PROFIL PRACOWNIKA: Aneta Bołdyrew

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Pracownik badawczo-dydaktyczny na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego.

Prowadzenie działalności badawczej, w tym w ramach projektu Edukacja, oświata i wychowanie w kształtowaniu polskiej nowoczesności i niepodległości w latach 1905-1918, w ramach programu "Szlakami Polski Niepodległej".

Prowadzone kursy na Wydziale Nauk o Wychowaniu (w latach 2019-2024):

Historia myśli resocjalizacyjnej

Badania historyczne w pedagogice

Historia wychowania i myśli pedagogicznej

Historia opieki i wychowania

Historyczne konteksty współczesnej pedagogiki

Pedagogika pamięci

Seminaria licencjackie i magisterskie

BIOGRAM

Biogram

dr hab. profesor Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Do września 2024 r. byłam kierowniczką Zakładu Historii Oświaty w Katedrze Historii Wychowania i Pedeutologii.

- w 1999 r. uzyskałam tytuł magistra historii (Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny). Otrzymałam medal "Za chlubne studia".

- w 2005 r. uzyskałam stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie historii (Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny)

- w 2017 r. uzyskałam stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych)

Kierowałam interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w projekcie Edukacja, oświata i wychowanie w kształtowaniu polskiej nowoczesności i niepodległości w latach 1905-1918, w konkursie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Szlakami Polski Niepodległej”, realizowanym w latach 2018-2024.

W latach 2022-2024 byłam wykonawczynią merytoryczną w projekcie badawczym Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki Słowniki biograficzne uczonych polskich (kierownik projektu: prof. dr hab. Piotr Köhler).

ZAINTERESOWANIA

Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół historii oświaty, wychowania i nauki w XIX i XX w. na ziemiach polskich na tle porównawczym. Zajmuję się również problemami wykluczenia, marginalizacji, nierówności. Obszarem moich badań jest także dziecko, dzieciństwo, dorastanie w ikonosferze w XIX-XX w.

OSIĄGNIECIA

Wybrane publikacje z lat 2022-2024:

Książki:

  • Działaczki i działacze  oświatowi w Królestwie Polskim u progu niepodległości. Słownik biograficzny, red. A. Bołdyrew, A. Wałęga, Łódź 2023, t. 1: A–K ; t. 2: L–Ż.
  • Edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w czasopiśmiennictwie społeczno-kulturalnym Królestwa Polskiego wlatach 1905-1918. Bibliografia adnotowana,  red. R. Bednarz-Grzybek, A. Bołdyrew, M.M. Kacprzak, Łódź 2023, cz. 1-2.
  • Rola młodzieży w życiu  społecznym w Królestwie Polskim i na Kresach w latach 1905-1918. Wybór tekstów  publicystycznych, Łódź- PiotrkówTrybunalski 2023, t. 1: 1905-1914, red. naukowa A. Bołdyrew, M.M.Krakowiak; t. 2: 1914-1918, red. A. Bołdyrew, A. Wałęga.
  • Edukacja, oświata, opieka i  wychowanie w procesie modernizacji społecznej w Królestwie Polskim i na Kresach  w zaborze rosyjskim. Wybór publicystyki społecznej z lat 1905–1918 , Łódź-Piotrków Trybunalski 2024, t. 1: 1905-1914, red. A. Bołdyrew, M.M.Kacprzak, M. Nawrot-Borowska; t. 2: 1914-1918, red. A. Bołdyrew, J.Falkowska, D. Grabowska-Pieńkosz.


Wybrane artykuły:

  • Dziecko, naród, nowoczesność. Polskie, litewskie i  żydowskie Towarzystwa Opieki nad Dziećmi w Wilnie na początku XX w., „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” 2022, nr 3, s. 31-59 (współautorka O. Mastianica).
  • Edukacja zawodowa młodzieży a wyzwania modernizacji wdyskursie prasowym w Królestwie Polskim w latach 1905-1918, „KwartalnikPedagogiczny” 2022, nr 1, s. 35-54 (współautorka A. Wałęga).
  • Koncepcje nowoczesnego wychowania społeczno-moralnego wKrólestwie Polskim na przełomie XIX i XX w., „Lubelski Rocznik  Pedagogiczny” 2022, nr , s. 7-21 (współautorka J. Falkowska).
  • Koncepcje wychowania estetycznego w Królestwie Polskimw dobie przemian modernizacyjnych na przełomie XIX i XX w., „Polska Myśl  Pedagogiczna” 2022, t. 8, s. 331-346 (współautorka J. Falkowska).
  • „Kinematograf pedagogiczny” - nowoczesny środek  dydaktyczny na początku XX w. w  Królestwie Polskim, „Rozprawy z Dziejów  Oświaty” 2022, t. 59, s. 19-38 (współautorka M.M. Krakowiak).
  • Nowoczesność a dziecko – dziecko w nowoczesności.Recepcja nowego podejścia do dzieciństwa w teorii i praktyce wychowawczej wKrólestwie Polskim na początku XX w., „Colloquium” 2022, nr 4, s. 23-38 (współautorka  M. Nawrot-Borowska).
  • Młode pokolenie w życiu społecznym Królestwa Polskiegopodczas I wojny światowej w świetle druków ulotnych organizacji młodzieżowych,  „Dzieje Najnowsze” 2023, nr 2, s. 49- 70 (współautorka M. Sikorska).
  • Silva rerum nowoczesnego dzieciństwa. Zalecenia  dotyczące przedmiotów w otoczeniu dziecka w polskich poradnikach na początku XXw., „Saeculum Christianum” 2023, nr 30, s. 227-240 (współautorka M. Nawrot-Borowska).
  • Prawa i obowiązki rodziców w zakresie opieki i  wychowania dzieci w przepisach prawa oraz dyskusji prawników i lekarzy w Polsceu schyłku XIX i na początku XX w., [w:] Kobiety – Relacje – Rodzicielstwo,red. naukowa D. Bach-Golecka, T. Chauvin, Warszawa 2024, s. 297-314.

KONTAKT I DYŻURY

środa: 17:00-19:00 Uprzejmie informuję, że w semestrze zimowym 2024/2025 dyżury odbywają się via MS Teams. Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy