UŁ na LEPIEJ 2.0 – kolejna współpraca z Łódź Design Festiwal

Za nami weekend z drugą tegoroczną odsłoną Łódź Design Festiwal. Jednym z elementów weekendu z designem był projekt Prof. Moniki Wiśniewskiej-Kin z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. "Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie" to m.in. specjalnie zaprojektowane klocki i wizualizacje, które pomagają najmłodszym odkrywać litery i uczyć się czytać. Więcej o projekcie i materiałach poniżej.

Podczas wrześniowej odsłony 15. edycji Łódź Design Festiwal, której Uniwersytet Łódzki jest współorganizatorem, pokazano następujące materiały z projektu Zespołu Prof. Moniki Wiśniewskiej-Kin:

Zestaw drewnianych klocków konstrukcyjnych ze sklejki
Budując literę z klocków dziecko uświadamia sobie jej elementy istotne i wyróżniające. Dwustronnie wypalone elementy pozwalają wyczuć drogę kreślenia litery, naturalnie przyczyniając się do wytworzenia jej śladu pamięciowego.
Klocki naturalne, 56 szt. ze sklejki o wymiarach 4 × 4 × 0,5 cm, dwustronnie szlifowane, w skrzynce z litego drewna. 
Wolne od wszelkich szkodliwych substancji.

Zestaw drewnianych klocków konstrukcyjnych z litego drewna
Budując literę z klocków dziecko uświadamia sobie jej elementy istotne i wyróżniające. Zabarwione kolorystycznie wcięcia klocków umożliwią wyczucie drogi kreślenia litery, naturalnie przyczyniając się do wytworzenia jej śladu pamięciowego.
Klocki naturalne, 56 szt. z litego drewna o wymiarach 4 × 4 × 2 cm, dwustronnie szlifowane i frezowane, w lnianym woreczku z nadrukiem. 
Naturalne barwniki z eko certyfikatem. Wolne od wszelkich szkodliwych substancji.

Książka obrazkowa „Zamieniam się w słuch, czyli opowieści dźwiękiem malowane”
Koncepcja i teksty: Monika Wiśniewska-Kin
Opracowanie graficzne: Marta Ignerska
W książce obrazkowej o imponujących rozmiarach dominują obrazy, a rymowany, zakończony pytaniem tekst, uwalnia skojarzenia wokół dźwięków. Zaprojektowane puste strony czekają na projekty dziecka w roli współautora dalszego ciągu historii o 22 dźwiękach, które śnią, marzą, przeżywają i odczuwają. Książka traktowana jest jako „zadanie skierowane do czytelnika”.
Format: 305 x 420 mm, Okładka: 4 strony, Munken Pure 300g, 
Wykończenie: oprawa zeszytowa, szycie po długim boku.

Alfabet demonstracyjny – plansze demonstracyjne z możliwością wykorzystania ich jako gry, jako dekoracja sali, do prezentowania dzieciom znaków graficznych oraz do pierwszych ćwiczeń kreślenia liter. 22 sztuki kartonowych plansz 15 x 10,5 cm z literami konturowymi oraz ilustracją gestu wywołującego odpowiedni fonem, przeznaczony dla grupy od 1 do 99 graczy.

Gra Sokole oko z literami, Gra Sokole oko z gestami - gry karciane pozwalające na doskonalenie umiejętności identyfikowania liter i wiązania ich z fonemami. To doskonałe narzędzie do ćwiczenia percepcji wzrokowej. 45 sztuk okrągłych kart o średnicy 10 cm, przeznaczone dla grupy od 2 do 5 graczy.

Memory literowo-głoskowe - gra polega na poszukiwaniu par, czyli liter oraz odpowiadających im ilustracji z gestami wywołującymi konkretne fonemy. Pozwala na doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej. 44 sztuk kartonowych kartoników, 5 x 5 cm, przeznaczone dla grupy od 2 do 99 graczy.

Diagramy kołowe - Okrągłe plansze podzielone na 11 pól. Pola z literami opisane są literami konturowymi z zaznaczonym punktem wejścia i kierunkiem ich kreślenia. Pola z gestami zawierają ilustracje prezentujące gesty, które wywołują głoski. 2 diagramy o średnicy 22 cm, przeznaczone dla grupy od 2 do 4 graczy.

Holistyczne podejście do nauki czytania i pisania „Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie”

To projekt przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zachęca dzieci do intuicyjnego rozpoznawania obrazów dźwiękowych głoski i graficznych litery. Włącza w proces czytania całe bogactwo dziecięcych doświadczeń, emocji, wrażeń zmysłowych. Zaprasza w podróż pełną zaskakujących doświadczeń edukacyjnych.

Dzieci bawią się dźwiękami i literami. Dźwięki wpisują się w dziecięce doświadczenie codzienności i niecodzienną wyobraźnię.  Dzieci odnajdują je m. in. w ludzkim śpiewie, odgłosach zjawisk fizycznych, uczuciach i stanach emocjonalnych oraz materializują dźwięki przez gesty: związane z ruchem (wzruszenie ramion), uwarunkowane kulturowo (uniesiony kciuk), wskazujące na emocje (okrzyk zachwytu). 

Konstruowana z klocków litera jako bryła za sprawą dziecięcych działań wyłania się, nabiera kształtu, rośnie i dojrzewa. Dzieciom towarzyszy element niespodzianki i zaskoczenia, mają możliwość uczenia się na błędach. Korpus wyrazów, które dzieci konstruują i odczytują, poszerza się z zajęć na zajęcia: razem to około 1,3 tysiąca wyrazów. 

Jakie problemy rozwiązuje skuteczne zdziwienie?

Zwiększa zainteresowanie czytaniem, pisaniem i komunikowaniem się,
Zmniejsza zagrożenie analfabetyzmem funkcjonalnym i realnym,
Minimalizuje skutki „cyfrowej demencji”,
Usprawnia procesy poznawcze,
Wyzwala entuzjazm poznawczy i myślenie narracyjne,
Uaktywnia „wiedzę milczącą”,
Rozbudza emocjonalność i wartościowanie,
Otwiera na interpretacje humorystyczne,
Rozwija zdolności do interpretowania figuratywnych wizualizacji, 
Pomaga zachować naturalne umiejętności manipulacyjne dzieci,
Uwalnia od stereotypów w myśleniu o nauce czytania i pisania,
Zakłada równouprawnienie umysłu, wyobraźni i języka,
Popularyzuje innowacyjne rozwiązania w nauce w obszarze edukacyjnym jak i artystycznym,
Upowszechnia osiągnięcia naukowe w zakresie działalności wdrożeniowej.

SKŁAD ZESPOŁU PROJEKTOWEGO:
Monika Wiśniewska-Kin
Weronika Kisiel
Joanna Szewczyk-Kowalczyk


Materiały: Prof. Monika Wiśniewska-Kin (WNoW UŁ)
Redakcja: Centrum Promocji UŁ