczenia prowadzone są w zakresie:
kształcenia sprawności językowej, kształcenia literackiego oraz kontekstów edukacji polonistycznej. Wiedza
weryfikowana jest w czasie praktyk śródrocznych i ciągłych w ramach współpracy
z placówkami edukacyjnymi. W ramach przygotowania
studentów do zawodu moje działania dotyczą zagadnień związanych głównie z:
- doskonaleniemkompetencji językowych,
- miejscem i rolą wiedzy językoznawczej w edukacjipolonistycznej,
- wprowadzaniem i doskonaleniem form wypowiedzi nawszystkich poziomach kształcenia,
- miejscem i rola dialektologii w dydaktycepolonistycznej,
e) kwestiami edukacji humanistycznej a
ujęciem antropocentrycznym: historią / teorią /projektowaniem/praktyką w
szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (tu m.in. badaniem programów,
podręczników, dokumentów programowych i publikacji metodycznych pod kątem
stosowanych w nich strategii dydaktycznych itp.),
f) diagnozowaniem, analizą i opisem
zjawisk, mających wpływ na proces edukacji kulturowo-literackiej ze szczególnym
uwzględnieniem badań nad miejscem, rolą, odbiorem tekstów kultury w
szkole oraz dydaktycznych strategii organizowania dialogu ucznia z tradycją
kulturową na lekcjach języka polskiego,
g) interpretacją dzieła malarskiego i
dzieła literackiego; dzieło malarskie/literackie jako tekst główny i jako
kontekst w kształceniu humanistycznym,
h) wychowanie przez sztukę i dla
sztuki,
i) edukacja teatralną.
Wprowadzana
w toku zajęć wiedza poszerzana jest i doskonalona nie tylko w czasie odbywanych
przez studentów praktyk szkolnych pod moja opieką, ale także w wyniku dodatkowo
podejmowanych działań, do których należą m.in. współpraca z Bałuckim Ośrodkiem
Kultury „RONDO” w Łodzi (koordynator współpracy). Od 2010 roku brałam udział w
corocznych Ogólnopolskich Przeglądach
Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Dziatwa”, w czasie których studenci naszej
specjalizacji, jak i studenci logopedii, w ramach prowadzonych przeze mnie na
tym kierunku warsztatów terapii zajęciowej, uczestniczyli i prowadzili zajęcia
warsztatowe dotyczące edukacji teatralnej. Studenci studiów logopedycznych poznali
możliwości wykorzystania strategii teatralnych w terapii logopedycznej. Braliśmy
także udział w proponowanych wystąpieniach i odczytach naukowych tematycznie
powiązanych z wiodącymi hasłami przeglądów. Współorganizowaliśmy spotkania
propagujące wśród społeczności lokalnej wiedzę o regionach Polski, regionie/najbliższym
środowisku - udział w projekcie z zakresu edukacji regionalnej maj-listopad
2017r. „Bałuckie Światy–w Poszukiwaniu Tożsamości” (projekt dofinansowany ze
środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu Patriotyzm Jutra
2017). To wieloelementowe, interdyscyplinarne przedsięwzięcie edukacyjne było
realizowane w przestrzeni miejskiej dzielnicy Bałuty. Składało się na nie wiele atrakcyjnych wydarzeń
skierowanych do dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, m.in. gra uliczna „
Poznaj Bałuty”, cykl spacerów fotograficznych "Miasto Obiektywnie", spotkania
z folklorem miejskim Łodzi, cykl spotkań „Historia bałuckich kamienic".
Moim celem jest przede wszystkim zachęcenie przyszłych nauczycieli do podjęcia
działań w ramach edukacji regionalnej, a także do podjęcia współpracy z lokalną
społecznością poprzez poznanie jej historii, stylu życia, potrzeb
przedstawicieli różnych pokoleń. Ma to stać się także przyczynkiem do świadomego i odpowiedzialnego postępowania dydaktycznego
w ramach edukacji ku i dla starości.
KONTAKT I DYŻURY
tel: 601-354-532
Pomorska 171/173 pokój: 3.77 90-236 Łódź
DYŻURY CYKLICZNEPONIEDZIAŁEK
13:30 - 14:30Proszę o wcześniejsze umówienie spotkania