Red’s talk – czyli różowe skrzynki na EkSocu UŁ

W styczniu 2024 na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ pojawiły się różowe skrzyneczki, w których studentki i pracowniczki Wydziału znajdą środki higieny osobistej. To efekt dwóch projektów: projektu socjalnego zrealizowanego podczas zajęć przez studentki drugiego roku pracy socjalnej oraz zwycięskiego projektu pracowniczego złożonego w zeszłorocznym EkSocowym Budżecie Obywatelskim.

Różowe skrzyneczki jako projekt realizowany na zajęciach na kierunku praca socjalna 

Początki projektu, którego rezultatem był zakup pierwszych czterech skrzyneczek, sięgają listopada 2022 roku i zajęć z projektu socjalnego. W ramach zajęć dr. Andrzeja Kacprzaka dotyczących tworzenia projektu socjalnego studenci pracy socjalnej mieli przygotować zadanie służące integracji i rozwiązywaniu problemów społecznych. Klaudia Królikowska oraz Julia Ryszkowska wyszły z pomysłem różowych skrzyneczek. 

“Temat ubóstwa menstruacyjnego wydawał się do tego idealny. Same co miesiąc mamy miesiączkę tak jak wiele innych studentek i osób posiadających macicę. Dodatkowo znacznej większości z nas zdarzyło się, że znalazł* się w sytuacji kryzysowej, kiedy niespodziewanie dostało się okresu, a akurat nie miało się ze sobą środków higienicznych. Ubóstwo menstruacyjne było nam po prostu czymś najbardziej znajomym i najbardziej zauważalnym przez nas problemem, który w łatwy sposób można było rozwiązać chociaż w jakimś stopniu. Było to coś świeżego i oryginalnego.” – mówi jedna z inicjatorek projektu, studentka pracy socjalnej, Klaudia Królikowska 

Studentki nie wiedziały jeszcze wówczas, że przyjdzie im projekt rzeczywiście realizować. W lutym 2023, okazało się, że projekt dotyczący ubóstwa menstruacyjnego ma największy potencjał wśród innych przedstawionych na zajęciach i grupa projektowa dostanie możliwość wprowadzenia go w życie.   

Staraliśmy się podejmować jak najwięcej działań promujących nasz projekt, takich jak wstawianie postów reklamujących naszą pracę na portale społecznościowe oraz utrzymywanie stałego kontaktu z prasą i mediami – w maju 2023 w młodzieżowym czasopiśmie „Cogito” ukazał się artykuł mówiący o tym, czego dotyczy projekt. Podejmowaliśmy też różne współprace między innymi z fundacją „Różowa skrzyneczka” – co sprawiło, że wydział nasz znalazł się na „różowej mapie” i oficjalnie dołączyliśmy do tej fantastycznej akcji

– mówi Julia Ryszkowska, studentka pracy socjalnej i współtwórczyni projektu.

Różowe skrzyneczki w Budżecie Obywatelskim EkSoc 

Pomysł umieszczenia różowych skrzyneczek na EkSocu został również zgłoszony przez studentów i pracowników w EkSocowym Budżecie Obywatelskim. Projekt pracowniczy został jednym ze zwycięskich, w związku z czym część środków BO została przeznaczona na zakup kolejnych 20 skrzyneczek oraz zaopatrzenia do nich. Tak o projekcie mówi, dr Justyna Wieloch, pomysłodawczyni:  

“Pomysł zgłoszenia projektu „różowe skrzyneczki” pojawił się naturalnie jako konsekwencja zmieniającego się klimatu wokół kobiet i tematów okołokobiecych. Z radością zauważam, że coraz częściej zabieramy głos w ważnych dla nas sprawach, stanowczo protestujemy przeciwko marginalizowaniu naszych problemów i potrzeb, ale także normalizujemy tematy do tej pory uważane za wstydliwe, choć tak bardzo ludzkie. Menstruacja i problem wykluczenia menstruacyjnego to dobry punkt wyjścia do uwrażliwiania społeczności, także akademickiej, na przyziemne problemy kobiet, które mogą wpływać na ich poczucie komfortu i bezpieczeństwa na co dzień. Bardzo się cieszę, że mój wniosek znalazł poparcie wśród pracowników i pracownic WES, którym serdecznie dziękuję za każdy oddany głos. Mam także nadzieję, że gdy projekt ruszy, sceptycyzm tych nieprzekonanych stopnieje.” 

Różowe skrzyneczki  

Umieszczanie różowych skrzyneczek w przestrzeniach publicznych jest ważne społecznie z kilku powodów Po pierwsze, problem ubóstwa menstruacyjnego dotyka wielu kobiet i dziewcząt na całym świecie, a często jest pomijany lub po prostu ignorowany. Dostęp do produktów higienicznych jest niezbędny dla zdrowia i dobrego samopoczucia w czasie menstruacji. Zapewnienie dostępu do środków higieny osobistej może znacznie poprawić jakość życia kobiet i dziewcząt oraz zmniejszyć ryzyko infekcji czy chorób. Różowe skrzyneczki to także przeciwdziałanie nierównościom społecznym. Wiele osób na całym świecie, także w Polsce, często zwyczajnie nie stać na zakup środków higieny osobistej.  

Z badań wynika, że tzw. ubóstwo menstruacyjne może dotyczyć co piątej kobiety w Polsce. Kobiety i dziewczęta dotknięte biedą nie mogą sobie pozwolić m.in., na comiesięczny zakup środków higienicznych związanych z menstruacją. W sytuacji wyboru, czy mają kupić jedzenie dla rodziny, czy środki higieny osobistej, często muszą rezygnować z zakupu tych drugich, co wydaje się być cywilizacyjnym standardem w XXI wieku.  

– dr Izabela Desperak, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ. 

Według autorek obu projektów edukacja na temat ubóstwa menstruacyjnego powinna być prowadzona na różnych poziomach, w tym wśród szkół, organizacji pozarządowych, rządu i społeczności lokalnych. Dzięki temu możliwe będzie zwiększanie świadomości społecznej, skuteczne zmniejszanie stygmatyzacji menstruacji i zapewnianie równości w dostępie do produktów higienicznych dla kobiet i dziewcząt na całym świecie. 

Bardzo ważne jest zwiększenie świadomości społecznej na temat ubóstwa menstruacyjnego oraz jego wpływu na zdrowie i jakość życia. Społeczeństwo nadal potrzebuje edukacji w temacie ubóstwa menstruacyjnego, ponieważ nadal jest to temat tabu który nie jest powszechnie dyskutowany

– mówi Julia Ryszkowska.

Różowe skrzyneczki na EkSocu 

W wyniku dwóch zrealizowanych inicjatyw, obecnie na Wydziale Ekonomiczno–Socjologicznym znajdują się 24 różowe skrzyneczki, uzupełniane środkami higieny osobistej przez Centrum Administracyjno-Techniczne. Z różowych skrzyneczek na Wydziale Ekonomiczno- Socjologicznym może skorzystać każda osoba, która tego potrzebuje. W myśl zasady „weź, jeśli potrzebujesz, zostaw, jeśli masz nadmiar!”, wszyscy możemy również współtworzyć projekt, uzupełniając różowe skrzyneczki.  

Oba projekty zrealizowane zostały z środków Dziekana Wydziału.  

Materiał: Julia Ryszkowska, Klaudia Królikowska 
Redakcja: Centrum Rozwoju Wydziału