INFORMACJA O PROJEKCIE
Tytuł Projektu
Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych w Uniwersytecie Łódzkim.
Okres realizacji Projektu
od 2019-01-02 do 2023-11-30
Wartość Projektu
- Projekt finansowany jest ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Wartość projektu: 3 140 799,50 zł.
- Dofinansowanie ze środków europejskich: 2 647 065,82 zł
- Dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 399 507,68 zł
- Wkład własny UŁ: 94 226,00 zł
Cel główny
- Podniesienie kompetencji nauczycieli poprzez opracowanie i realizację nowego programu ich kształcenia w naukach humanistycznych (historia, WOS, filologia polska, filologia angielska, filologia włoska).
Programy kształcenia zostaną stworzone w oparciu o „Propozycję nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli” i zgodnie z potrzebami gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.
Zakres Projektu
- opracowanie programów w zakresie modułów wspólnych dla specjalności nauczycielskiej na Wydziale Filologicznym
- opracowanie programów dla specjalności nauczycielskiej na Wydziale Filozoficzno-Historycznym
- realizacja programów kształcenia nauczycieli w zakresie modułów wspólnych na Wydziale Filologicznym i Wydziale Filozoficzno-Historycznym
Grupa docelowa
Grupa studentów I i II stopnia studiów stacjonarnych Wydziału Filologicznego i Filozoficzno-Historycznego.
Planowane efekty
- podniesienie kompetencji nauczycieli poprzez opracowanie i realizację nowego programu ich kształcenia w naukach humanistycznych (historia, WOS, filologia polska, filologia angielska, filologia włoska);
- współdziałanie uczelni ze szkołami i integrację treści modułów kształcenia przedmiotowego z praktyką w szkole; wprowadzenie praktyk śródrocznych;
- nabycie praktycznych umiejętności zawodowych i kompetencji miękkich pozwalających na zwiększenie elastyczności oraz systematycznego aktualizowania posiadanej wiedzy;
- rozwój kompetencji pedagogicznych i kompetencji społecznych studentów.
ZADANIA
Tytuł Zadania
Opracowanie programu w zakresie modułów wspólnych dla specjalności nauczycielskiej na Wydziale Filologicznym
Szczegółowy opis ZADANIA nr 1
Program przewiduje opracowanie i prowadzenie części zajęć (wyłącznie w j. polskim) wspólnie dla wszystkich studentów Wydziału Filologicznego, biorących udział w projekcie (Zadanie 1 i 2).
Nowy program będzie określać efekty kształcenia oraz metody ich osiągania przez studentów, odpowiadające wyzwaniom obecnie stającym przed nauczycielem, a także potrzebom edukacyjnym współczesnych studentów. Będzie zawierać treści istotne z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego.
Stworzony program kształcenia przyczyni się również do rozwoju kompetencji pedagogicznych i społecznych studentów. W stosunku do dotychczas realizowanego programu znacząco będzie zwiększona indywidualizacja nauczania, co zostanie osiągnięte przede wszystkim poprzez realizację zajęć w małych grupach, częściowo w formie e-learningu, oraz wprowadzenie do procesu kształcenia metody tutoringu i zwiększenie liczby godzin praktyk śródrocznych.
Zostaną także wprowadzone nowe kursy, dzięki czemu rozszerzone będą treści kształcenia w zakresie prawa oświatowego, podstaw pedagogiki specjalnej, diagnostyki edukacyjnej i kultury języka.
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna będzie realizowana w formie praktyki śródrocznej, co wpłynie na zwiększenie możliwości kontroli jej przebiegu i wzrost efektywności kształcenia.
Zespół realizujący ZADANIE nr 1
Kierownik merytoryczny projektu – dr Weronika Szubko-Sitarek
mgr Sylwia Błaszczyk (administracja)
Tytuł Zadania
Realizacja programu kształcenia nauczycieli w zakresie modułów wspólnych na Wydziale Filologicznym
Szczegółowy opis zadania
Program kształcenia uwzględnia efekty kształcenia określone w modelu „Propozycja nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli”
Czas trwania:
Filologia angielska:
- październik 2019-wrzesień 2022 (edycja studiów I stopnia 2019-2022 oraz studiów 2 stopnia 2020/2022)
Filologia polska:
- październik 2019-wrzesień 2022 (edycja studiów I stopnia 2019-2022 oraz studiów 2 stopnia 2020/2022)
Filologia włoska:
- październik 2019-wrzesień 2021 (edycja studiów II stopnia)
1.Realizacja zajęć w ramach modułów wspólnych.
2.Realizacja kursów online do modułów wspólnych.
3.Wizyty wykładowców zagranicznych i realizacja warsztatów w ramach modułów wspólnych.
4 Realizacja praktyk psychologiczno-pedagogicznych.
Zaangażowana kadra:
pracownicy Wydziału Filologicznego UŁ
Kierownik merytoryczny projektu – dr Weronika Szubko-Sitarek
Tytuł Zadania
Filologia angielska- opracowanie programu kształcenia nauczycieli w zakresie języka angielskiego.
Szczegółowy opis zadania
Program oparty na modelu „Propozycja nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli” wykorzystuje dotychczasowe rozwiązania oraz nowe formy kształcenia. Finansowane w projekcie będą wyłącznie ponadwymiarowe i nowe elementy kształcenia.
Czas trwania: styczeń 2019 – czerwiec 2023
- Opracowanie programu do modułów przedmiotowych.
- Opracowanie sylabusów do modułów przedmiotowych.
- Opracowanie kursów online.
- Opracowanie programu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu.
- Weryfikacja programu i sylabusów do zajęć modułów przedmiotowych ujętych w programie specjalności nauczycielskiej dla filologii angielskiej (po zakończonych edycjach).
Zespół realizujący ZADANIE nr 3
Zaangażowana kadra – pracownicy naukowo-dydaktyczna Wydziału Filologicznego UŁ
Kierownik merytoryczny projektu – dr Weronika Szubko-Sitarek
OPRACOWANIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI NA I I II STOPNIU STUDIÓW, kierunek HISTORIA na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ, nauczanie Historii i Wiedzy o społeczeństwie
Szczegółowy opis
Na Wydziale Filozoficzno-Historycznym opracowany zostanie nowy program specjalności nauczycielskiej. Studenci tej specjalności będą mieli do dyspozycji specjalnie przygotowaną pracownię, wyposażoną w odpowiedni sprzęt oraz nowoczesne i tradycyjne pomoce dydaktyczne. Program napisanie zostanie w oparciu o „Propozycję nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli”.
Efekty kształcenia nowego programu osiągnięte zostaną z zastosowaniem metod odpowiadających potrzebom edukacyjnym studentów oraz wyzwaniom, z którymi spotyka się współczesny nauczyciel. Treści programu będą istotne dla rozwoju społeczno-gospodarczego w regionie i w kraju. Nowy program przyczyni się również do rozwoju kompetencji pedagogicznych i społecznych studentów, przyszłych nauczycieli. Realizacja zajęć w małych grupach oraz wprowadzenie do procesu kształcenia metody tutoringu, a także zwiększenie liczby godzin praktyk śródrocznych, doprowadzi do znacznego zindywidualizowania nauczania. Wprowadzenie nowych kursów, pozwoli na poszerzenie treści kształcenia o problematykę prawa oświatowego, podstaw pedagogiki specjalnej, diagnostyki edukacyjnej, a także kultury języka. Zajęcia z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla nauczycieli umożliwią zapoznanie studentów z technikami pracy nauczyciela w środowisku wirtualnym, w tym nauczania metodą blended-learning.
Czas trwania: styczeń 2019 – lipiec 2019; czerwiec 2020
- Opracowanie programu
- Opracowanie sylabusów
- Opracowanie programu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu
- Przygotowanie pracowni dydaktycznej dla studentów specjalności nauczycielskiej
- Ewaluacja i weryfikacja programów
Zespół realizujący zadanie
dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak, prof. UŁ (kierownik merytoryczny projektu)
dr hab. Aneta Bołdyrew, prof. UŁ
dr Marzena Iwańska
dr Andrzej Kompa
dr Krzysztof Mucha
mgr Krystyna Gawrońska (administracja)
REALIZACJA PROGRAMU KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI NA I I II STOPNIU STUDIÓW,
kierunek HISTORIA na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ
Czas trwania: październik 2019 – wrzesień 2023
Historia (nauczanie Historii i Wiedzy o społeczeństwie)
- październik 2019-wrzesień 2022 (I edycja studiów I stopnia)
- październik 2019-wrzesień 2021 (I edycja studiów II stopnia)
- październik 2020-wrzesień 2023 (II edycja studiów I stopnia)
- październik 2020-wrzesień 2022 (II edycja studiów II stopnia)
Szczegółowy opis zadania
- Realizacja zajęć w Instytucie Historii, zgodnie z nowym programem nauczania napisanym w oparciu o „Propozycję nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli”.
- Realizacja praktyk śródrocznych i ciągłych (psychologiczno-pedagogicznych oraz z zakresu nauczania Historii i Wiedzy o społeczeństwie) w placówkach zewnętrznych
- Opieka tutorów nad studentami
Kadra realizująca zadanie
- dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak, prof. UŁ (kierownik merytoryczny projektu)
- Pracownicy Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ; pracownicy szkół, opiekujący się studentami w czasie praktyk; specjaliści-praktycy zaangażowani jako osoby wspierające proces kształcenia w zakresie edukacji psychologicznej i pedagogicznej
- mgr Krystyna Gawrońska, mgr Dorota Marciniak, mgr Beata Stopka (administracja)
BIURO PROJEKTU
Kierownik projektu: Prorektor ds. kształcenia, prof. dr hab. Sławomir Cieślak
Koordynator zadań na Wydziale Filologicznym UŁ: dr Weronika Szubko-Sitarek
Koordynator zadań na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ: dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak
Barbara ŁUKOMSKA– koordynator działań finansowych (E: barbara.lukomska@uni.lodz.pl; T: 635 4820)
Marlena KURYŁEK – opiekun projektu w Centrum Nauki (E: marlena.kurylek@uni.lodz.pl; T: 635 4757)
Agnieszka WOJNAROWSKA – koordynator ds. monitorowania uczestników (E: agnieszka.wojnarowska@uni.lodz.pl, T: 635 49 49)
Monika GUT – GRZEJDZIAK – specjalista ds. monitorowania uczestników (E: monika.grzejdziak@uni.lodz.pl, T: 635 4281)
HARMONOGRAM ZAJĘĆ – HISTORIA
Plan zajęć – semestr letni 2021/2022
WYMAGANE DOKUMENTY
Pliki do pobrania
- ANGLISTYKA-regulamin-Projektu.pdf
- ITALIANISTYKA-regulamin-Projektu.pdf
- POLONISTYKA-regulamin-Projektu.pdf
- ANGLISTYKA-umowa-uczestnictwa_II-st.pdf
- ITALIANISTYKA-umowa-uczestnictwa_II-st..pdf
- POLONISTYKA-umowa-uczestnictwa_I-st..pdf
- zał.-nr-1-Oświadczenie-uczestnika-projektu.pdf
- zał.-nr-2-Formularz-danych-osobowych-uczestnika-projektu.pdf
- zał.-nr-3-Zgoda-na-udostępnianie-wizerunku.pdf
Pliki do pobrania
KONTAKT
Biuro Projektu
Uniwersytet Łódzki
ul. Uniwersytecka 3, 90-137 Łódź
Pokój 110
e-mail: nauczyciele.ph@uni.lodz.pl
Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych i Profilaktyki Uzależnień UŁ
ul. Rodzeństwa Fibaków 3
91-404 Łódź
tel. 42 235 01 71
e-mail: niepelnosprawni@uni.lodz.pl