Prof. Jerzy Dietl był specjalistą w dziedzinach: ekonomiki rolnictwa, konkurencyjności przedsiębiorstw i marketingu, był popularyzatorem i prekursorem idei marketingowych w Polsce, autorem, współautorem i redaktorem kilkuset prac naukowych.
Prof. dr hab. Jerzy Dietl, studia wyższe ukończył w Akademii Handlowej w Poznaniu w 1950 r. Pracę jako nauczyciel akademicki, rozpoczął w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Poznaniu, gdzie był m.in. kierownikiem zakładu, prodziekanem i dziekanem Wydziału Handlowo-Towaroznawczego. W 1958 r. doktoryzował się na podstawie pracy "Rynek produktów rolnych", PWRiL, Warszawa 1957.
Stopień naukowy doktora habilitowanego uzyskał w 1961 r. na Wydziale Handlu SGPiS w Warszawie na podstawie książki: Badanie popytu konsumpcyjnego, Instytut Handlu Wewnętrznego, Warszawa 1961. Od 1962 r. - docent, od 1971 r. - profesor nadzwyczajny, a od 1978 r. - profesor zwyczajny.
W 1967 r. przeniósł się na Uniwersytet Łódzki i na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym pełnił funkcje kierownika katedry oraz dyrektora instytutu. W 1992 r. zrezygnował ze stanowiska kierownika Katedry Marketingu, pozostawiając sobie zarządzanie Zakładem Strategii Marketingowych. Kierował tym Zakładem do 1997 r., kiedy to przeszedł na emeryturę.
W dalszym jednak ciągu - w ramach 1/3 etatu - wykładał na Wydziale Zarządzania (do końca lutego 2004 r.). Równocześnie objął stanowisko profesora w Wyższej Szkole Biznesu - National Lousis University w Nowym Sączu. W latach 1989-1991 - senator RP. W latach 1990-1992 członek Rady Ekonomicznej przy Radzie Ministrów. W różnych okresach był członkiem kilku komitetów PAN.
W latach 1991-1992 - ekspert OECD w Paryżu (w sprawach edukacji), a w latach 1992-1993 - delegat MEN w Komitecie Badań Naukowych. W okresie 1991-1999 uczestniczył w Radzie ds. Polsko-Amerykańskiej Wymiany Naukowej (Fullbright Commission). Członek Centralnej Komisji ds. Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych (1997-1999), Państwowej Komisji Akredytacyjnej dla Wyższego Szkolnictwa Zawodowego (1998-2000) i Społecznej Komisji Akredytacyjnej Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej "Forum" (od 1995 r.). W 2001 r. powołany w skład Państwowej Komisji Akredytacyjnej.
Udzielał się w European Society for Opinion and Marketing Research oraz w European Marketing Academy. Członek komitetów redakcyjnych i czasopism krajowych i zagranicznych. Odbył wiele staży naukowych za granicą.
Prowadził wykłady gościnne jako visiting professor, w uczelniach 17 krajów. W ramach kierowania, od 1991 r., Fundacją Edukacyjną Przedsiębiorczości inicjował różne konkursy dla młodzieży szkół wyższych i średnich. Przewodniczył komitetowi redakcyjnemu serii "Przedsiębiorczość" w PWN.
Dorobek naukowy wynosi ponad 550 publikacji, w tym kilkanaście książek oraz ok. 100 artykułów w periodykach zagranicznych. Od roku 1994 opublikował 80 prac. W działalności naukowej początkowo zajmował się rynkiem rolnym. W latach 70-tych zaczął koncentrować się także na szeroko ujętej problematyce marketingu. Był pierwszym naukowcem, który spopularyzował w Polsce orientację marketingową przedsiębiorstw. W końcu lat 80-tych zajął się również problemami etycznymi w gospodarce a następnie transformacją społeczno-ekonomiczną oraz wyższą edukacją ekonomiczną.
Wypromował 29 doktorów (w tym jeden w latach 1994-2003) i przeszło 300 magistrów. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w szczególności: Krzyże Odrodzenia Polski - Kawalerski, Oficerski oraz Komandorski z Gwiazdą; medale i odznaki różnych uczelni wyższych krajowych i zagranicznych, a także stowarzyszeń; odznaczenia kilku województw, miast i urzędów centralnych Polski; nagrody naukowe różnych instytucji, w tym głównie rektorów i ministra odpowiedzialnego za szkolnictwo wyższe; nagrodę "Przedsiębiorczość dla Rozwoju Społecznego" Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga (1998). 14 maja 1997 r. został mu nadany stopień "Doctor Honoris Causa" Uniwersytetu Jean Moulin Lyon III we Francji.
Materiał: Wydział Zarządzania UŁ