PROFIL PRACOWNIKA: Magdalena Kuran

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Praca naukowa i prowadzenie zajęć dydaktycznych.


BIOGRAM


Absolwentka filologii polskiej w WSP im. KEN w Krakowie (1995), tam też ukończyła dwuletnie Studium Dziennikarskie. Doktorat uzyskałam w 2005 roku na podstawie rozprawy Retoryka jako narzędzie perswazji w postyllografii polskiej XVI w. (na przykładzie „Postylli katolicznej” Jakuba Wujka) (promotor: prof. dr hab. Jan Okoń; recenzenci: prof. dr hab. Barbara Bogołębska, prof. dr hab. Edmund Kotarski).

• 1997–2005 asystent w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych UŁ

• 2005–2018 adiunkt w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych UŁ

• 1 X 2018–1 VI 2019 adiunkt w Zakładzie Edytorstwa Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii UŁ

• 1 VI 2019–2024 adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej UŁ


 


ZAINTERESOWANIA

Zainteresowania badawcze:

- literatura XVI–XVIII w. 

- kaznodziejstwo, 

- retoryka, 

- kultura religijna,

- wątki biblijne.

Literatura współczesna:

- literatura mniejszości narodowych (Romów, Łemków, Tatarów, Kaszubów)

OSIĄGNIECIA

Monografie naukowe:

Magdalena Kuran, Retoryka jako narzędzie perswazji w postyllografii polskiej XVI wieku, Łódź 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 311.

Magdalena Kuran, „Przez zarzuconą subtelną bawełnicę...” — cognitio symbolica w kazaniach reformata Antoniego Węgrzynowicza (źródła, zastosowania i konteksty), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, ss. 456.

Wybrane publikacje z monografii naukowych pokazujące moje zainteresowania naukowe :

Postać św. Marii Magdaleny w staropolskim kaznodziejstwie wobec tradycji apokryficznych , [w:] Biblia Slavorum Apocryphorum. Novum Testamentum, red. G. Minczew, M. Skowronek, I. Petrov, Łódź 2009, s. 77–91.

Polsk religijność pasyjna w świetle kazań wielkopiątkowych (1702–1732) z biblioteki klasztoru Reformatów w Zakliczynie , [w:] Miscellanea literackie i teatralne (od Kochanowskiego do Mrożka). Profesorowi Janowi Okoniowi przez przyjaciół i uczniów na 70. urodziny zebrane, red. K. Płachcińska i M. Kuran, cz. 1, Łódź 2010, s. 419–455.

Listy pasterskie biskupa Michała Jerzego Poniatowskiego — wokół kwestii genologicznych , [w:] Epistolografia w dawnej Rzeczypospolitej, red. P. Borek i M. Olma, t. 2, Kraków 2011, Biblioteka Tradycji nr 97, s. 31–44.

Theologia fabularis – rozważania o bajce w XVII-wiecznym traktacie jezuity Maximiliana van der Sandta , [w:] Naukowcy w poszukiwaniu magicznego pierwiastka 9, red. M. Zaorska, A. Grabowski, Olsztyn 2016, s. 163–174.

Symbolika herbowa i biblijna w kazaniu Jana Kralla wygłoszonym na pogrzebie Konstancji z Mycielskich Ponińskiej, hrabiny na Tucznie , [w:] Życie duchowe na Ziemi Wschowskiej i pograniczu wielkopolsko-śląskim, M. Małkus i K. Szymańska, Wschowa-Leszno 2017, s. 375–391.

„[…] bo życie Magdaleny jest to jednodwójne zwierciadło” — compositum ex contrariis — czyli jak za pomocą narzędzi retorycznych wyrazić duchową przemianę (Kazanie IV. Na świętą Maryją Magdalenę Ignacego Kantego Herki) , [w:] Sarmackie theatrum, VIII: W poszukiwaniu nowości, red. M. Barłowska i M. Walińska, Katowice 2020, s. 50–67.

Wybrane artykuły z czasopism naukowych pokazujące moje zainteresowania naukowe:

Jak Mikołaj Sęp Szarzyński czytał psalmy — analiza „V Pieśni na kształt Psalmu LXX” , „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 12: 2009, s. 3–12.

O przykładach zastosowania alegoryzmów rememoratywnych w dwóch XVII-wiecznych kazaniach , „Liturgia Sacra. Liturgia — Musica — Ars” 2012, nr 1, s. 101–112.

Barokowy kaznodzieja czyta rzymskich pisarzy (na przykładzie wielkopiątkowego kazania Mikołaja Szomowskiego „Raj niebieski na ziemi, potopem złości i okrucieństwa żydowskiego zniesiony […]”) , „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2012, t.1, s. 189–208.

Eloquentia sacra, czyli retoryka w służbie kaznodziejstwa (analiza rękopiśmiennego kompendium retorycznego anonimowego autora reformackiego z XVIII wieku) , „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 3, s. 201–226.

Twórczość dominikanina Gabriela Zawieszki. Początki konceptyzmu w polskim kaznodziejstwie , „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, T. 53, s. 265–286.

Literally, there were only a few steps between the cold and warmth, and between darkness and light. The Image of the City in „Smutna Wenecja” by Wacław Kubacki , „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2020, t. 9, s. 179–199.

Barokowy kaznodzieja Antoni Węgrzynowicz o pijaństwie – konteksty kulturowe, socjologiczne i psychologiczne , „Kultura –Media–Teologia”, 2020 (43) nr 4, s. 28–48.

Uwagi o rękopisie zbioru kazań Syllabus Marianus Antoniego Węgrzynowicza , „Prace Polonistyczne”, t. 76: 2021, s. 176–214.

Wykaz członkostwa w redakcjach naukowych monografii:

Literatura a liturgia , red. J. Okoń, przy współpracy M. Kwiek i M. Wichowej, Łódź 1998.

Włochy a Polska — wzajemne spojrzenia. Księga referatów międzynarodowej sesji naukowej w UŁ 15–17 października 1997 , red. J. Okoń, przy współpracy M. Kurana i M. Kwiek, Łódź 1998.

Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej , red. M. Kuran, K. Kaczor-Scheitler, M. Kuran przy współudziale D. Szymczaka, Łódź 2013.

„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, z. 3: Piotr Skarga — w czterechsetlecie śmierci, red. M. Kuran i M. Kuran przy współudziale K. Kaczor-Scheitler i D. Szymczaka.

KONTAKT I DYŻURY

tel: 42-665-52-34

e-mail: magdalena.kuran@filologia.uni.lodz.pl

Pomorska 171/173 pokój: 3.63 90-236 Łódź

DYŻURY OKAZJONALNE5 LUTY 2025 (ŚRODA)


10:00 - 11:30

 

11 LUTY 2025 (WTOREK)


10:00 - 11:30