PROFIL PRACOWNIKA: Aneta Bołdyrew
dr hab. Aneta Bołdyrew
e-mail: aneta.boldyrew@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Pracownik badawczo-dydaktyczny na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego.
Prowadzenie działalności badawczej, w tym w ramach projektu Edukacja, oświata i wychowanie w kształtowaniu polskiej nowoczesności i niepodległości w latach 1905-1918, w ramach programu "Szlakami Polski Niepodległej".
Prowadzone kursy na Wydziale Nauk o Wychowaniu (w latach 2019-2024):
Historia myśli resocjalizacyjnej
Badania historyczne w pedagogice
Historia wychowania i myśli pedagogicznej
Historia opieki i wychowania
Historyczne konteksty współczesnej pedagogiki
Pedagogika pamięci
Seminaria licencjackie i magisterskie
BIOGRAM
Biogram
dr hab. profesor Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Do września 2024 r. byłam kierowniczką Zakładu Historii Oświaty w Katedrze Historii Wychowania i Pedeutologii.
- w 1999 r. uzyskałam tytuł magistra historii (Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny). Otrzymałam medal "Za chlubne studia".
- w 2005 r. uzyskałam stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie historii (Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny)
- w 2017 r. uzyskałam stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych)
Kierowałam interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w projekcie Edukacja, oświata i wychowanie w kształtowaniu polskiej nowoczesności i niepodległości w latach 1905-1918, w konkursie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Szlakami Polski Niepodległej”, realizowanym w latach 2018-2024.
W latach 2022-2024 byłam wykonawczynią merytoryczną w projekcie badawczym Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki Słowniki biograficzne uczonych polskich (kierownik projektu: prof. dr hab. Piotr Köhler).
ZAINTERESOWANIA
Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół historii oświaty, wychowania i nauki w XIX i XX w. na ziemiach polskich na tle porównawczym. Zajmuję się również problemami wykluczenia, marginalizacji, nierówności. Obszarem moich badań jest także dziecko, dzieciństwo, dorastanie w ikonosferze w XIX-XX w.
OSIĄGNIECIA
Wybrane publikacje z lat 2022-2024:
Książki:
- Działaczki i działacze oświatowi w Królestwie Polskim u progu niepodległości. Słownik biograficzny, red. A. Bołdyrew, A. Wałęga, Łódź 2023, t. 1: A–K ; t. 2: L–Ż.
- Edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w czasopiśmiennictwie społeczno-kulturalnym Królestwa Polskiego wlatach 1905-1918. Bibliografia adnotowana, red. R. Bednarz-Grzybek, A. Bołdyrew, M.M. Kacprzak, Łódź 2023, cz. 1-2.
- Rola młodzieży w życiu społecznym w Królestwie Polskim i na Kresach w latach 1905-1918. Wybór tekstów publicystycznych, Łódź- PiotrkówTrybunalski 2023, t. 1: 1905-1914, red. naukowa A. Bołdyrew, M.M.Krakowiak; t. 2: 1914-1918, red. A. Bołdyrew, A. Wałęga.
- Edukacja, oświata, opieka i wychowanie w procesie modernizacji społecznej w Królestwie Polskim i na Kresach w zaborze rosyjskim. Wybór publicystyki społecznej z lat 1905–1918 , Łódź-Piotrków Trybunalski 2024, t. 1: 1905-1914, red. A. Bołdyrew, M.M.Kacprzak, M. Nawrot-Borowska; t. 2: 1914-1918, red. A. Bołdyrew, J.Falkowska, D. Grabowska-Pieńkosz.
Wybrane artykuły:
- Dziecko, naród, nowoczesność. Polskie, litewskie i żydowskie Towarzystwa Opieki nad Dziećmi w Wilnie na początku XX w., „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” 2022, nr 3, s. 31-59 (współautorka O. Mastianica).
- Edukacja zawodowa młodzieży a wyzwania modernizacji wdyskursie prasowym w Królestwie Polskim w latach 1905-1918, „KwartalnikPedagogiczny” 2022, nr 1, s. 35-54 (współautorka A. Wałęga).
- Koncepcje nowoczesnego wychowania społeczno-moralnego wKrólestwie Polskim na przełomie XIX i XX w., „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2022, nr , s. 7-21 (współautorka J. Falkowska).
- Koncepcje wychowania estetycznego w Królestwie Polskimw dobie przemian modernizacyjnych na przełomie XIX i XX w., „Polska Myśl Pedagogiczna” 2022, t. 8, s. 331-346 (współautorka J. Falkowska).
- „Kinematograf pedagogiczny” - nowoczesny środek dydaktyczny na początku XX w. w Królestwie Polskim, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2022, t. 59, s. 19-38 (współautorka M.M. Krakowiak).
- Nowoczesność a dziecko – dziecko w nowoczesności.Recepcja nowego podejścia do dzieciństwa w teorii i praktyce wychowawczej wKrólestwie Polskim na początku XX w., „Colloquium” 2022, nr 4, s. 23-38 (współautorka M. Nawrot-Borowska).
- Młode pokolenie w życiu społecznym Królestwa Polskiegopodczas I wojny światowej w świetle druków ulotnych organizacji młodzieżowych, „Dzieje Najnowsze” 2023, nr 2, s. 49- 70 (współautorka M. Sikorska).
- Silva rerum nowoczesnego dzieciństwa. Zalecenia dotyczące przedmiotów w otoczeniu dziecka w polskich poradnikach na początku XXw., „Saeculum Christianum” 2023, nr 30, s. 227-240 (współautorka M. Nawrot-Borowska).
- Prawa i obowiązki rodziców w zakresie opieki i wychowania dzieci w przepisach prawa oraz dyskusji prawników i lekarzy w Polsceu schyłku XIX i na początku XX w., [w:] Kobiety – Relacje – Rodzicielstwo,red. naukowa D. Bach-Golecka, T. Chauvin, Warszawa 2024, s. 297-314.
KONTAKT I DYŻURY
środa: 17:00-19:00 Uprzejmie informuję, że w semestrze zimowym 2024/2025 dyżury odbywają się via MS Teams. Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy